Veel ontstekingen

28-11-2015 om 18:39 uur

Hallo allemaal, van de zomer is bij mij ernstig allergisch astma vastgesteld. Ik heb hiervoor verschillende keren in t ziekenhuis gelegen. In september zijn we met xolair gestart. Qua lucht gaat het beter, m'n longinhoud is al 15% gestegen. Maar ik blijf op het moment van ontsteking naar ontsteking gaan. Nu was ik voor twee ab soorten allergisch, van 1 heb zelfs anafylactische shock gehad. Is gelukkig goed afgelopen. Nu zit ik binnen 6 weken alweer aan m'n derde ab kuur. M'n huisarts had gister weer slecht nieuws dat er een ontsteking zat. Dus gistermiddag gelijk weer begonnen. Gisteravond nog benauwd, toen mocht ik op de hap vernevelen en daarna toch kuur prednison ophalen. Vannacht heerlijk geslapen wel weer heel benauwd wakker, maar met m'n eigen puffers verholpen. Nu weer wat benauwder en als t komende uren nog erger wordt mag ik weer vernevelen bij de hap.

Is het normaal dat je in het begin zoveel ontstekingen hebt? In de periodes na een kuur gaat het zo goed. Ik zit er zo van te balen. Ik blijf komende week maar een week thuis van m'n werk. Dat vind ik verschrikkelijk maar al die tijd telkens gewoon doorgewerkt en dan merk je toch dat je rotter herstelt. M'n huisarts doet nu ook telkens maar nacontroles na de ab kuur, verder ook veel contact met de Longverpleegkundige. Dus begeleiding is erg goed. Gelukkig voel ik het nu wel goed opkomen zetten zodat het vroeg behandeld kan worden. Maar ik wordt er wel moedeloos van. De vorige 2 kuren gingen zonder prednison maar nu toch weer prednison erbij. Hebben jullie hier ervaring mee en hoe gaan jullie er mee om? Blijven jullie ook thuis van t werk om even je lijf de tijd te geven om te herstellen? Stoppen jullie dan ook tijdelijk met sporten? Dit is echt allemaal nieuw voor me, ik heb ook nog een andere aandoening waarvoor ik al 11 jaar ziekenhuis in en uit ga. Dus wat dat betreft wel wat gewend, maar ik moet zeggen dat ik astma erger vind. De longarts vermoed dat t er al jaren naast heeft gezeten.

Login of registreer om te reageren
28-11-2015 om 20:30 uur

Goedeavond
Misschien beter om dagelijks prenisolon te gebruiken als onderhoud zelf slik ik 10mg en houd mij ook uit zhuis

Login of registreer om te reageren
28-11-2015 om 20:42 uur

Dat wil de longarts niet, ik heb nou 3 x xolair gehad en de bedoeling is dat ik daardoor niet meer in t Ziekenhuis beland. Dat lukt nu al wel. Het duurt nog ff eer dat t volledig werkt. Ik trek steeds wel op tijd aan de bel nu, dus t word wel gelijk behandeld. Het is zo vervelend dat je steeds weer wat stapjes terug zet.

Login of registreer om te reageren
28-11-2015 om 21:15 uur

Hallo Emma, wat een ontzettend naar verhaal. Jammer dat je steeds weer ontstekingen hebt.
Voor veel mensen hier is t wel herkenbaar. Voordat je astma goed ingesteld is kan lang, erg lang duren. En als je sinds de zomer 'pas' astma zou het best kunnen zijn dat je nog niet goed ingesteld bent.
dat de longarts je geen prednisolon in onderhoud wil geven is goed te begrijpen, het geeft ook erg veel ernstige bijwerkingen, niet bij kuurtjes maar wel als je het dagelijks gebruikt. Het wordt vaak gegeven als er echt geen andere optie is. en lijkt er heel voorzichtig op dat xolair je helpt. ik duim!

op je vragen:
- sporten/werken tijdens een antibiotica kuur of prednisolon kuur is niet wijs. Je lichaam heeft veel energie nodig om te genezen en als je deze energie in sport of werk stopt is het logisch dat het lang duurt voordat je weer goed hersteld bent. dus nu lekker je bed in, de bank op, filmpjes kijken, boekje lezen.....
- het is idd heel naar dat je steeds bij ziek zijn een stuk terug geworpen wordt in conditie. maar helaas is dit nu eenmaal zo en hoort het vaak bij astma, zeker bij ernstig astma. Op tijd herkennen van signalen en daar op tijd op reageren is wat je kan doen.
- sommige mensen hebben ook veel baat bij het spoelen van de neusholtes en voorkomen zo infecties in de longen. hier is een speciale topic over. zoek hem maar eens.
- en als laatste is het belangrijk om bij astma een stabiel leven te leiden, gezond eten, op tijd naar bed, grenzen leren kennen en daar niet overheen gaan... en bij allergisch astma prikkels die een allergie en dus benauwdheid opwekken zo veel mogelijk mijden. Of reageer je op rook, verflucht, baklucht etc, dan dit zoveel mogelijk mijden.

dat waren je vragen volgens mij, als je meer hebt? altijd stellen! Misschien weet iemand hier het antwoord
groetjes van emsepems (eigenlijk heet ik ook emma ;-) )

Login of registreer om te reageren
28-11-2015 om 22:15 uur

Ik ben het helemaal eens met het advies van emsepems ;-)
Hopelijk gaat het snel beter!

