russekop

07-02-2016 om 16:10 uur

hoi ik heet gerard en kom uit het drenthe.
ik ben 59 jr en weet vanaf mijn 45 jr dat ik copd heb.
ik heb nooit gerookt en nooit duidelijke klachten gehad van astma en een erfelijke variant is uitgesloten na dna onderzoek.
kortom een spotman die pijnlijk werd verrast door de ziekte.
nu drie jaar achter een, een flinke lononsteking gehad, telkens rond oktober/november.
Ben altijd blijven sporten, en heb daardoor nog een flinke conditie, die mij goed ondersteund tijdens de longonsteking en tijdens het herstel.
nu ben ik vooral opzoek naar hoe je het beste je borstspieren en longspieren kunt trainen. ik train mijn longen nu door (een gaatje van 7 mm) sterk in te ademen en langsaam uit te ademen. maar mogelijk bestaan er betere manieren.
als laatstr punt, wie weet of er verschil zil in het verloop van de ziekte met roken ,stof etc en personen die niet hebben gerookt .
bvd gerard

Login of registreer om te reageren
Moderator
07-02-2016 om 17:57 uur

Hallo Gerard,

Welkom op het Longforum.

Login of registreer om te reageren
07-02-2016 om 19:52 uur

Hoi Gerard welkom op het forum het enige wat ik je mee kan geven blijf zo gezond mogelijk leven en sporten je hebt de ervaring zelf almgehad na je longontsteking .ik denk zelf niet dat je het verloop van een ziekte kunt diagnosticeren. De een kan met dezelfde fase waarin je verkeerd meer en een ander nauwelijks iets. Vraag het de longartsen hier .
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
07-02-2016 om 20:27 uur

bedankt voor je advies dit zal ik doen bij het volgende consult

Login of registreer om te reageren
08-02-2016 om 14:32 uur

@gerard je kunt je vraag eventueel,ook hier op het forum aan de longartsen vragen, wellicht heb je dan eerder een antwoord.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
09-02-2016 om 10:55 uur

Dag Gerard,
Nooit gerookt hebben en dan met een zware longziekte geconfronteerd worden komt heel hard aan, en voelt ook heel onrechtvaardig. Heel veel sterkte!
Ik herken me in je verhaal. Ik heb altijd gezond geleefd, nooit gerookt, en veel aan sport gedaan.
Toen ik 47 was werd tijdens een galcrisis in februari 2013 per toeval ontdekt dat ik longkanker had. Een maand later onderging ik een lobectomie en werd een halve long afgenomen. Een jaar later had ik massale longembolieën met longinfarcten in beide longen. en eind januari van dit jaar werd bij een pijnbehadeling een long aangeprikt, en had ik een klaplong.
Ik heb na mijn longoperatie in het ziekenhuis een toestelletje gekregen met 3 blauwe balletjes. Door aan een soort van rietje te zuigen moet je de balletjes omhoog zuigen en daar even houden. Je kan oefenen met 1 balletje, 600 ml/sec, 2 balletjes 900 ml/sec, en drie balletjes 1200 ml/sec.
Er staat geen naam op het toestel, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Maar het is een heel goed hulpmiddel om je longen te trainen.
Na mijn operatie lukte het nog niet om 1 bolletje naar boven te zuigen, maar als je veel oefent merk je ook verbetering.
Nu na mijn klaplong gebruik het opnieuw heel veel.
Ik wens je vel beterschap, en veel moed!

Login of registreer om te reageren
11-02-2016 om 07:53 uur

bedankt voor je berichtje, ben als nieuweling nog aan het zoeken hoe het werkt.

Login of registreer om te reageren