Ademnood door vuurkorf/tuin haard

04-05-2016 om 05:10 uur

Krijg te horen dat iemand met astma of copd zelf geen hinder van houtrook heeft en dus een ander ook niet. Ik vind dat te gemakkelijk omdat zo te stellen. Om die reden houdt de ander geen rekening met mij. Kan het Longfonds aangeven hoe dit zit? En hoe het verklaart kan worden dat de ene wel er hinder van heeft en weer een ander niet? Want hierop heb ik geen antwoord en denkt de ander wat ik voel, voelt de ander dus ook.

Login of registreer om te reageren
04-05-2016 om 06:22 uur

Prikkels zijn voor iedereen anders. Waar jij geen last van hebt kan een ander wel last van hebben en andersom.

Login of registreer om te reageren
04-05-2016 om 17:35 uur

Iedere astma/Copd patiënt is uniek en reageert op andere prikkels. Rook (brand) prikkel reageert iedereen op alleen een astma/Copd patiënt kan er een stuk eerder en sterker op reageren omdat de longen hyperreatief reageren op de rookprikkel. Dit betekent dat er al gereageerd wordt op de prikkel terwijl dat eigenlijk nog niet nodig is.

Login of registreer om te reageren
04-05-2016 om 23:23 uur

Ik ken iemand die COPD stage 2 heeft, maar stug doorrookt en ook gewoon aangeeft da.t ze hier totaal geen last van heeft, maar vervolgens wel last heeft van mijn barbecue die aan de andere kant van de tuin zit en terwijl de wind precies de andere kant op gaat.
Dus wat ik hiervan moet denken weet ik niet meer.

Ik weet wel dat ik met de barbecue zelf erg moet oppassen en vaak na een "gezellig avondje barbecueën" zit met een verhoging van de foster omdat ik het te benauwd heb om op adem te komen.
Datzelfde heb ik dus ook met roken, bepaalde sterke luchtjes en sommige schoonmaakmiddelen.
In de bus komen er soms hele walmen zware parfum langs waar je echt door naar lucht aan het happen bent.
Ik kijk daarop dus altijd uitermate boos en duik in mijn jas/shirt om te voorkomen dat ik teveel beïnvloed wordt door de luchtjes.
Maar eigenlijk is het belachelijk dat ik in mijn jas/shirt moet kruipen met mijn neus/mond om de walmen rooklucht/parfum buiten mijn longen te houden.

Login of registreer om te reageren
06-05-2016 om 10:53 uur

Om dit probleem te laten oplossen moeten gedupeerden zich aan verzamelen gaf een 2e kamerlid aan van de PvdA. Helaas is het zo dat er mensen zijn die geen rekening houden met de ander. Hier werd vanavond gestookt met laminaat. Dat is zeer schadelijk voor de gezondheid. En als je er wat van wilt zeggen krijg je de wind van voren. Ik denk dat het goed is dat er voorlichting hierover gaat komen zodat gesprekken met buren onderling ook gemakkelijker worden. Als je vroeger wat van roken zei werd je uitgelachen. Het is goed dat mensen die hinder hiervan hebben dit gaan melden bij de ggd: www.ggd.nl vind je de ggd in jouw regio. + melding maken bij de gemeente waar je woont. Nu nog zeggen de 390 gemeentes dat ze hierover weinig klachten krijgen en dus het geen prioriteit vinden.

Login of registreer om te reageren
08-05-2016 om 06:20 uur

Helaas zijn er zoveel triggers en zijn de triggers voor elke copd/astma patiënt weer anders. Kan ici paris zijn deuren niet dicht houden bijvoorbeeld. Denk dat mensen soms geen rekening met elkaar houden dit gebeurt vaak onbewust en zal ik me op diverse vlakken daar ook vast wel schuldig aan maken. In mijn ogen is de tolerantie in de huidige samenleving op veel vlakken steeds minder aan het worden. Natuurlijk is het vervelend en beslist niet leuk als je steeds last krijgt van je longen bij triggers die je tegenkomt in het dagelijkse leven, heb zelf dan ook vaak last van mijn longen. Maar we kunnen triggers gewoon nooit/ niet helemaal uitbannen en alles gaan reguleren. Voel me dan ook geen gedupeerde door triggers die ik in het dagelijkse leven tegenkom! Het lijkt er vaak op dat onze samenleving aan het traumatiseren is. Wel is het zo dat de meest kwetsbare in onze samenleving getroffen worden door dit soort triggers die ze tegenkomen en dat is verre van leuk en prettig voor degenen die het betreffen.

Login of registreer om te reageren
10-05-2016 om 18:46 uur

De christelijke arbeiderspartij te Bunschoten laat dit weten:

Vooraf dit: leven in een democratie betekent dat er besloten wordt bij meerderheden, waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met minderheden.
Hoofdkenmerk is en blijft dat er wordt geregeerd bij meerderheid. Als de minderheid zou regeren betekend dat feitelijk dictatuur i.p.v democratie.
Overlast, hinder, ergernis zijn inherent aan het samenleven. Hieronder een niet complete opsomming van zaken waar mensen overlast, hinder en ergernis van ondervinden.
Vuurwerkoverlast.
Geluidsoverlast.
Geur en stank hinder.
Verkeerslawaai.
Burenoverlast.
Parkeeroverlast.
Zwerfvuil ergernis.
Gladheid/sneeuwval overlast.
Zeer lange wachttijden voor huurwoning.
Sport/voetbal overlast.
Hinder door het roken van buren in hun eigen tuin of balkon.
Overlast door het roken op het terras.
Hinder en ergernis door het afsluiten van wegen vanwege renovatie of onderhoud.
En zo nog zeer vele zaken,
uiteraard ook de door u genoemde overlast.
Veel van deze klachten komt voort uit het feit dat mensen zichzelf centraal stellen. De samenleving moet ingericht worden volgens hun wensen, behoeften en voorkeuren. Dat kan zoals u weet alleen volgens het democratische besluitvormingsproces. Voorlopig is het niet mogelijk om de eisen, behoeften, voorkeuren van een kleine minderheid op te leggen aan de meerderheid. Wie dat wil veranderen zal dat via wet en regelgeving moeten wijzigen.
Of een samenleving waar de vrijheid van de meerderheid gedwongen ernstig wordt beperkt houdbaar is of zal blijken, laat ik graag aan uw logica en voorstellingsvermogen over.
Het strikter regelen van regelgeving terzake in de APV biedt volgen mij geen oplossing. Want zoals de minderheid vind dat hun behoeften centraal dienen te staan vind de meerderheid dat evenzo.
Bovenstaande laat onverlet dat ik meeleef met alle mensen die dagelijks of vaak ernstige overlast ervaren.
Een passende oplossing is echter helaas niet voorhanden. Wat overblijft is inderdaad zo mogelijk in gesprek te gaan met de buren.

Login of registreer om te reageren
10-05-2016 om 18:53 uur

Tsja, zo stel je gezondheid ondergeschikt aan genot. Prima plan! Goed bezig christelijke arbeiderspartij!

Alle lof! :(

Login of registreer om te reageren