Mei 2016- Diagnose astma of niet?

02-05-2016 om 07:36 uur

De diagnose astma wordt eigenlijk altijd gesteld aan de hand van het klachtenpatroon: benauwdheid met of zonder piepen, met of zonder hoesten. En meestal klachten bij kou en mist en/of een reactie op allergische prikkels, zoals huisstofmijt, dieren etc.

Vaak wordt een longfunctietest gedaan om vast te stellen dat het astma is en niet een toevallige combinatie van verkoudheid en bovenste luchtweginfecties door virussen. Bij twijfel en een normale longfunctie kan een arts eventueel een uitloktest (histamine provocatietest) laten doen. Ook een allergietest is een mogelijkheid. Dit gaat via een bloed- of een huidtest.

Tips:
Ga na of er in de familie een allergie en/of astma voorkomt
Houd een dagboek bij wanneer je benauwd wordt
Maak een filmpje met de telefoon van je benauwdheid, vaak ben je niet meer benauwd als je bij de arts komt.

Hoe ben jij er achter gekomen waarvoor je overgevoelig of allergisch bent? Welke testen zijn er bij jou gedaan om de diagnose te stellen?

Login of registreer om te reageren
11-05-2016 om 15:21 uur

Ik ben in 90 van de 100 keer tijdens een verkoudheid ernstig benauwd. Nooit door prikkelingen van buitenaf altijd bij een virusinfectie. Ben regelmatig opgenomen met exacerbatie astma, aangezien dat lang geleden gediagnostiseerd is.
Nu heb ik vandaag de provocatietest gehad na weer een opname, en deze heel goed geblazen....
Hierop kreeg ik te horen dat ik dus geen astma kan hebben, en ik ook niets aan de medicatie heb die ik al heel lang gebruik...
De benauwdheid die ik in de wachtkamer voelde was toch echt heftig. Snap er dus niets meer van. Wel benauwd en regelmatig opgenomen, maar waarvoor dan?

Login of registreer om te reageren
04-12-2017 om 19:09 uur

Ik kwam er achter dat ik allergisch voor pollen was omdat ik benauwd was tijdens tennissen. Dit is ook getest, allergisch voor alle pollen. Ook als het koud is doen mijn bronchiën zeer , ben moe en kortademig. Beetje hoesten maar niet veel. Longen zijn functioneel in orde volgens de longarts, puf helpt nauwelijks. Na inspanning meestal na een halve of hele dag nogal brak en snel spierpijn. Vindt het lastig omdat ik me beperkt voel en een ander ziet het niet aan de buitenkant en echt begrip hiervoor, nou.....

Login of registreer om te reageren
14-01-2018 om 15:23 uur

Ik heb ook al veel testen gehad en daar is uitgekomen dat ik geen Astma heb, terwijl als mensen de openhaard gaan stoken ik het benauwd krijg, kortademig ben en pijn in mijn longen voel en dan krijg ik van de huisarts Ventolin mee. Heb je dan Astma of is het iets anders?

Login of registreer om te reageren
18-01-2018 om 20:22 uur

Bij mij begon het medio 2005 met een kleine operatie door een NKO-arts, die mij wel even van doofheid en ruis in mijn oor af zou helpen (echt niet). Daarna knapte ik maar steeds niet op, dus naar huisarts en pillen, die niet hielpen. Uiteindelijk ging het beter met veel rusten; huisarts zei: Dan is het een bacterie geweest.

Eind 2005 en begin 2008 longontsteking en tot nu toe niet weer. Drie weken in bed, zonder medicatie uitgeziekt. Daarna naar huisarts, doorverwezen naar longarts; Diagnose astma.
Een tijdje later door vervanger huisarts (hajo): U rookt, dus hebt geen astma, maar COPD.

't Maakt voor mij geen verschil hoe het genoemd wordt.
Op een COPD forum gelezen van verschillende mensen met diagnose COPD, die acuut gestopt waren met roken en meteen daarna de diagnose astma kregen en zich dus weer afmeldden van het forum.

Al van kind zijn af aan (nu bijna 69), last van bepaald voedsel. In de loop der tijd ook contact allergieën, steeds meer voedingstoffen waar ik niet tegen kan en stoffen, die bij inademing, benauwdheid, rode ogen en niezen veroorzaken. Dat alles lang voor de diagnose astma.
Ik probeer alles te vermijden, waar ik een reactie op krijg.
Intussen op dit forum gelezen dat een allergietest vaak iets anders aanwijst, dan wat mensen zelf ervaren. Dus het lijkt me niet erg zinvol om zo'n test te gaan doen.

Misschien was het van invloed op mijn longen dat ik geboren werd na acht maanden zwangerschap, vanwege de rhesusfator.
Astma schijnt in mijn moeders familie regelmatig voorgekomen te zijn, maar dat kan ik niet meer nagaan.

Enfin, ik herken me dus meer in astma, dan in COPD. Schijnt nu plotseling ACOS genoemd te worden?
What 's in a name? Daar verandert niks door!
Ik neem het absolute minimum aan medicatie, omdat ik niet wil gaan 'stapelen'. Dat voelt voor mij het beste.

Login of registreer om te reageren