Morfine en benauwdheid

18-11-2015 om 18:12 uur

Vorig jaar mei kreeg ik in het ziekenhuis morfine in een kleine dosering voorgeschreven tegen benauwdheid tot 4 x per dag.
Ik gebruikte het maar zelden. Inmiddels ben ik steeds benauwder geworden en ben het wat meer gaan gebruiken.
De laatste keer SEH in september dit jaar kreeg ik te horen, dat ze niets meer voor me konden doen, behalve dan symptoombestrijding (om meer kwaliteit van leven te krijgen). Overigens stond in de ontslagbrief een dubbele dosering vergeleken met mei 2014: tot 4 x 2,5 oramorph. Eventueel te volgen door morfine pleisters.

Ik heb er matig succes mee, maar ik las in het farmacologisch kompas, dat een contra-indicatie een slechte ademhaling is.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten Monky

Login of registreer om te reageren
25-11-2015 om 15:30 uur

Vandaag bij de oncoloog/longarts geweest; wat ik hierboven beschreef klopt, maar bij behoorlijk hogere doseringen, dan beïnvloed de morfine het ademhalingscentrum.
Ik heb nu pilletjes 10mg 's morgens en 's avonds te gebruiken, die hebben een depotwerking en gaan voor een morfinespiegel zorgen; anderen ervaren dit, volgens hem als een verlichting van de benauwdheidsklachten. Dit werkt overigens alleen bij longklachten, niet bij pijn.
Nu maar weer afwachten.

Login of registreer om te reageren
26-11-2015 om 18:40 uur

Heel veel sterkte money
Blije dag daysy

Login of registreer om te reageren
17-12-2015 om 15:42 uur

Wat ook nog kan. Update: het vorige verhaal klonk goed bij de LA; ik had er zin in.
De eerste nacht was mijn reactie heel heftig; mail naar de LA; binnen een dag een nieuw recept voor pilletjes van 5 mgr.
Na 2 weken bleek ook deze lage dosering teveel bijwerkingen te hebben; nu maar weer over op incidenteel gebruik oraal via een spuitje.
Kwaliteit van leven blijft en blijkt moeilijk te "bevechten".
Ik merk trouwens, dat ik al ga schrijven zoals ik noodgedwongen nu praat; sorry.

Login of registreer om te reageren
18-02-2016 om 14:18 uur

Beste Monky, hoe is het nu? Ik ben dinsdag met mijn vader naar de longarts geweest i.v.m. COPD en astma. Er is weinig aan te doen, omdat hij slecht reageert op medicijnen (allergisch). Ik had gelezen over morfine i.v.m. benauwdheidsklachten. Graag wil ik meer mensen horen die hier ervaringen mee hebben. Groet, Diny.

Login of registreer om te reageren
16-07-2016 om 08:59 uur

Goedemorgen allemaal,

Afgelopen week kreeg ik door de reumatoloog morfinepleisters Fentanyl 12mcg voorgeschreven.
Ik las ook dat er ademhalingsproblemen kunnen optreden en schrok daarvan.
Om die reden heb ik de pleisters tot nu toe nog niet in gebruik genomen.
Dus ik heb er ook geen enkele ervaring mee.

Groetjes Hendrikje

Login of registreer om te reageren
17-08-2016 om 12:01 uur

hoi Hendrikje
je hoeft niet zo bang te zijn voor die fentanyl morfinepleisters
ik heb erge pijnen en kreeg van de pijnpoli en de oncoloog ook die pleisters ik heb 50 mcg
ik mag om de dag pleister vervangen zodra ik een nieuwe heb geplakt voel ik me redelijk goed maar die dag dat ik niet mag plakken heb ik het weer de hele dag erg benauwd en ik heb copd4
de longarts zei tegen mij dat ze het juist voorschrijven bij ernstig copd
ik hoop dat ik je een beetje heb gerustgesteld
groetjes muffin

Login of registreer om te reageren
21-10-2016 om 19:30 uur

ik heb na mijn borstamputatie, bijna 5 jaar geleden hrt medicijn Anastrozol gekregen is een hormoontherapie behandeling
maar in die jaren een erge dunne huid gekregen, weet iemand of heeft iemand daar ook last van, of van een ander medicijn waar je zo'n dunne huid van kunt krijgen
ik hoor het graag
groetjes Muffin

Login of registreer om te reageren