Login of registreer om te reageren
29-11-2015 om 10:52 uur

Bedankt voor de reacties! Gisteravond weer heel benauwd, ik heb weer mogen vernevelen op de hap, ( ze beginnen me nu te kennen daar, assistente hoorde dat ik benauwder was dan vrijdag) m'n saturatie was 94% uiteindelijk gelukkig flink gestegen. Ik heb nu ook salbomutol erbij gekregen. Ik had al atrovent voor nood maar deze is iets sterker. Vannacht m'n wekker gezet om extra te puffen. Vanmorgen gelukkig iets minder benauwd. Ze hebben overlegd met het ziekenhuis en als t vandaag nog niet beter gaat word ik opgenomen. Ze verwachten dat de ab vandaag gaat werken, ik ben er vrijdagmiddag mee begonnen.

Ik blijf komende week thuis van m'n werk. Niet leuk maar wel noodzakelijk. Mn huisarts had na mn vorige ontsteking al geadviseerd om halve dagen te gaan werken maar dat is niet voldoende geweest. M'n kuren lopen tot en met donderdag. Even m'n lichaam wat rust geven. Inderdaad filmpjes kijken op de bank. Morgen het ziekenhuis bellen. Donderdag krijg ik weer xolair injecties, dus ik hoop dat dat door kan gaan. En weer even niet sporten helaas.

Ik zal eens kijken over die neusholtes spoelen, dat is wel een goede tip, het begint vaak met neusverkoudheid. Ik gebruik al wel standaard avamys.

Door m'n andere aandoening leef ik gelukkig al vrij regelmatig. Prikkels vermijd ik ook zoveel mogelijk. M'n huis is in oktober al gesaneerd. thuis kom ik telkens tot rust nu.

Ik denk dat het misschien door het natte weer komt ofzo. Ik heb nu een hele lage weerstand.

Hebben jullie in slechte tijden ook zoveel pufjes nodig?

Als t goed gaat zit ik op 1x2 spiriva en 6x2 foster.

Nu mag ik 1x 2 spiriva, 4x2 foster, 4x2 atrovent en 8x 2 salbomutamol.

Nu maar positief blijven en ervan uitgaan dat het beter wordt!

Login of registreer om te reageren
30-11-2015 om 18:31 uur

Hebben jullie in slechte tijden ook zoveel pufjes nodig?

veel mensen hier op t forum wel.
Medicatie bij astma is echt een puzzel, dus voor de ene werkt dit goed en voor een ander werkt iets heel anders goed,
er is zelf een topic over welke medicatie mensen hebben, kijk daar maar eens wat andere mensen hebben in goede en slechte tijden

Login of registreer om te reageren
30-11-2015 om 20:52 uur

Ok ja ik vind het nu echt megaveel. Ja klopt en elke arts heeft er ook weer een eigen mening over.Het begint nu gelukkig weer wat beter te gaan qua lucht. Ben nog wel flink uitgeput. Vandaag besloten om de komende weken thuis te blijven om goed te herstellen en dan rustig opbouwen. Ik krijg gelukkig medewerking van m'n leidinggevende. Dat topic heb ik idd weleens bekeken, ik zal er nog eens kijken. Thanx!

