Gevoel dat er wat in de luchtpijp/bronchiën zit, herkenbaar en enig idee?

11-02-2016 om 09:41 uur

Al sinds september heb ik het gevoel dat er "iets" aan de rechterkant mijn in luchtpijp of bronchiën zit, een fractie rechts mijn borstbeen en qua hoogte in het midden van het borstbeen. Als ik het moet omschrijven dan komt het het meest in de buurt van een klein ontstekinkje. Dit veroorzaakt geen pijn waar wel steeds lichte irritatie bij het in en uitademen en het is niet weg te hoesten. Met name bij flinke inspanning (fietsen) lijkt het of je het voelt oprekken. Ook voel ik de irritatie wanneer ik mijn hoofd draai of voorover buig. Ik heb geen last van vermoeidheid of kortademigheid en merk geen afname in longcapaciteit. Soms probeer ik het weg te hoesten, maar dat heeft geen enkel effect.
In oktober ben ik hiervoor bij de huisarts geweest en deze heeft een thoraxfoto laten maken, hierop was niets te zien. Daarna ben ik nog twee keer op het spreekuur geweest, maar er is ook niets te horen. Ik vermoed dat mijn leefstijl (niet roken, niet drinken, goed sporten) ook geen aanleiding geeft tot verwijzen.
Het is inmiddels echter al februari en het gevoel zit er nog steeds en ik vraag me af wat ik nou het beste kan doen. Enig idee wat dit zou kunnen zijn ?

Login of registreer om te reageren
14-02-2016 om 15:47 uur

Hoi biertje welkom op het forum en ja als ik het zo lees is er in eerste instantie niets waar je je druk om moet maken maar ja als de klachten aanblijven houden vraag of je ha je doorstuurt naar de longarts
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
14-02-2016 om 15:47 uur

Was natuurlijk bikertje sorry die automatische corrector

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-02-2016 om 09:30 uur

Het lastige van de luchtwegen is dat ze niet zo specifiek zijn in het aangeven van irritatie of pijn. Anders dan bijvoorbeeld de huidzenuwen is het lokaliseren van een pijnlijk punt in de luchtwegen niet goed mogelijk. Het longvlies, de ribben en spieren kunnen wel vaker pijnklachten geven. Het lijkt mij verstandig om deze klachten nog eens goed met de huisarts door te spreken. Mocht er aanleiding toe zijn dan kan hij/zij inderdaad nog overwegen om te verwijzen naar de longarts.

Login of registreer om te reageren