Last van neus en bijholtes, tips gevraagd

08-01-2016 om 16:34 uur

Hallo,

Ik loop al een week of twee te snotteren en last van m'n bijholtes. Ik zit al op onderhoud antibiotica. Ik ben inmiddels ook met een zoutoplossing aan het spoelen, het lijkt allemaal niet te helpen. Iemand nog tips wat ik kan doen om het te verbeteren?

Ik zit verder ook nog aan de avamys, rupatidine en de maximale puffers per dag. Ik begin steeds rotter door m'n neus te ademen.
Benauwd heb ik het nog niet maar leuk is anders, heb ook al een week verhoging. Dus maandag sowieso even het ziekenhuis bellen.

Login of registreer om te reageren
08-01-2016 om 18:23 uur

Ken je xylomethazoline/otrivin? Dat mag je maximaal een week achter elkaar gebruiken maar wil bij mij wel eens helpen om te resetten.

Door eerst daarmee te sprayen gaat je neus goed open en krijg ik er daarna met spoelen meer troep uit waardoor mijn corticosteroid neusspray beter op zijn plek terecht komt en beter kan werken. Dat is misschien een optie voor je?

Ik heb ook een tijdje flixonase nasules gebruikt. Dat is een hogere dosering dan de sprays en komt beter op zijn plek doordat het ampullen zijn. Wel lastig met druppelen.

Login of registreer om te reageren
08-01-2016 om 21:26 uur

Pas op, ik word erg benauwd van otrivin.

Ik denk dat je max hebt en doet.
ben je al naar kno geweest, dat zou ik vragen aan de longarts

Login of registreer om te reageren
09-01-2016 om 13:13 uur

Otrivin had ik al een week gebruikt, dat hielp goed. Nu mag dat dus even niet meer. Met de zoutoplossing gaat t redelijk. Merk dat het steeds vaster gaat zitten. Ik heb het gelukkig nog niet benauwd. Ik ga maandag de Longverpleegkundige even bellen. Dan kunnen ze overleggen. Ik denk dat een kno arts misschien wel een goed idee is. Een half jaar geleden is er wel een ct scan van m'n neus en bijholtes gemaakt, toen konden ze niets vinden.

Login of registreer om te reageren
21-01-2016 om 16:59 uur

Hoi, ik gebruik 2 keer per dag rhinocort vanwege hyperreactieve neusslijmvliezen. Dat is niet voldoende. Daarnaast behelp ik me met otrivin en nisyleen van vsm. Met al die rommel gaat het redelijk. Verder douche ik lauw met deur wijd open (tevens beter voor de astma) en zuig ik mijn huis drie keer per week. Stoffen bank de deur uit gedaan en vervangen door leren bank, die ik dagelijks afneem met vochtig doekje. Eigenlijk de zaken die je tevens kunt doen aan astma dus...

Login of registreer om te reageren
27-01-2016 om 12:47 uur

Ik gebruik ook standaard elke dag avamys. Otrivin kan steeds maar een week. Ik spoel m'n neus nu een paar weken met een zoutoplossing. Ik moet zeggen dat dat wel echt super gaat. Heel veel troep komt er uit. Ik doe dit nu zo'n 2 tot 3 x per dag. Van de longarts moet ik er mee doorgaan. In september is er bij mij een longverpleegkundige geweest thuis. Toen alles doorgelopen wat gesaneerd kon worden. Dat heb ik toen in oktober allemaal gedaan. Ik krijg ook xolair voor de allergieen. Dus nu even afwachten, ik ga nu wel verder met de zoutoplossing. Ik moet over een paar weken weer naar de longarts toe.

Login of registreer om te reageren
31-01-2016 om 15:47 uur

Ik heb jarenlang last gehad van chronische sinusitis wat resulteerde in een heftige operatie. Voorafgaand en naderhand moest ik een neusdouche met spoelzout gebruiken. De KNO-arts gaf ook aan dat dat goed helpt bij verkoudheid. Sindsdien gebruik ik dat bij verkoudheid en verstopping. Ik heb sindsdien (2012) geen holte-ontstekingen gehad, ben niet meer verslaafd aan de gewone neusspray bij de neussprays die ik al van de allergoloog had en dit is gewoon spoelen met fysiologisch zout. Bij de apotheek en kno-winkel kun je neusdouches en de zakjes zout om op te lossen kopen. Ik vind het (nadat ikeraan gewend was) de beste uitvinding!

Login of registreer om te reageren
31-01-2016 om 20:17 uur

Een neusdouche heb ik weleens van gehoord, dan giet je de oplossing door je ene neusgat en dan moet het aan de andere kant weer eruit komen? Lijkt me niet zo prettig of went dat wel?

Login of registreer om te reageren
02-02-2016 om 20:34 uur

De klachten zijn herkenbaar, ik heb van mijn huisarts Rhinicort neuspuffer gekregen, ik heb deze een aantal weken gebruikt, nu kan ik meestal zonder. Soms merk ik dat de klachten beginnen op te spelen, dan neem ik hem een aantal dagen en daarna stop ik er weer mee.

Login of registreer om te reageren
07-02-2016 om 16:37 uur

Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik lig sinds vrijdag in het ziekenhuis. De neusdouche went vanzelf. Je moet leren je neus/keelverbinding dicht te zetten zodat t niet in je keel loopt. Eenmaal gewend is het heel fijn dat je de zooi uit je neus weg kunt spoelen

Login of registreer om te reageren
07-02-2016 om 17:52 uur

@rommeltje66 ok, wel fijn dat je dan alles leegspoelt. He wat rot dat je in het ziekenhuis ligt. Een excarbatie? Beterschap in ieder geval!

Login of registreer om te reageren