Benauwd en ongerust

09-01-2016 om 21:29 uur

Hallo,

Daar ik me toch wel wat zorgen maak, ben ik op zoek gegaan naar antwoorden en kwam ik hier terecht.

4 weken geleden werd ik verkouden en weekje later ook iets benauwd. Daar ik na een longontsteking 2,5 jaar geleden ventolin had gehad, mocht ik deze van de Huisarts gaan gebruiken.
Echter bleef ik vooral in de ochtend en avond veel hoesten met slijm.

Afgopen dinsdag kreeg ik ineens druk op de borst en heel benauwd terwijl ik gewoon in de stoel zat. Toch met moeite mijn werk afgemaakt. Maar het zakte niet. Woensdag naar de huisarts. Ik had intussen ook pijn in de rug, net zoals bij de longontsteking van toen. Longen klonken schoon. Bloeddruk wat verhoogd. 140/80. Ik ben 25 jaar oud. Hartslag was 120/130 in rust. Crp geprikt maar was niet verhoogd. Naar Zh bloed moeten laten prikken om longembolie uit te sluiten. Waardes waren niet verhoogd dus ook dit was het gelukkig niet. Huisarts wist ook niet goed wat het was. En dacht dat het toch een infectie was eventueel icm iets van astma. Hier ben ik niet mee bekend. Gezien ik 2 jaar terug goed had gereageerd op de ventolin icm de symbicort, moest ik hier weer mee beginnen.

Dit dan ook gedaan. Druk op de borst is wat afgenomen. Maar de benauwdheid blijft nog wel. In rust gaat het wel. Voornamelijk inspanning is vreselijk. Na een trap oplopen ben ik uitgeput en volledig buiten adem.

Nu mijn vragen. Hoe lang duurt het voor de symbicort goed werkt?
Is astma mogelijk op latere leeftijd? Of is dit eerder een allergie?
Ik heb nu geregeld dat ik een tintelende/ steken in linker arm heb. Kan dit door de problemen met de longen komen/ door de benauwdheid?
Maak me gewoon een beetje zorgen doordat er niet precies duidelijk is wat het is maar ik me wel niet goed voel.
Soms merk ik dat de ventolin 4x daags 2 zo nodig niet voldoende is. Is 4 x 2 het maximale?
Symbicort gebruik ik 2 x daags 2.

Hopelijk kan iemand me helpen.

Groetjes Nicole.

Ik was vergeten te vermelden dat ik sinds ik de longontsteking heb gehad ik wel vaker last heb dat ik wat benauwd ben. Voornamelijk zodra ik weer verkouden word. Dit had ik voorheen nooit. Maar nu was t veel erger.

Login of registreer om te reageren
09-01-2016 om 23:47 uur

Astma kan je ook op latere leeftijd nog krijgen en dan kan je bij een luchtweginfectie (verkoudheid of longontsteking) meer last hebben. Het kan een paar weken duren voor de ontstekingsremmer in de symbicort optimaal werkt maar van de langwerkende luchtwegverwijder daarin merk je vrijwel gelijk effect.

Als je klachten niet minder worden en je blijft ongerust zou ik maandag gewoon weer de huisarts bellen.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
10-01-2016 om 01:07 uur

Hoi Nicole
Ben 53 jr en had tot mijn 51 ste nog nooit iets gehad zelfs geen griepje.
Mei 2014 zware longontsteking gehad.
Nasleep duurde erg lang en heb ieder griepje gehad wat er heerste.
Kwam ook niet van mijn hoesten en slijm af.
Lang verhaal kort gemaakt heb astma( nooit iets van gemerkt zelfs 300+ duiken)
En vorige week weer longontsteking gekregen.
Wil je niet bang maken want t is voor iedereen verschillend.
Maar laat t goed uitzoeken en vraag een verwijzing naar de longarts
Kijk ook eens op de topic van 7 jan jaar na longontsteking nog niet dezelfde .
Is van karen7 en is soortgelijk.
Beterschap en heel veel sterkte

Login of registreer om te reageren
10-01-2016 om 01:10 uur

Hoi Nicole
Zit astma in de familie?
Denk misschien toch aan lichte vorm van astma.
Niet verwaarlozen want daar komt alleen maar meer narigheid van.
T allerbeste toegewenst

Login of registreer om te reageren
10-01-2016 om 16:20 uur

Bedankt voor jullie reacties. Ik moet morgen weer aan t werk. Als ik gewoon zit of lig dan lijkt t alsof ik me heel goed voel, maar zodra ik iets ga doen, of traploop oid. Ben ik meteen moe, heel duizelig en helemaal buiten adem. Ik voel dan ook de pijn op de longen weer met ademhalen. Ik ga t maar proberen morgen en zie wel hoever ik kom. Hoort die duizeligheid erbij of kan dit ook van de medicatie komen? Hartkloppingen las ik wel in de bijsluiter.

Login of registreer om te reageren
10-01-2016 om 16:29 uur

Hoi Nicole
Als ik jou was zou het toch beter zijn om naar je lichaam te luisteren als ik lees wat er allemaal teweeg wordt gebracht bij de minimale inspanning zou ik niet gaan werken. Neem contact op met je ha of je la. Veel sterkte.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
10-01-2016 om 17:22 uur

Als je niet kan werken, moet je je ziek melden.

Ik ben vaak duizelig als ik niet zo lekker ben. Een oorzaak is nooit gevonden.

Login of registreer om te reageren
14-01-2016 om 17:58 uur

Jup ik was 25 toen in gediagnosteerd met astma het kan.

Login of registreer om te reageren
19-01-2016 om 19:27 uur

Het gaat intussen de betere kant op. Ben bijna 2 weken thuis geweest. En de benauwdheid nam langzaam iets af. Gisteren weer begonnen met werken maar merk dat t nog niet is zoals het moet. Nog snel benauwd en moe en krijg dan pijn in de rug thv de longen. Vervelend gevoel. Als ik rustig ga zitten trekt het langzaam weg. Waar ik bij rust eerst nog maar 2x dgs 2 pufjes ventolin nam zijn het er nu weer 4 x 2 per dag. Maar dat zal door de inspanning komen denk ik zelf. Maar heb wel het idee dat de symbicort nu langzaam z'n werk doet. Misschien binnenkort maar eens met de Huisarts om tafel hoe en wat verder. Of ik dit zal moeten blijven gebruiken of afbouwen. En of het nu alleen de infectie was of toch ook iets van astma is. Na de longontsteking is het altijd een gekwakkel met de lucht. Maar zo erg als deze keer heb ik het nog niet gehad na de longontsteking. Eerst nog maar even rustig aan doen om te herstellen.

Groetjes Nicole.

Login of registreer om te reageren
19-01-2016 om 20:45 uur

Die pijn in je rug herken ik ook wel. Die krijg ik vaak bij infecties en (teveel?) inspanning. Voor mij vaak wel en teken om wat rustiger aan te doen. Of dat echt moet weet ik natuurlijk niet. Doe rustig aan en neem de tijd om beter te worden.

Login of registreer om te reageren
19-01-2016 om 21:40 uur

Anderen hebben hier al veel goeie tips gegeven, maar ik wou even inpikken over de tintelingen in je armen en handen. Dit is namelijk soms een bijverschijnsel bij hyperventileren, is daar al aan gedacht? Dat geeft ook een erg benauwd gevoel met druk op de borst en pijn tussen de schouderbladen en kan alleen of ic' astma voorkomen.

Login of registreer om te reageren