Geen diagnose en dus geen hulp

17-04-2016 om 09:14 uur

Ik heb ongeveer 30 jaar gerookt. Twee en een half jaar geleden ben ik gestopt, en ben ik wel elektronische sigaretten gaan gebruiken. Daar kreeg ik hevig geïrriteerde luchtwegen van. Vandaar dat ik begin vorig jaar toch weer drie maanden gewone sigaretten heb gerookt. Daar ben ik weer mee gestopt omdat ik kortademig werd. Intussen ben ik nu zo'n negen maanden gestopt.

Direct na het stoppen ben ik naar de huisarts geweest voor de kortademigheid/benauwdheid en is op mijn verzoek ook een longfunctietest gedaan. De uitslag daarvan was normaal voor iemand van mijn leeftijd (63). Dat gaf aanvankelijk wat geruststelling, echter de klachten hielden wel aan. De klachten zijn: voortdurend het gevoel dat ik adem tekort kom, vaak keel schrapen, hoestkriebel zonder dat ik hoef te hoesten, aanloopprobleempjes bij bewegen, kortademigheid ondanks dat ik de laatste jaren heel veel licht intensief heb gesport (zwemmen en fietsen), gevoelig voor prikkels zoals: tijdens het koken/bakken, koude buitenlucht, badschuim en reinigingsmiddelen. Opvallend is dat ik me na het zwemmen vaak wat beter voel en dat ik na het fietsen vaak meer last heb. Matig intensieve inspanning, zoals een km zwemmen of 40 km fietsen, kan ik wel aardig goed volhouden. Wanneer ik echter 's nachts mijn bed uit ben geweest om te plassen, me aankleed, of zelfs wanneer ik me omdraai in bed, kom ik voor mijn gevoel in lichte ademnood. Ook sokken en schoenen aantrekken vormt een kleine uitdaging. Hoestbuien en slijm ophoesten heb ik geen last van. Uitademen gaat dikwijls stroef, en het uitblazen van de laatste lucht gaat gepaard met licht piepen en kraken.

Omdat mijn klachten aanhielden en het niet meer roken niet leidde tot verbetering, heb ik er bij de huisarts op aangedrongen om mij door te verwijzen naar een longarts. Deze heeft me een fietstest laten doen, een CT scan gemaakt en nog eens een longfunctietest laten doen. Omdat ik een sporthart heb en mijn hartritme in rust rond de 40 ligt zijn er tegelijkertijd wat onderzoeken gedaan door een cardioloog. Zowel de longarts als de cardioloog hebben geen afwijkingen vastgesteld. Dit alles heeft plaatsgevonden in oktober/november van het vorige jaar, en was voor de huisarts aanleiding om te denken dat het allemaal nog de nasleep was van het roken en dat het nog zou kunnen opknappen.

Ofschoon het de ene week wat beter gaat dan de andere zijn de klachten inmiddels echter nog steeds niet echt verbeterd. De huisarts geeft aan dat zij niets meer voor me kan doen. Pufjes, om eens te kijken of die helpen, wil ze me niet geven. Ik heb zelf wel wat middeltjes uitgeprobeerd zoals: heel veel broccoli eten, NAC, Canadese geelwortel, ginseng, serrapeptase, zuivel weglaten, stoombaden, verschillende soorten kruidenthee etc., maar voor zover ik het kan vaststellen helpt dat ook allemaal niet echt.

De laatste dagen heb ik weer meer klachten, en daar wordt ik behoorlijk moedeloos van. Vooral ook omdat een bezoek aan de huisarts zinloos lijkt. Wel overweeg ik nog om eens in het alternatieve circuit te gaan shoppen, of om ademtherapie of yoga te gaan doen. Kunt u me in deze kwestie nog een advies of uitsluitsel geven?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-04-2016 om 07:50 uur

Het probleem lijkt te zijn dat u veel klachten heeft, maar dat onderzoeken door huisarts, longarts en cardioloog tot nu toe geen harde diagnose opleveren.
Dat maakt het natuurlijk lastig om een goede behandeling in te stellen.
Ik ben benieuwd wat de verklaring van de collega's is hierover.
Soms biedt een programma gericht op verbeteren van de conditie en/of ademhaling uitkomst.
Al met al reden om hierover nog eens met uw behandelaars in gesprek te gaan.

