Gevolgen dubbele longontsteking

06-02-2016 om 23:32 uur

Ik ben aan het herstellen van een dubbele longontsteking. Ik ben 2 weken op de IC in slaap gehouden, ben dus twee weken van mijn leven kwijt. Klopt het dat ik voor mijn herstel dat heel langzaam verloopt moet uitgaan van elk dag op de IC staat voor 7 dagen herstel.
Verder daalt bij elke vorm van inspanning mijn saturatie heel erg en raak ik buiten adem is dit normaal?
De afgelopen tijd heb ik geconstateerd dat als mijn zus, die een kettingrookster is bij mij op bezoek komt,ik last krijg van hoest aanvallen. Kan het dat zij in haar kleding of zo schadelijke stoffen, roetdeeltjes van de sigaretten/ of van de nicotine meedraagt waar ik gevoelig voor ben. Zij ruikt enorm naar sigaret en de hoestaanvallen treden alleen op wanneer zij op bezoek komt. Zij is de enige rookster van wie ik bezoek krijg.

Vast dank voor de reacties

Renate

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-02-2016 om 16:06 uur

Beste Renu2,

Het herstel van longontstekingen is zeer traag. Er is geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoeveel dagen hiervoor gerekend mogen worden, want er is nogal wat verschil tussen mensen.
De longen zijn ziek geweest en misschien speelt er ook nog wel overreactiviteit van de luchtwegen, dus het kan goed zijn dat je heel gevoelig reageert op sigarettenrook en snel nog benauwd wordt (dit noemen we bronchiale hyperreactiviteit).
Trek toch behoorlijk wat tijd uit voor het herstel, want dat zal je nodig hebben.

Vriendelijke groet en sterkte

S.M. de Hosson
Longarts

Login of registreer om te reageren