Astma en vakantie met zuivere lucht

03-01-2016 om 15:56 uur

Hoi allemaal
Heeft iemand ervaring dat t stukken beter gaat met je astma of andere longziekten als je op vakantie bent in een land met zuivere lucht?
Ik ben in juni 2015 voor 3 weken naar Noorwegen geweest op een eiland in de zee.
Eerste week nog gewoon 2x2 of 3x2 symbicort gebruikt.
2 de week slechts 2x1 en ook de 3 de week 2x1 en voelde me kiplekker
Had de laatste 2 weken niet een hoestje gehad.
Licht dat aan de zeelucht of zuivere lucht of combi?
Wie heeft daar ervaringen mee?
Zit te denken als meer mensen daar baat bij hebben om te emigreren
Ben een man en zzpr en heb laatste anderhalfjaar slechts een paar weken kunnen werken dus nada inkomen
Tot 51 jaar kern gezond mei 2014 zware longontsteking gehad en daar astma aan over gehouden
Anderhalf jaar lang ziek en beroerd
In Noorwegen genoeg werk te vinden
En dan snijdt t mes aan 2 kanten
Ben nu 53 en zijn uit de kinderen
En wat let ons dan ?
Wie heeft goede of minder goede ervaringen laat aub wat weten want ik ben r klaar mee.
Alvast bedankt en voor iedereen de beste wensen voor 2016!!

Login of registreer om te reageren
03-01-2016 om 16:05 uur

Wij wonen vlakbij zee.
Mijn zoontje en ik hebben allebei astma, zodra we last hebben proberen we zo vaak mogelijk naar het strand te gaa. Wij voelen ons daar veel beter.
Ivm vliegangst zijn wij nog nooit op vakantie geweest naar een land met alleen zuivere lucht.

Login of registreer om te reageren
03-01-2016 om 16:39 uur

Mam
Bedankt voor je reactie
Ik denk dat ook de Noordzee lucht erg vervuild is
Ga vaak op zee vissen maar als de zon ondergaat dan zie je rondom z on gele band van zwavel.
Uitstoot van t drukste vaarwater van de wereld.
Ook in steden blijf ik weg krijg t daar Spaans benauwd van de vieze lucht.
Hoop dat ze in Brussel een beetje vlugger wakker worden
Grtz

Login of registreer om te reageren
03-01-2016 om 20:02 uur

Ik ben net terug uit Oostenrijk en mijn longen hebben het daar heel fijn gehad al merk ik dat ik daar met vochtig weer ook wel meer last heb dan als het droog en zonnig is. Boven de 1500 meter heb je ook geen huisstofmijt.

Login of registreer om te reageren
03-01-2016 om 20:35 uur

Bedankt daantje
Ben nieuw en schrijf pas sinds vandaag.
Alles was voor mij algebra maar ben wel blij met dit forum.
Heb al veel geleerd en ook leuk dat er zoveel medeleven is
Wat doet koude ( echte vorst )met je longen
In de winter vriest t nl erg hard in Noorwegen.
Al valt dat aan de kust wel mee( warme Golfstroom )dus eerste optie
Heb middelmatig astma maar heb niet veel last van vocht.ook maar weinig benauwd maar taai slijm wat (bijna)niet op te hoesten des te meer
Zou meer ontstekingsremmers helpen voor mij?
Heb nog geen vorst meegemaakt.
Grtz

Login of registreer om te reageren
04-01-2016 om 08:17 uur

Wat vorst met jouw longen doet, zal je moeten uitvinden. Dat is het lastige, iedereen is uniek en dat geldt ook voor astma. Mijn dochter reageert heftig op temperatuurschommelingen. Zodra ze van warm binnen naar koud buiten gaat (of andersom) slaat de benauwdheid toe. Ze kan prima tegen kou (alhoewel ze er niet van houdt) en nog meer tegen warmte, maar de omschakeling is moeilijk.

Login of registreer om te reageren
04-01-2016 om 16:48 uur

Ik ben ook nog redelijk nieuw en bij mij is nog niks vastgesteld. Onderzoek loopt nog. De enige dagen dat ik me echt fit voelde dit jaar was in mei in Luxemburg op een camping aan de rivier bij Diekirch in de buurt. In mei dit jaar ga ik er weer heen en hoop hetzelfde te ervaren. Als dat zo is wil ik er veel vaker heen gaan.

Login of registreer om te reageren
04-01-2016 om 22:03 uur

Hallo philo8,

Het kan inderdaad lang duren voor je na een longontsteking weer in evenwicht bent.
Overleg met je arts.
Taai slijm herken ik al is de oorzaak bij mij door bronchiƫctasieƫn. Er zijn mogelijkheden om slijm dunner te houden.
Kijk bij zoutkamer, IPV (Intra Pulmonale Percussie Ventilatie) en vernevelen met hypertoon zout.
Er is ook nog een medicijn om slijm dunner te maken. Daar weet ik de naam niet van maar andere forumleden vast wel.

Verleden jaar heb ik een paar keer IPV bij een longfysiopraktijk gehad. Dat beviel goed. De reistijd wat minder. In overleg met longarts vernevel ik nu 1x per dag met hypertoonzout vooraf gegaan door verneveling met salbutamol. Tot nu toe met goed resultaat.

Ik hoop dat je een behandeling vindt die bij je past zodat je je beter gaat voelen.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
05-01-2016 om 00:27 uur

Hoi spirit
bedankt voor je schrijven
Ben vanmorgen naar de h.a geweest en weer een zware longontsteking.
Ben van de ene nog niet genezen of de volgende dient zich aan
Grtz

Login of registreer om te reageren
05-01-2016 om 13:16 uur

Hoi Philo8,

Dat is balen. Het is dus nog zoeken naar waardoor het iedere keer weer begint. Hou moed. Ik heb nu een jaar of 38 astma en sinds 2 jaar BE. Van tijd tot tijd is de zaak ontregeld en moet er gezocht worden wat wel helpt.
Dat kan soms lang duren en het woord geduld kun je dan ook niet meer horen. De afgelopen 2 jaar heb ik ook die ervaring weer eens gehad. Blijf in overleg met je arts. Houd een dagboek bij met wat je gedaan hebt en welke klachten zich voordoen. De arts kan met zijn kennis hier vaak een conclusie uit trekken en je adviseren, een andere behandeling starten en/of andere medicijnen voorschrijven.

Heel veel sterkte,

Spirit

Login of registreer om te reageren
15-01-2016 om 15:27 uur

Hoi Philo,
Ik ben een zeiler en op zee heb ik nauwelijks tot geen last van benauwdheid en stop ik vaak met de medicatie. Kou daar kon ik altijd heel goed tegen tot ik vroig jaar een ernstige aanval kreeg. Hoe het dit jaar gaat weet ik niet het is hier nog niet onder nul geweest maar vorig jaar had ik het zwaar met al die kou. Het is voor iedereen aftasten wat wel en iet oke is. Als je naar Noorwegen wilt emigreren (wil wel mee :) ) Zou ik er eerst nog een keer met flinke kou op vakantie gaan en kijken wat dat doet. Ja er klaar mee zijn ken ik. Alleen ben ik er nooit klaar mee op een of andere manier. Succes hoor

Login of registreer om te reageren