astma en vochtige muren huis

29-01-2016 om 15:22 uur

Sinds vorig jaar merk ik problemen met vochtige muren in huis. Het is een huurhuis en de woningstichting heeft hier nog niets aan gedaan.
Kan dit invloed hebben op mijn astma/longfunctie?

Er is een klimaatmeting in huis gedaan en deze is goed. Ik maak het huis regelmatig schoon waardoor de meeste schimmelplekken weggepoetst worden. Maar bij de ramen op de slaapkamer zijn ze niet weg te poetsen (zit in het kit)
Ook verschijnen er inmiddels kleine zwarte vlekjes op wat muren.
De muren zijn wel nat. Dat gaat tot 20-70% (houten wand) en de betonnen vloer slaat uit tot ongeveer 1% (is voor beton te nat) Maar het geeft het vocht niet af aan de leefruimte. Vochtigheid binnen is gemeten tussen de 30-50%

Afgelopen najaar had ik opeens pijnlijke longen en vermoeidheid. De huisarts heeft me naar het ziekenhuis gestuurd vanwege een mogelijke embolie. Dat was gelukkig niet zo. Na ongeveer 2 weken is het vanzelf weer voorbij gegaan. Geen idee wat het is geweest. Maar sinds die tijd blaas ik een iets lagere piekflow (was normaal 450/460 en nu 420-440)

Vanmorgen heb ik de jaarlijkse spirometrie gedaan en deze is ook iets veranderd ten opzichte van voorgaande jaren.
Kan dit door mijn huis komen?

Een overzichtje van mijn waarden van 2013-2015-2016 (met de zelfde medicatie die ik nu ook nog steeds gebruik)

2013:
FEV1 Base 3.68 %pred 97
FVC Base 4,46 %pred 103
PEF Base 471 l/min %pred 99
FEV1/FVC 83

2015:
FEV1 Base 3,59 %pred 96%
FVC Base 4,59 %pred 107%
PEF Base 460 l/min
FEV1/FVC 78

2016:
FEV1 Base 3,51 %pred 87
FVC Base 4,59 %pred 94
PEF Base 451 l/min
FEV1/FVC 76

Login of registreer om te reageren
01-02-2016 om 10:19 uur

Beste ruchama

Uit je bericht begrijp ik dat het klimaat in je huis niet helemaal goed is. Echter de vochtigheid binnen tussen 30-50% is uitstekend. Zelfs een beetje aan de droge kant. Maar als op de een of andere manier het huis ergens vochtig is en het binnenklimaat niet optimaal is kan dat een negatieve invloed op je astma hebben. Of het binnenklimaat dé oorzaak is van een lagere piekflow is lastig te zeggen. Heb je wel eens gemerkt dat het beter met je longen gaat in een andere omgeving?
Een lagere piekflow nu vergeleken met twee jaar geleden kan ook een andere oorzaak hebben. Je behandeld arts kan het best beoordelen of het een medische oorzaak heeft.
Om wat dieper in te kunnen gaan op je vraag kun je gerust de advieslijn bellen (0900-2272596). Bereikbaar van 9.00-17.00 uur.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
09-02-2016 om 14:22 uur

Ik heb inmiddels contact gehad met de advieslijn. Ik heb geen idee of het beter gaat in een andere omgeving. Ik ben op zoek naar werk dus ik ben vaak thuis. De longverpleegkundige van de huisarts doet de astma begeleiding. Zij heeft er geen verklaring voor waarom het naar beneden gaat. Schimmels kunnen er volgens haar wel invloed op hebben. Die schimmels moet ik maar blijven verwijderen is de oplossing die aan wordt gedragen...ja dat is geen fijne oplossing als astma patiënt. Want dat lijkt me niet gezond om te doen voor de longen?

Login of registreer om te reageren