V: Astma aanval, geen astma diagnose?

25-11-2015 om 22:01 uur

Ls,

Na een half jaar verkouden te zijn geweest heeft het nu doorgezet richting mijn longen. Sinds twee dagen heb ik last van een piepende ademhaling en verhoging.
Ik hoest de hele dag door en alles doet me zeer daarvan. Vanochtend ging ik naar de HA om het toch even te laten controleren. Ik zat op een sat van 91/92% met een ha van 128.
Niet erg zoals het hoort. Volgens haar was het een astma aanval, deze heb ik ooit eens gehad toen ik 8 was (11 jaar geleden). Sindsdien niet, reageer wel op katten, hiervoor kreeg ik salbutamol z.n.

Vanochtend heb ik een prednison kuur gekregen van 7 dagen 30mg p.d. het knapt totaal niet op en zit totaal niet op zkh opname te wachten.

Hoe kan het dat ik zo uit het niets last van een aanval krijg? En waarom krijg ik dan gelijk een flinke kuur?

Groet
Elisa.

Login of registreer om te reageren
25-11-2015 om 22:02 uur

Ohja ik kan mijn slijm nu niet meer goed ophoesten. Heb er geen kracht meer voor na 2 nachten niet slapen. .. Erg fijn. Dus benauwdheid wordt alleen maar erger,kan nog geen twee meter lopen of ik ben kapot.

Login of registreer om te reageren
25-11-2015 om 22:06 uur

Eens moet de eerste keer zijn natuurlijk. Het kan ook getriggerd zijn door een virus. Je zegt dat je vanmorgen de prednison gekregen hebt. Dan is het nog niet zo gek dat je daar nog niets van merkt. Dat heeft tijd nodig. Geef je lichaam ook de tijd om te herstellen dus niet teveel doen, ook niet als je van de prednison juist het gevoel krijgt om veel energie te hebben. Slecht slapen kan een bijwerking zijn.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-11-2015 om 11:13 uur

Beste Elisa,

Na een half jaar door naar je longen lijtk alsof het opeens op komt, maar het zit wellicht al een hele tijd te rommelen. Dit is alleen de bekende druppel...
Het is niet ongebruikelijk dat je astma weer de kop opsteekt. Van belang is dat de huisarts direct probeert je met medicatie stabiel te krijgen, maar ook niet altijd zo dat prednison werkt bij astma.
Bespreek het eens en zoek naar de juiste combinatie van behandeling voor jou, desnoods via een verwijzing naar de longarts: alles om een opname te voorkomen lijkt mij prima!

succes, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren