mate van plasticiteit van longen met COPD

23-04-2016 om 15:04 uur

Copd is een progressieve longziekte. Op een ander forum is over wat dat begrip 'progressief' inhoudt min of mere een rel uitgebroken, of op zijn minst bij mij een enorm misverstand. Hieronder dan de parafrasering van de vraag wat het inhoudelijk betekent dat Copd een progressieve longziekte is.

Stelling: Copd is een progressieve longziekte.

Tijdens het googlen op de term copd+progressief kwam ik de volgende passage tegen:

''Rookstop
Rookstop is de eerste behandeling van COPD. Roken zorgt ervoor dat het ademen na verloop van tijd steeds moeilijker wordt. Het is daarom nooit te laat om te stoppen met roken. Hoe sneller men stopt met roken, hoe langer de longen jong blijven. Indien de longen door het jarenlange roken beschadigd zijn, verouderen deze aan dezelfde snelheid als bij niet-rokers vanaf het moment dat men stopt.''

bron: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2002

Ik leid hier uit af dat het gezonde gedeelte van de longen zich blijft gedragen als bij niet Copd patienten en dat men dat gedeelte dus kan traine n en dat op dat gedeelte behoudens de normale veroudering het begrip 'progressief' niet van toepassing is en waar dat begrip voor staat al helemaal niet. Ik hoop dat duidelijk gemaakt kan worden waar nu precies dat progressieve van die ziekte hem er in zit, want wat mij betreft zit het progressieve van de ziekte puur in de genese ervan gedurende het ontstaan ervan door het roken (in veruit de meeste gevallen) en betreft het slechts het percentage beschadiging, een percentage dat in zijn beloop tot de dood in toenemende veroudering en desintegratie tov niet rokers niet noemenswaardige verschillen vertoont eenmaal gestopt met roken. Ik hoop dat ik een relevante vraag heb gesteld, op het andere forum wist men mij te verzekeren een fantasievolle theorie geformuleerd te hebben waar binnenskamers hard om kan worden gelachen, maar inhoudelijk kwam men slechts zo ver als daarover te beweren dat het zo niet werkt, en dat vond ik wat schamel, vandaar mijn vraag , voor waar de beantwoording ik hier bij voor baat mijn dank uitspreek.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-04-2016 om 20:21 uur

Stoppen met roken verminderd de achteruitgang in longfunctie van patienten met COPD. Het is niet zo, helaas, dat bij iedere persoon de longfunctie niet verder achteruitgaat na het stoppen met roken. Voor een deel van de mensen is dit wel zo. De achteruitgang zal voor alle mensen wel zeker minder hard gaan dan wanneer ze wel waren blijven roken.
De reden waarom mensen hierop verschillend reageren is nog niet duidelijk. Het verschilt van persoon tot persoon welk effect roken heeft op zijn/haar longen. Er zijn mensen die fors roken en op hun 90e nog een goede longfunctie en geen klachten hebben. Ook zijn er mensen die bij matig roken op hun 50e al ernstig COPD hebben. Dat is mede bepaald door omgevingsfactoren, beroepsinvloeden en genetische aanleg. Mogelijk spelen deze factoren ook een rol bij het effect op de longfunctie bij het stoppen van het roken.

Het stoppen met roken heeft daarnaast een positief effect op klachten die mensen hebben: longaanvallen nemen in frequentie af en chronische klachten van hoesten en slijm opgeven worden minder. Met name bij de mensen met mild tot matig COPD.

Verder is denk ik goed aan te geven dat COPD en longemfyseem bij vrijwel iedere patient een ziekte is die eigenlijk de hele longen aantast, delen erger en delen minder erg.
Trainen is met name gericht op: verbeteren spierkracht van ademhalingsspieren, verbeteren ademhalingstechniek en verbeteren van het samenspel tussen longen-hart-spieren.

heb ik zo uw vraag goed begrepen?

Login of registreer om te reageren
01-05-2016 om 13:53 uur

Wat een prachtig antwoord - aanwinst voor het forum!

Login of registreer om te reageren
02-05-2016 om 04:46 uur

Ik kan dat beamen een prima antwoord. Eigenlijk word ik op alle fronten weerlegd. Mijn verborgen aanname was dat er bij COPD ook nog gezonde blaasjes aanwezig waren. Daarmee vervalt ook de relevantie van de vraag of u mij begrepen heeft, wat overduidelijk niet het geval is, behalve dan voorzover het de verborgen aanname betreft, maar waarom ook een oplossing geven voor een probleem wat er niet is, en helaas voor de COPD patient, ook niet kan zijn. (zucht)

Ik zat denk ik te denken aan een longblaasje als een boom op een kale rotshelling, die allerlei slimme strategiƫn uithaalt in zijn pogingen zich te adapteren aan zijn schrale omgeving en zo toch zijn drang naar lucht en ruimte voor groei en instandhouding bevredigd te krijgen. Fenotypische plasticiteit, zoals in de biologie.

Login of registreer om te reageren