Hallo Allemaal

27-11-2015 om 11:07 uur

Ik ben Dea,49 jaar,en sinds kort de diagnose COPD , erg schrikken,,je leven staat ff op zijn kop,ben nu bezig met stoppen met roken,,valt niet mee,maar doe het goed.
Je moet dit wel een plek geven in je leven.

Wie heeft een tip?

Login of registreer om te reageren
27-11-2015 om 17:38 uur

Hallo Dea,
Ja het is schrikken als je dat te horen krijgt.
Ik kreeg dit zelf een half jaar terug, ook zo plompverloren te horen en dat ik 16uur aan de zuurstof moet.
Het enige waar ik al 12 jaar vanaf ben, is roken.
Wat ik in dit half jaar veel heb gedaan, is veel hierover lezen op het forum.
Ik ben vandaag naar de longarts geweest en die was heel erg tevreden.
Ik ben van 4 gold na bijna 3 gold gegaan en ik hoef alleen s'nachts zuurstof nog te hebben.
Het advies wat ik je kan geven, stop en ga nooit meer roken, volg op wat de longarts zegt en laat je invormeren bij het forum.
Er zijn hier vele deskundig onder de leden. Ik hoop dat je hier iets aan hebt aan mijn ervaring.
Groetjes en heel veel sterkte met het stoppen
met roken.

Login of registreer om te reageren
27-11-2015 om 21:06 uur

Hallo Dea, ja daar schrik je zeker van. Probeer zeker te stoppen want is zeker niet goed.,ik heb ook gold 4 en al bijna een jaar altijd zuurstof dag en nacht. Hier kom ik niet meer vanaf. Ben ook 2 1/2 jaar geleden gestopt met roken.
@Shadow, toch fijn dat jij nog van 4 naar 3 gegaan bent en alleen 's nachts zuurstof hoeft. Bij mij gaat het steeds achteruit, dat voel ik wel dus kom niet meer van de zuurstof af, maar ben er nog.
Groetjes van mij

Login of registreer om te reageren
28-11-2015 om 13:18 uur

Hallo ik heb zelf copd gold 3 en hartfalen, moet 24 uur zuurstof , doe veel bewegen , en rook al 9 jaar niet meer ( heb 40 jaar gerookt ) achteraf stom he , vind het leven nu weer fijn , dus zet door en laat je NIET kisten door een sigaret. Heel veel STERKTE .
Groetjes triz =D>

Login of registreer om te reageren
28-11-2015 om 13:35 uur
Reactie op Shadow

Ik ben vandaag naar de longarts geweest en die was heel erg tevreden.
Ik ben van 4 gold na bijna 3 gold gegaan en ik hoef alleen s'nachts zuurstof nog te hebben.

Echt waar? Kan dat? Komt dit doordat je gestopt bent met roken? Ik dacht dat je met COPD alleen nog maar stabiel kon blijven of achteruit gaan.
Fijn om te lezen.
Voel of merk je daar zelf ook iets van, ik bedoel, je energieniveau, de afstand die je kunt lopen bijvoorbeeld?

Login of registreer om te reageren
28-11-2015 om 14:13 uur

Hallo Thirza,
Ik heb met april in het ziekenhuis gelegen met een longontsteking,
toen kwam ik voor de eerste keer in aanraking met de la.
Daarvoor liep ik (nog) aan de cardioloog van kastje naar de muur, om een lang verhaal kort te maken,
In april nam de la het over, ik was behoorlijk ziek mijn saturatie was onder de 80 en kon geen 5 meter lopen
Nu 7 maanden later kan ik de trap weer op en loop ik achter een rollator.
Beter wordt het niet dat weet ik ook wel maar ik hoef nu alleen s'nachts zuurstof en mijn saturatie is 92.
Wat de toekomst wordt weet niemand, maar dit heb ik nu bereikt.
Roken heeft dit veroorzaakt ondanks dat ik al ruim 12 jaar niet meer rook.

Login of registreer om te reageren
29-11-2015 om 15:49 uur

Hoi DEA
Dat is zeker schrikken als je dit ineens verteld worden valt allemaal niet mee. Maar probeer echt te stoppen met roken dat is wel heel belangrijk. Ook je voeding kan een aardig positief toevoeging zijn. Veel sterkte
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren