Beetje gênant

04-02-2016 om 20:34 uur

Hallo, ik heb vanaf de zomer al veel antibiotica en prednison gehad. Nu zit ik sinds een paar maanden aan de onderhoud antibiotica, omdat ik steeds infecties in m'n luchtwegen kreeg. Voorlopig moet ik nog doorgaan met elke dag antibiotica ondanks dat m'n bloed ontstekingsvrij was. Met de prednison mocht ik gelukkig langzaam afbouwen en ben daar nu mee gestopt.
Het is een beetje gênant onderwerp maar door de antibiotica en prednison heb ik nu een vaginale schimmelinfectie opgelopen. De uitslag van t kweekje was binnengekomen en helaas positief. Ik krijg er nu een behandeling voor. Ze wil me nog niet op een onderhoud zetten. Dus nu afwachten of het weggaat met de behandeling en niet meer terug komt. Al is de kans groot dat dat dus wel gebeurt omdat ik voorlopig nog niet mag stoppen met de antibiotica. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik vind het wel rot, van het een krijg je het ander.

Login of registreer om te reageren
04-02-2016 om 20:50 uur

Is dit de eerste keer dat je het hebt sinds je de antibiotica en prednison slikt? Misschien is het ook gewoon domme pech. Als het nu over gaat en niet snel weer terug is dan kan je wel gewoon afwachten. Bij mij verschilt het ook wel per antibiotica of ik er last van heb of niet en sommige vrouwen zijn er ook gewoon gevoeliger voor. Vervelend is het wel.

Login of registreer om te reageren
04-02-2016 om 20:50 uur

a hoor, ik heb het ook regelmatig. heeft bij mij met mijn cyclus te maken en met de vele ab en pred (heb ook onderhouds ab). zolang ik er geen last van heb hoef ik er geen medicatie voor, al heb ik dat wel al een paar keer gehad.

Login of registreer om te reageren
04-02-2016 om 21:07 uur

Ja het is de eerste keer dat ik het heb, volgens mij liep ik er al een tijdje mee rond. Huisarts allemaal kweekjes afgenomen. Ze denkt dat het echt van de antibiotica en prednison komt. Verder nooit eerder gehad. Dus nu ff afwachten hoe het gaat met deze behandeling. Ik hoop dat het weg blijft.
Voor m'n darmen slik nu wel een probiotica erbij in overleg met de diëtiste want m'n buik begon ook steeds op te zwellen na inname antibiotica.
Sinds de onderhoudsdosering in ieder geval geen ontstekingen en geen benauwdheid meer gehad. Dus ook niet meer op de HAP of SEH geweest, dat is me ook wel wat waard. Lichamelijk ga je daar ook weer zo van achteruit. Ik had eind vorig jaar 3 ontstekingen in 5 weken, op een gegeven moment was douchen al teveel. Daarom moet ik binnenkort ook gaan revalideren.
@emsepems slik je echt altijd onderhoudsdosering ab? Of alleen in de winter? Ik moet nu sowieso tot aan m'n volgende bezoek bij m'n longarts door blijven slikken. En dan hoor ik hoe het verder gaat daarmee.

Login of registreer om te reageren
05-02-2016 om 12:29 uur

@Emma25: prima dat je dit aan de orde stelt hoor!

Ik heb geen last van schimmel (wel pred en ab in onderhoud, al jaren), maar heb een erg gevoelige huid, ook daar.
SInds ik me dagelijks met L.actacyd was (wel de variant waar ik tegen kan, niet alle soorten gaan goed..) merk ik dat het beter gaat daar. Voorheen waste ik gewoon met alleen water en soms wat douchecreme maar daar kreeg ik juist enorme irritatie van. Sinds ik met dat speciale spul was, gaat dat stukken beter.
Nogmaals, dus niet tegen schimmel, maar wie weet helpt t jou ook om van de plaatselijke irriatie af te komen!
Succes in ieder geval!