Login of registreer om te reageren
29-04-2016 om 08:06 uur

Hoi Haku,

Mijn man, toen 61, had zo'n beetje dezelfde klachten als jij. Het sporten lukte niet meer zo goed, hij kwam adem tekort, hij moest de hele dag door zijn keel schrapen, ook tijdens praten, dat viel de huisarts op.
Eerst verschillende pufjes geprobeerd (ventolin, ontstekingsremmer) maar dat hielp allemaal niet, toen doorgestuurd naar longarts, LF test gehad, provocatietest om te kijken of er allergie was. Daar kwam alleen huisstofmijtallergie uit, maar niet zodanig dat het zijn klachten kon verklaren.
Toen naar de internist en bleek dat mijn man last had van maagzuur, dat voelde en merkte hij niet! Zijn slokdarm bleek geirriteerd te zijn. Hij kreeg maagzuurremmers en zijn klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Pufjes zijn gestopt.
Over dat roken, mijn man rookte vroeger ook en de artsen zeiden dat het heel lang duurt alvorens echt alle nicotine uit je longen is verwijderd. Hij hoestte ruim 2 jaar na stopdatum tijdens een verkoudheid nog steeds vieze stukken donkergrijs/zwart gekleurde slijm op.
Je bent niet de allerjongste meer :) dus je lichaam herstelt zich langzamer dan wanneer je 25 bent.
Ik hoop dat je er iets aan hebt en sterkte gewenst!

Login of registreer om te reageren
29-04-2016 om 08:20 uur

Dank je Thirza. Fijn om een reactie te krijgen! Heel interessant wat je vertelt over je man. Goed dat men toch verder heeft gezocht. Bijzonder dat maagzuur ook voor benauwdheid kan zorgen. Ik kan natuurlijk zo uitproberen of dat ook bij mij het geval is door bijvoorbeeld Rennies te nemen. Dat zou toch wat zijn zeg! Ga ik doen en ik laat je weten of het helpt. Je hebt gelijk dat het lichaam zich op hogere leeftijd moeilijker herstelt. Echter ik ben twee jaar geleden ook met roken gestopt, en toen voelde ik me na twee dagen weer kiplekker. Er is nu wel iets aan de hand, dat voel ik aan alles. Nou, ik kan in elk geval weer wat gaan proberen ;)) Fijne dag!

Login of registreer om te reageren
29-04-2016 om 08:44 uur

Uh, ik weet niet of rennies wel het goede middel is hiervoor.
Ik denk dat het beter is om hier met de huisarts over te praten en bijvoorbeeld een maand - 6 weken Omeprazol of Pantoprazol te slikken, dat zijn echte maagzuurremmers, die vrij verkrijgbare middeltjes zijn slechts maagzuurbinders.
Overigens zijn ze ook vrij verkrijgbaar bij de drogist, maar dan zijn ze lager gedoseerd. En duur!

Login of registreer om te reageren
29-04-2016 om 13:51 uur

Mijn huisarts kennende zal zij niet willen meewerken aan zo'n experiment. Overigens las ik daarstraks dat maagzuurremmers ook niet echt een onschuldig middeltje zijn wat je zomaar moet slikken. Ik laat het nog eens bezinken. Heb wel het gevoel dat mijn slokdarm geïrriteerd zou kunnen zijn. Heb soms pijnaanvallen in mijn slokdarm, en ook de neiging tot oprispingen, echter geen zuurbranden. Ik vond dit trouwens ook nog:

Gastric Astma en chronisch hoesten.

Het terugstromen van maagzuur naar de slokdarm kan klachten veroorzaken die lijken op astma (gastric astma) en kan leiden tot langdurige hoestklachten (chronisch hoesten).

Deze klachten ontstaan als zuur uit de maag terugstroomt in de slokdarm. Dit zuur in de slokdarm kan daarna via de luchtpijp in de longen stromen. Dit kan bijvoorbeeld 's nachts in bed tijdens het liggen gebeuren. Door het zuur in de longen kunnen klachten ontstaan zoals (kriebel)hoest of een piepende ademhaling. Bij mensen met gevoelige luchtwegen, zoals mensen met astma, kunnen door het maagzuur de astma klachten erger worden. Het zuur kan ook de uiteinden van sommige zenuwen in je slokdarm prikkelen. Deze zenuwen geven een seintje af naar de luchtwegen, waardoor deze samentrekken. Hierdoor ontstaat (kriebel)hoest of krijg je last van een piepende ademhaling.

Keelproblemen.

Heesheid, hoesten, een droge en geïrriteerde keel, kropgevoel: het kan allemaal wijzen in de richting van maagzuurproblemen.