Login of registreer om te reageren
01-12-2015 om 10:23 uur

Herkenbaar verhaal. Ik heb astma niet allergisch maar reageer op luchtjes airco's etc. Ook ik heb doorgewerkt of ben direct na een aanval weer volop aan het werk gegaan. Niet zeuren doorgaan was mijn motto. Tot bleek dat er op het werk op geen enkele manier rekening werd gehouden met mijn astma. Na veel problemen daar heb ik de grens voor mezelf getrokken. Als ik een aanval heb ben ik zo wie zo ziek maar ik ga ook niet meer erna direct beginnen en al uitgeput weer volop aan de bak. Rust en tijd om te herstellen en dat werkt denk ik beter. Ook ik gebruik nu meer pufjes 2 keer atos 4 keer alvesco en 8 keer berodual. Dat ga ik binnen kort als ik hersteld ben weer afbouwen en ondertussen heb ik daar geen dokter meer voor nodig. Prednison ik haat het. Het is mijn chemische dwangbuis. Net een kuur achter de rug en ik kom zolang ik die troep slik niet veel verder dan op de bank zitten en bedenken wat ik moet doen. Mijn lijf stopt er gewoon mee evenals het slapen wat ik niet meer doe. Na de kuur ben ik nog een tijd lang doodmoe. Vernevelen vind ik wel fijn maar bij mij betekend dat dat ze me gelijk in het ziekenhuis houden waar ik niet op zit te wachten. Daar krijg ik dan ook gelijk prednison gespoten en tabletten. Meestal krijg ik van de huisarts na veel gesoebat wel toestemming om 2 dagen met med. te proberen voor ik naar het ziekenhuis moet en meestal werkt dat ook wel. Wat sporten betreft ik doe aan lange afstands wandelen en dacht dat het ook in tijde van aanvallen goed was te blijven lopen omdat je longen dan misschien beter open blijven maar de huisarts was hier twee weken geleden duidelijk over. Geen stap mocht ik verzetten de longen hebben het gewoon te zwaar. Dat wandelen merk goed dat mijn conditie er elke keer weer flink onder te lijden heeft gehad maar was wel in juni van een longinhoud van 55 procent naar 79 procent gegaan. Ik vermoed dat het lopen daar ook zijn invloed ook heeft dus zodra het kan gewoon weer gaan sporten. Bij mij is het ook een aantal jaren helemaal zonder puffers goed onder controle geweest tot vorig jaar iemand me een loer draaide met dettol waar ik helemaal mis op ging. Sindsdien is het weer hard werken om mijn conditie weer helemaal terug te krijgen. Werken ik weet dat je baalt van het thuis hangen en niet vooruit kunnen ik herken dat maar ik heb nu ook geleerd dat het werk niet opweegt tegen mijn gezondheid. Als ik wegval staat er voor mij wel weer iemand anders op. Eerst ik dan het werk weet ik nu. Ik wil liever nog wat jaartjes mee zonder al te veel problemen. Niet moedeloos worden. Het duurt een poos voor ze de goede puffers hebben gevonden maar op een gegeven moment herstel je beter. Maar wel goed je rust pakken en goed naar je lijf luisteren. Als je na een week nog zo gammel bent er nog een week aan vastplakken. Beter goed hersteld dan half en dan de winter door van ontsteking naar ontsteking hobbelen. Wat ik de winterdag altijd gebruik zijn stuifmeel korrels. Het schijnt te helpen bij mensen met long problemen en gezien ik jaren stabiel bleef hoop ik dat dat het middel is wat mij goed hielp. Verder veel verse brandnetel thee wat bloedzuiverend werkt. Beterschap

Login of registreer om te reageren
01-12-2015 om 12:31 uur

Ja dat tobben is niks! Altijd doorgaan is een goede karaktereigenschap maar kan ook tegen je gaan werken. Op m'n werk houden ze wel rekening maar de tent moet ook doordraaien... Ik ben halve dagen gaan werken maar dat was ook teveel. Ze hebben nu wel ff iemand die t over gaat nemen. Ik heb nog geen vast contract dus dat is rot. Maar ik zet m'n gezondheid nu ff voorop. Anders ga je ook roofbouw plegen. Ik had gisteren middag t Ziekenhuis gemaild en vanmorgen belde de Longverpleegkundige me wakker. Ze vinden dat m'n huisarts t allemaal goed oppakt maar ze willen me morgen wel zien op de poli. dus dat is wel fijn. Dus even afwachten wat daar uit komt. Voorlopig ook echt rust houden. Vernevelen helpt idd goed. Op de hap wilden ze ook t Ziekenhuis bellen, ik zei nog ff een dagje aankijken hoor. Anders weet ik ook weer dat ik op de seh zit en dan weer naar de verpleegafdeling. Dan word ik weer lek geprikt en volgespoten. Ik ben qua inhalatie allergieƫn overal allergisch voor. Dat is nu wel beetje onder controle door xolair, maar ik reageer nu op elk luchtje, uitlaatgassen airco's ook. Ik wil idd ook niet kwakkelend de winter door. Het is echt een aanslag op je conditie. Ik heb altijd veel gesport en had veel spieren dat is nu een stuk minder. Gister met de diƫtiste overlegd en ik ga nu beginnen met een eiwitrijk dieet. Ik heb al een tarwevrij dieet.
Morgen in t ziekenhuis gaan we het ook over m'n medicatie hebben. De noodpuffers zijn met alle goede bedoelingen door huisartsen voorgeschreven, ik heb wel gemerkt dat elke arts er anders over denkt. Ik doe t nu rustig aan. Morgen brengt m'n moeder me naar t Ziekenhuus want t is nog te vermoeiend om zelf te rijden. Die stuifmeel korrels ga ik ff opzoeken! Brandnetel thee heb ik nog niet van gehoord. Ik ga nu wel weer met verse gember thee beginnen, dat schijnt goed voor ontstekingen te zijn. De internist heeft me vorige week een seleniumkuur gegeven dat schijnt goed voor m'n immuunsysteem te zijn.

Login of registreer om te reageren