V: diagnose COPD of astma

17-11-2015 om 12:02 uur

Na deelname aan de Maastricht-studie (uitgebreide gezondheidscheck) is aangegeven dat ik COPD heb (FEV1/FVC ratio = 65). Ik heb nooit gerookt, goed gewicht, 55 jaar, verder gezond zonder klachten behalve vermoeidheid. De huisarts doet allergie testen en wil mogelijk gaan behandelen voor astma omdat na een longfunctieonderzoek (blaastest) door de praktijkassistente de ratio met 3% gestegen was. Het kan dus zo zijn dat de ene arts de diagnose COPD stelt en de andere astma? Ik word liever niet behandeld voor een ziekte die ik niet heb. Wat is uw advies?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
27-11-2015 om 15:14 uur

Ik denk dat u helemaal gelijk heeft. Spirometrie/longfunctie onderzoek dient gebruikt te worden ter ondersteuning van een vermoeden op een aandoening zoals astma of COPD. Een verbetering van 3% zegt helemaal niets en kan een gevolg zijn van het feit dat u beter geblazen hebt. Het onderzoek waaraan u heeft deelgenomen is een gezondheidscheck, waarbij u bij het ontbreken van klachten niet moet worden behandeld voor een aandoening die u niet heeft. Als u ooit eerder klachten van astma heeft gehad en de huisarts twijfelt over de diagnose moet uw huisarts u naar een longarts sturen voor een metacholine-provocatietest. Dat is de gouden standaard in dit soort gevallen.
Als u nooit gerookt heeft is de kans op het krijgen van COPD erg klein.
Ik hoop dat u wat kan met mijn advies!

Login of registreer om te reageren