hoi allemaal

01-05-2016 om 12:28 uur

Mijn naam is Ankie en ik word dit jaar 60.
Op 1 april (geen geintje dus) belandde ik in het ziekenhuis met meerdere kleine embolieen en een longontsteking.
Paar dagen daarvoor was ik al bij de HAP geweest, ik ga er verder maar niet op in maar de test die deze arts uitvoerde klopte van geen kant. Ik vertelde hem pijn te hebben bij inademen, mijn zijkant onder de ribben deed zeer, pijn in schouder en nog meer van dit soort klachten. Zelfs nog gezegd dat ik dacht een longembolie.
Nou ja 1 april via de huisarts bloed laten prikken en paar uur later bleek ik gelijk te hebben gehad met mijn voorgevoel en omdat er zoveel dagen overheen waren gegaan ook gratis een longontsteking erbij.
Na 2 dagen ziekenhuis weer thuis.
Ik heb mijn leven lang al astma en kan daar prima mee omgaan.

Wat mij opvalt is dat je totaal, tot verhipte weinig info krijgt. De longarts mompelde iets over dingen doen op geleide van de pijn, molletjes nemen als het pijn doet en dat was het dan.... na 6 weken krijgt u vervolg-afspraak.
Nu 4 weken later merk ik dat ik ontzettend angstig ben. De benauwdheid is weg, maar bij de minste inspanning krijg ik soort van krampgevoel in mijn longen, of steekjes, voelen mijn longen geïrriteerd aan en ik ben steeds moe en vaak akelig of duizelig.
Zodra ik maar 1 krampje voel schiet ik in de stress/paniek. Slapen gaat daardoor ook minder.
Bijvoorbeeld: vrijdagmiddag met mijn vriend wat boodschapjes gedaan, niets gesjouwd of zo maar het feit dat ik in de winkels heb lopen ronddartelen geeft tot nu (2 dagen later) bovenstaande pijnklachten als steekjes/krampjes en geïrriteerde longen.
Herkennen mensen dit soort klachten? het zou voor mij al veel betekenen als ik weet wat nu normaal is ......

Daarnaast ook gelijk gestopt met roken en ook dit gaf minder leuke afkickverschijnselen, maar die minderen nu gelukkig
Jaja ik weet het astma hebben en roken hoort al helemaal niet bij elkaar, mijn vage smoes is ik rookte 'maar' 1 pakje shag in de week :-) Was een paar jaar gestopt en toch de mist in gegaan grrr.... maar nu dus niet meer, want dit is geen pretje en ik zal er alles voor doen om de kans op embolie te verminderen/voorkomen.
Alleen mijn Inr blijft wat hoog, nu 4,4 dus is het iedere week bloedprikken.......

Login of registreer om te reageren
01-05-2016 om 13:25 uur

Dag Ankie
Welkom op dit forum.
Ik kan me heel goed voorstellen, dat je klachten je angstig en onzeker maken.
Op dit forum kan je ook een deskundige raadplegen, zoals een longarts. Misschien is dat een idee.
Mogelijk reageren er ook lotgenoten.
Het beste met je. Hopelijk komt er snel een oplossing.
Wel goed, dat je gestopt met roken. :-))
Lieve groet
Christiana

Login of registreer om te reageren
02-05-2016 om 07:05 uur

Na een embolie kan je lange tijd pijn blijven hebben. Er zijn veel mensen die dat vermelden.
Ik heb zelf ook massale longembolieen gehad, en heb ook altijd pijn, maar ik had die pijn daarvoor ook al ten gevolgen van een longoperatie.
veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
02-05-2016 om 07:31 uur

Hoi Ilse,

bedankt voor je mailtje.
Ondertussen ook al aardig wat gelezen en het stelt een beetje gerust dat meerdere mensen dezelfde klachten hebben.
Ken wel het gevoel van benauwd zijn door de astma of longen die geirriteerd zijn, maar dit is toch even angstiger merk ik.
Vond mezelf altijd een redelijk nuchter mens, maar nu als ik maar wat voel zit ik in paniek-fase 1 :-)

Login of registreer om te reageren
Moderator
02-05-2016 om 18:18 uur

Dag Ankie,

Welkom op het Longforum.
Misschien zou je ook contact kunnen opnemen met de longverpleegkundige in het ziekenhuis. Die hebben vaak een inbelspreekuur.

Login of registreer om te reageren
02-05-2016 om 18:20 uur

Hoi Trijnko
Geen idee of dit ziekenhuis een longverpleegkundige heeft., maar ik ga er zeker naar informeren.
Bedankt voor de tip

Login of registreer om te reageren