Flixotide graag afbouwen - alternatieven

22-02-2016 om 08:27 uur

Mijn zoon van 10 jaar is allergisch voor huisstofmijt en heeft daardoor een lichte vorm van astma. Hij heeft geen zware aanvallen. Hij is enkel vermoeid en benauwd bij inspanning. Nu gebruikt hij hier inmiddels al ruim 3 jaar dagelijks 2 doseringen flixotide voor. Aangezien dit toch wel echt een heftig medicijn is, zou ik dit graag willen afbouwen tot hij hier wellicht helemaal zonder kan. Het liefst zou ik hem helemaal geen reguliere medicijnen willen laten gebruiken.

Heeft iemand hier ideeën over of ervaringen mee? Zelf zit ik te denken aan orthomoleculaire geneeskunde, maar ik hoor graag jullie meningen / ervaringen.

Login of registreer om te reageren
22-02-2016 om 08:37 uur

Hoi Miranda, Wie heeft de flixo voorgeschreven, huisarts? Kinderarts? Je zoon heeft waarschijnlijk zo weinig klachten vanwege de flixo. Zet je die stop bestaat de kans dat er (heftige) benauwdheidsaanvallen kunnen komen. Met inhalatie-medicatie komt er heel weinig in het lichaam, maar beperkt zich grotendeels in de longen. Alhoewel ik zelf ook wel voorstander ben van alternatieve geneeswijzen, zou ik hier toch terughoudend in zijn. Hij moet de puberteit nog door, met hormonale schommelingen en dan zie je vaak dat astma kan verergeren of van beeld veranderen.
Persoonlijk zou ik er terughoudend in zijn. Maar misschien heeft iemand een andere, positieve ervaring.
Groetjes, Thirza

Login of registreer om te reageren
22-02-2016 om 08:47 uur

Hoi Thirza,
Bedankt voor je reactie. In eerste instantie is de flixotide voorgeschreven door de huisarts. Inmiddels staat hij onder behandeling van de kinderarts en ook zij heeft deze voorgeschreven. De klachten die ik beschreven heb, heeft hij zonder gebruik van medicatie. Met gebruik van medicatie heeft hij helemaal geen klachten en hoeft hij ook nooit de ventolin te gebruiken.
Groetjes Miranda

Login of registreer om te reageren
22-02-2016 om 21:57 uur

Hoi Miranda,
Heel herkenbaar, hier ook zoon van nu 14 die 2 1/2 jaar Flixotide gebruikt ivm lichte astma (allergisch voor huisstofmijt en pollen). Heel af en toe met name bij een verkoudheid, wil hij nog wel extra Ventolin gebruiken. Zoon is het regelmatige puffen echt beu en hoopt dat hij mag proberen om te stoppen met de Flixotide. Wij gaan dat ook zeker bespreken tijdens de volgende controle bij de kinderarts, maar tot die tijd moet hij van mij toch echt verder gaan puffen. Idd is hij waarschijnlijk klachtenvrij door het gebruik van de medicatie. Ik zou zelf zeker niet stoppen zonder dit goed met de kinderarts besproken te hebben. Duurt het nog lang tot de volgende controle? Anders gewoon dan bespreken met de kinderarts
Groetjes Roberta

Login of registreer om te reageren
24-02-2016 om 14:07 uur

Hoi Miranda,

Ik ken iemand die dankzij acupunctuur en de tabletten van de acupuncturist, geen onderhoudsmedicatie meer nodig heeft. Zowel de behandelingen als de tabletten werken bij diegene erg goed.

Mocht je dit overwegen, is het wel belangrijk dat je bij een goede acupuncturist komt. En hoe je daar achter komt.. Ik zou je adviseren om goed rond te vragen naar eigen ervaringen van mensen, die bij een acupuncturist onder behandeling zijn (geweest) en aantoonbaar minder klachten / klachtenvrij / etc zijn.

Maar.. Stel dat je dit zou willen proberen, stop dan nooit zelf met medicatie. Wellicht overbodig dat ik je dit zeg, maar ik voor de zekerheid zeg ik het erbij.
Mocht jij/ je zoon merken dat je met de alternatieve medicatie van de acupuncturist en zijn of haar behandeling veel minder medicatie nodig hebt, dan zou je met zijn behandelend arts kunnen overleggen of je zijn medicatie kunt minderen, dan wel niet stoppen.

Groetjes Evi

Ps: Ik begrijp trouwens ook je afkeer van de corticosteroïden. Ook bij kinderen kan dit vervelende bijwerkingen hebben. Soms merk je ze direct, soms pas bij het stoppen (een ander, vrolijker, rustiger of wat dan ook kind weer terug).

Login of registreer om te reageren