Login of registreer om te reageren
05-02-2016 om 15:48 uur

Hoi Emma, vervelend kwaaltje. Ik denk dat elke vrouw in haar leven één of meerdere keren zo'n schimmeltje oploopt. In het algemeen is het goed om zo weinig mogelijk suikers te eten, daar suiker een goede voedingsbodem is voor schimmel.
Net als Edelweiss heb ik ook een gevoelige huid gekregen, dus ook mijn slijmvliezen zijn gevoeliger geworden. Ik spoel geregeld met de fles, water met een scheut Molkosan. Gewoon van het huismerk, scheelt in prijs! Ook kamillethee is heilzaam. Het geneest niet zozeer, maar het stilt te jeuk. Ik was me nooit met zeep. Zoals mijn huisarts zei: je spoelt je mond ook niet met zeepsop :)
Elke dag een schone handdoek nemen en wassen op 60 graden.
Ik heb ruim 2 jaar onderhouds a.b. geslikt, maar helaas zijn mn darmen nog steeds snel van slag.

Login of registreer om te reageren
05-02-2016 om 16:09 uur

Belangrijk ook is de eventuele partner te controleren anders blijf je het aan elkaar geven... knoflook tabletjes kunnen heilzaam werken ( eten dan wel haha )... en omega3. Weinig tot geen maandverband / inlegkruisjes dragen ( luchten dus )... schone onderbroek voor het slapen gaan dus niet die van de dag zelf aanhouden ( als je b.v gewend bent s'morgens te douchen )... dun smeren met wat vaseline en mocht je het kunnen betalen b.v. 1 x per maand een canesten behandeling ( zo'n tablet inbrengen ) maar vooral niet te vaak dan raak je resistent... ( Of de variant in zalf ).

Login of registreer om te reageren
05-02-2016 om 16:47 uur

Ik heb ook wel eens lactacyd als tip gekregen maar dan van de apotheek. Die is blijkbaar anders dan van de drogist.

Login of registreer om te reageren
06-02-2016 om 14:42 uur

Bedankt voor de tips! Ab kan wel goed voor de luchtwegen werken maar niet voor andere dingen.

@edelweiss ik heb sinds alle longmedicatie ook een erg gevoelige huid overal. Ook snel blauwe plekken.

@thirza ja klopt iedereen al het idd weleens krijgen. M'n huisarts denkt echt door de ab en prednison. Suikers eet ik gelukkig al niet echt, op een stukje chocolade na af en toe. Mijn darmen hebben ook flink last van de ab. Slik nu in overleg met de diëtist probiotica, dat helpt wel goed.

@stefanie ja klopt de partner moet idd ook behandeld worden, anders blijf je bezig. Die dingen die je op oemt doe ik ook al idd. Huisarts heeft me Gyno daktarin voorgeschreven. Die worden gewoon vergoedt. Van die eitjes die je moet inbrengen. Ik heb het idee dat het werkt. Hopelijk blijft het weg. Ze wil me nog niet op onderhoud hebben. Dus nu ff afwachten.

@daantje vaak zijn middeltjes van de apotheek wel beter dan die van de drogist. Ik ga eigenlijk altijd voor alles naar de huisarts, ook pijnstillers ed. Omdat ik al zoveel slik en voor veel allergisch ben. Dan word het voorgeschreven en meestal ook vergoedt. En het komt dan ook op je medicijnenlijst te staan.

Login of registreer om te reageren
25-02-2016 om 15:57 uur

Niets om u over te schamen, jij kan er toch niet aan doen dat een bepaald soort antibiotica je vaginale infecties bezorgt. Van bepaalde antibiotica krijg ik ook vaginale infecties. Mijn huisarts heeft dit in mijn dossier genoteerd en schrijft dan een ander soort voor.

Login of registreer om te reageren
26-02-2016 om 22:33 uur

Wanneer ik een kuur amoxci krijg weet ik eigenlijk bij voorbaat al dat er een schimmelinfectie op volgt. Zowel van onder als boven. Ik slik nu flucanozol, een kuur van 10 dagen. Dat helpt wel.

Login of registreer om te reageren