december 2015 - Omgaan met stress

01-12-2015 om 12:07 uur

Tegenwoordig staat ons lichaam regelmatig in standje stress. Zeker december is voor velen een drukke maand. Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw. Allemaal heel gezellig, maar ook vaak stressvol. Dit heeft ook invloed op onze weerstand. Voor je het weet heb je een virus te pakken.
Stress kan ook klachten van benauwdheid verergeren. Stresssituaties voor honderd procent vermijden, is onmogelijk. Maar je kunt je er wel weerbaarder tegen maken.

Tips
-Zorg goed voor jezelf: eet gezond en zorg voor een goede nachtrust. Ook bewegen helpt tegen stress.
-Zoek ontspanning: luister naar muziek, lees een mooi boek, maak een wandeling in de natuur en doe ontspanningsoefeningen.
-Probeer anders om te gaan met stress: schrijf op waar je spanning en waar je energie van krijgt. Maak keuzes zodat je je energie kunt verdelen over de dag.

Hoe ga jij om met stress?

Login of registreer om te reageren
01-12-2015 om 12:13 uur

sinds ik mijn ziekte ( copd3 en hartfalen ) heb geaccepteerd heb ik geen stress meer. :-h

Login of registreer om te reageren
01-12-2015 om 16:40 uur

Ik ben een planner, zeker als ik weet dat er drukke tijden in het vooruitzicht zijn. Ik probeer zoveel mogelijk vooruit te denken en te doen en me altijd af te vragen: moet dit wel of niet, moet dit nu en moet dit perse door mij gedaan worden? Op die manier kan je heel veel dingen al uitstellen, niet doen of delegeren. Wat ik in het verleden ook deed is zoveel mogelijk dingen online bestellen. Scheelt mij heel veel energie. Ik probeer ook op rustige momenten te gaan shoppen als dat echt nodig is. Zo heb ik nu al alles in huis voor de sint en kerstcadeaus zodat ik niet meer in de drukke dagen hoef te gaan. Verder zoveel mogelijk rust pakken op de momenten dat het kan zodat ik weer een beetje kan opladen.

Login of registreer om te reageren
Moderator
12-12-2015 om 19:30 uur

Ik zet alles in mn agenda op mn telefoon. Dat helpt maar soms ontkom ik niet aan stress zeker niet op mn werk. Dan neem ik gewoon wat extra pauze. Ff frisse lucht halen.

Login of registreer om te reageren
12-12-2015 om 20:24 uur

Ik heb leren relativeren,pas als er dooien dreigen te vallen is iets het waard om stress over te hebben. Al het andere komt altijd op zijn pootjes terecht. Ik laat me niet meer gek maken

Login of registreer om te reageren
13-12-2015 om 12:22 uur

ik ben net nieuw hier, maar qua stress, ehm... ik leer nu noodgedwongen echt onthaasten...
kom nu heel veel dingen tegen die me niet meer lukken :((

Login of registreer om te reageren
18-02-2016 om 18:37 uur

Dit is nog een uitdaging voor mij, maar merk nu inderdaad doordat ik planner als extra erbij ging doen, mijn klachten behoorlijk verergeren. Ik werk in een verpleeghuis. Dat is al stressvol genoeg! Heb vandaag dan ook aangegeven dat ik stop met roosteren.

Login of registreer om te reageren