Login of registreer om te reageren
03-05-2016 om 18:31 uur

Wat je in ieder geval kunt doen is in de avond niet meer eten. Sommige dingen kunnen zuur opwekken, zoals cola, koffie, melk en andere gaan het tegen, zoals banaan. Verder kun je gewoon van dokter wisselen en bij een andere opnieuw je klachten voorleggen. Dat heb ik ook gedaan.
Mijn dokter wilde ook niets doen. Hij gaf me de tip op tijd naar bed te gaan, terwijl ik 11 uur slaap nodig had elke nacht en dat dus allang deed.

Login of registreer om te reageren
03-05-2016 om 18:54 uur

die cola klopt niet,sorry, maar zoek de juiste voedingsmiddelen even op google

Login of registreer om te reageren
03-05-2016 om 19:54 uur
Reactie op Karen7

die cola klopt niet,sorry, maar zoek de juiste voedingsmiddelen even op google

Cola is een grof chemisch goedje hoor.
Cola bevat enorme hoeveelheden fosforzuur en dat is niet goed voor je maag.
Ik heb mijn colagebruik/verslaving moeten stoppen om te voorkomen dat ik maagklachten kreeg die ik nog niet had...slik al lange tijd omeprazol en doe het hier goed op.

Login of registreer om te reageren
03-05-2016 om 20:28 uur

Melkproducten kunnen zuurbranden tegengaan, maar veroorzaken wel weer meer slijm!

Login of registreer om te reageren
03-05-2016 om 21:04 uur

Hallo Haku,

Ik heb precies dezelfde klachten gekregen na stoppen met roken. Ik ben 63 jaar. 45 jaar gerookt. Ik ben begin maart 2015 gestopt en binnen een paar weken kreeg ik deze klachten. Kortademig, benauwd, ademtekort, aanloopproblemen bij bewegen. Het voelde als druk op de borst dus in eerste instantie fietstest. Toen daar niks uitkwam, in ziekenhuis met medicatie opgewekte belasting van het hart, waarna scan na inspuiting radioactieve stof. Hieruit bleek niets aan de hand met het hart. Ik ervaarde de druk op de borst nu eerder als benauwdheid. Dat ken je niet als je het niet eerder had. Dat bleek het ook te zijn. Iets met mijn longen. Ik heb tot heden nog geen verwijzing naar de longarts gekregen. Maar ik mocht naar een soort longfysiotherapeut. Die gaf me wel wat tips om rustig te worden. Maar hij zei dat hij het idee had dat de elasticiteit van mijn longen wat verminderd was. Dat de longen wat uithingen. Ik weet niet waarom, maar dat voelt aan als een redelijk logische verklaring, waar ik wel wat in herken.
Wat ik ook heb sindsdien is een rare ademhaling. Daar kon niemand me ook wat over vertellen wat dat was. Ik heb nu op Internet gevonden wat het is. Zg. Pursed Lip Breathing. Bij inspanning ( of emotie ) ga ik met een soort kracht uitademen terwijl ik mijn lippen aanspan en door een kleine opening verlengd uitadem. In der wetenschappelijke artikelen hierover stond dat dat een intuitieve manier is van mensen met COPD om hier zo weinig mogelijk last van te hebben. ( Ik heb GEEN COPD ) Het scheen zelfs zo heilzaam te zijn, dat het onderwezen werd aan mensen die het juist benauwd krijgen en overdreven in gaan ademen dan. Ik vind het wel uitermate schrijnend dat zo weinig bekend is en zo weinig onderzoek is gedaan naar klachten die ontstaan na stoppen met roken. Ik zou ook erg graag weten wat er met me aan de hand is, fysiek, nadat ik ben gestopt met roken en deze klachten heb. Wat gebeurt er precies en is er wat aan te doen. Ik vind het echt erg dat ik enorm last heb van koude lucht en dan naar adem moet happen. Sociaal ook vervelend. Mensen schrikken ervan.
Ik heb het Trimbosinstituut, HET Nederlandse Kenniscentrum over Verslaving gemaild met de vraag hoe het kan dat ik het benauwd heb NA stoppen met roken. Zij antwoordden dat de tabaksindustrie stoffen toevoegt aan tabak die de luchtwegen verwijden. Mogelijk zou ik deze luchtwegverwijders nu missen en daardoor nu minder goed zuurstof opnemen. Ik vind het nog al wat. Zo 'n antwoord.
Ik hoop dat we elkaar kunnen helpen met het delen van onze ervaringen en dat er een oplossing komt voor onze benauwdheid. Groet, Virs

Login of registreer om te reageren