huisstofmijt of astma

13-01-2016 om 10:01 uur

hallo allemaal.

ik ben nieuw hier en wil me daarom even voorstellen.

wij zijn nog zoekende naar de reden waarom mijn dochter altijd een dichte neus heeft en ze blaft als een jong zeehondje.

wat mij in de 5 jaar dat ze nu is is opgevallen zijn de volgende dingen ; altijd verstopte neus hoesten moe ( gaat om 18.00 uur naar bed en moet er smorgens om 7 uur wakker maken) vutloos en snachts veel wakker.

door de verkoudheid hebben we al wat stappen onder nomen, we zijn begonnen bij de kno arts. deze heeft haar neus en keel amandelen verwijderd, hierdoor zou ze minder verkouden moeten zijn...
helaas... geen effect.

ook had ze door de vele ab kuren vanwege oorontsteking gaatjes in haar kiezen,
wat de tandarts vertelde was dat door de gaatjes ook bacterien naar binnen dringen die de verkoudheid veroorzaken...
dus... kapjes over alle kiezen.....
maar nog steeds verkouden....

nu weer naar de huisarts geweest omdat ik ook me nachtrust goed kan gebruiken. ( sorry.. staat een beetje arrogant maar zo bedoel ik het niet!)

er zijn nu 2 opties... of astma of huisstofmijt allergie.

als ik op internet kijk naar de symptomen dan vermoed ik huisstofmijt....
maar zeker is het nog niet.

we hebben nu een pufje gekregen en morgen middag wordt ze getest op huisstofmijt.

ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die dit verhaal een beetje herkennen.

groetjes elviera.

Login of registreer om te reageren
Moderator
13-01-2016 om 18:44 uur

Dag Elvira,

Welkom op het Longforum.

Login of registreer om te reageren
13-01-2016 om 21:08 uur

Hoi Elvira,
Welkom hier! Genoeg moeders die met je meeleven en ook gesteld zijn op hun nachtrust. Geloof me, ik wil ook m'n nachten graag terug. Natuuuuurlijk ga ik eruit 's nachts als dat nodig is, bijna iedere nacht, maar ik zou graag een paar nachten goed doorslapen. Soms slaapt m'n man een aantal nachten bij onze dochter en dan heb ik die nachten de kans om goed door te slapen.
De symptomen lijken mij met te duiden op allergie, met name omdat ze altijd neusverkouden is. Nu kunnen die 2 ook goed samen gaan, dus ik sluit astma zeker niet uit, maar een verstopte neus is geen symptoom van astma.
Het kan zijn dat ze "gewoon" erg bevattelijk is voor infecties, maar ook dan zou ze niet continu verkouden zijn.
Mijn dochter van bijna 3,5 is erg bevattelijk, vermoedelijk door astma, maar tussen verkoudheden zitten ook periodes dat ze niet verkouden is. Die periodes duren zelden lang, maar ze zijn er wel. Ze heeft vermoedelijk wel hooikoorts en daarvoor krijgt ze in de periode van januari t/m september /oktober een anti histaminicum. Ze reageert daar gelukkig goed op. Dan nog heeft ze ook dan slechte periodes met astma aanvallen (dat is nog niet de definitieve diagnose, maar alles wijst daar nu nog op).
Ik denk dat het goed is dat ze op beiden getest wordt en een passende behandeling krijgt. Ik duim voor je dat dat snel gebeurt en je weer lekker kan gaan slapen!

Login of registreer om te reageren
13-01-2016 om 21:17 uur

er zijn nu 2 opties... of astma of huisstofmijt allergie

helemaal goed snap ik deze 2 opties niet. astma is een ziekte waarbij een allergie kan meespelen, bv een huismijtallergie.
je kan ook een huismijtallergie hebben zonder astma, dan heb je bv erg veel jeuk, of alles kno problemen.

het is dus volgens mij:
- astma met huisstofmijt
- of huisstofmijt en daardoor kno problemen.

maar, als je dochter ook hoest als een zeehodje, en nu een pufje krijgt wijst alles in de richting van astma.

Ik ben natuurlijk geen arts en adviseer je dan ook om bij je huisarts flink door te vragen. want een kindje die zo moe is, en snachts vaak wakker is, dat is niet goed

Login of registreer om te reageren
13-01-2016 om 21:36 uur

De vraag is iok nog of ze goed reageert op de puf (welke heeft ze gekregen? )
Een zeehondenhoest / blaffende hoest klinkt mij overigens meer als pseudo-kroep, maar dat is mijn persoonlijke ervaring. Onze dochter heeft verschillende soorten hoest en ik hoor precies wanneer het gaat om pseudo-kroep, benauwdheid of andere hoest. Dat duurde trouwens echt wel een tijd.
Ik ben het ook wel eens met emsepems: of astma of huisstofmijtallergie is denk ik wat kort door de bocht, het kan ook nog een combi zijn en er kunnen ook nog andere dingen spelen. Na zoveel jaar modderen mag er duidelijkheid komen.

Login of registreer om te reageren
14-01-2016 om 19:43 uur

Hoi hoi

Bedankt voor jullie reactie!

Ik ben er niet in thuis vandaar mijn of of zin...

Maar ze heeft dus huisstofmijt allergie.
Vandaag dus druk geweest om alle stoffen teverwijderen en kijken hoe ze er op reageerd.

De puf die ze heeft is salbutamol 100

Als we naar school lopen en ik geef haar een puf gaat het goed.

Het is ook wel mooi hoe ze er zelf op reageerd...

Zo deed ik vanmiddag makkelijke kleding aan in mijn slaapkamer waardoor ze meteen zei.. Mama! Doe je maar om kleden in de badkamer anders heb ik er last van als ik bij jullie slaap hahaha!
Kinderen he?!

Login of registreer om te reageren
14-01-2016 om 19:48 uur

Fijn dat dat in ieder geval duidelijk is. Is er niet meteen iets voorgeschreven? Huisstofmijt lijkt me zo lastig om helemaal te elimineren....
Ik hoop in ieder geval dat ze snel van haar klachten verlost is!

Login of registreer om te reageren
28-01-2017 om 19:01 uur

oud topic,

toch maar even na een jaar op reageren..

afgelopen jaar is best pittig geweest.

zo is er dus bekent geworden dat Tessa dus astma heeft met allergieën.

we hebben het hele huis goed aan gepast en heb nu en dochter rond lopen die zich super goed voelt

nou ja.. super goed... op dit moment is ze verkouden en dat prikkelt de astma ook weer heel erg.

jeejtje zeg! wat is astma dan vreselijk!

gelukkig doet ze 2 x in de week aan volleybal en dat vind ze geweldig.

Login of registreer om te reageren