Astma en sigarettenrook

06-05-2016 om 22:37 uur

Ik ben inmiddels 3 jaar bekend met astma (ben zelf 19)

Mijn longarts heeft allergische astma uitgesloten wat dus maakt dat ik astmatisch word van externe prikkels

Nu word er bij mij thuis aardig wat gerookt en dan ook wel binnen.
Zo gauw ik de rook binnenkrijg eord ik dire t wat benauwd, ik kan niet gaan liggen en ik adem voor mijn gevoel wat zwaar. Slapen lukt me nu niet. Is het mogelijk dat je zo'n reactie krijgt van die ingeademde rook? En ook zo vlot?

Hier thuis zeggen ze dat ze buiten roken voor mij. Maar dagelijks is er wel iemand die er toch even eentje binnen doet (koud buiten, ik ben niet in de buurt, 1 kan geen kwaad). Ik blijf het vragen of ze naar buiten willen maar toch heb ik het idee dat ze niet helemaal door hebben wat voor effect die ene sigaret op me heeft. Is er iemand die misschien raad weet?

Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
07-05-2016 om 05:20 uur

Ja, dat is mogelijk dat je zo snel reageert. Heel vervelend dat er zo gedaan wordt, helaas is dat ook een vrij standaard reactie van rokers. Ze snappen niet dat je er zo ontzettend veel last van kunt hebben...

Login of registreer om te reageren
12-05-2016 om 21:17 uur

Hallo Nona,

Heel herkenbaar, ik kan helemaal niet tegen die lucht, ook niet van een sigaar of pijn trouwens of andere rookluchten zoals die van een bbq op kolen. Als mijn longen al iets geprikkeld zijn kan een klein wolkje van een sigaret al voldoende zijn om daar heel benauwd van te worden. Als jij zo vaak, zo lang in zo'n lucht zit en je longen zijn gevoelig kan ik me maar zo voorstellen dat dat wel degelijk invloed heeft erop.

Probeer het bespreekbaar te houden! Sterkte ermee!!!

Login of registreer om te reageren
21-06-2016 om 12:20 uur

Begrijpelijk hoor.
Ik krijg het benauwd. Van sigaretten rook reageert mijn astma op
Bijvoorbeeld als ik mn ouders bezoek thuis totaal geen begrip voor als ik zeg dat ik er last van heb.
En dus ga ik niet veel meer op bezoek. Zo gaat dat dan nu.
Sterkte van deze kant

Login of registreer om te reageren
21-06-2016 om 12:53 uur

Jammer dat hier geen begrip voor is zij moeten toch weten, hoe benauwd je hier door bent!
Misschien komen er nu vragen, waarom je zo weinig komt en komen jullie hier tot een oplossing?
Ik vraag mij af, wordt er binnen gerookt?
Heel veel sterkte

Login of registreer om te reageren
22-06-2016 om 23:01 uur

Hoi Nona,
Begrijpen ze hoe het voor jou voelt als zij roken? Ben je duidelijk genoeg geweest?
Voor mij geeft bijv op slechte dagen tabaksrook een gevoel alsof ik schuurpapier inadem. Door het beeldend uit te leggen begrijpen ze misschien beter wat ze je aandoen.

Jij bent helaas de enige die jouw grenzen kan bewaken en aangezien het om je gezondheid gaat heb je daar ook alle recht toe. Pas goed op jezelf!

Login of registreer om te reageren
23-06-2016 om 14:52 uur

@ Nona kan het zo goed begrijpen wat je bedoeld en je moet keuzes maken ben momenteel op vakantie maar ben gedoemd om op kamer te blijven want er wordt zoveel gerookt op de terrassen zoveel meer dan in Nederland voel me zolonderhand een paria. Zelf heb ik ook zuurstof dus men zou er ook over na kunnen denken maar helaas was van de week op terras áan her eten zes man aan het roken en heb heel vriendelijk gevraagd of ze even 10 minuutjes wilden wachten met roken dan was ik klaar met eten het antwoord was, je mag het wel vragen maar we gaan toch roken. Verder commentaar is overbodig elke dag strijd ik ben er zo moe van

Login of registreer om te reageren
23-06-2016 om 17:47 uur

@Nona: als het om je huisgenoten gaat die binnen roken, kun je ze een keer laten ervaren wat het met jou longen doet. Je vraagt of ze een trap op en neer willen lopen. Terwijl ze dat doen mogen Ze alleen maar door een rietje ademhalen. Op die manier voelen ze hoe benauwd jij wordt van de sigarette rook. Vaak helpt dat!

Login of registreer om te reageren
23-06-2016 om 19:20 uur

Jane

@ Nona,
Wat jammer dat we van die egoïstische "mensen" als familie hebben. Ze moeten het zich maar voorstellen dat je last van astma hebt. En inderdaad laat ze maar door rietje ademen en dan de trap op en neer. Misschien ook een optie om familieleden mee te nemen naar een consult van je long arts. Die legt het vaak dan duidelijker uit met voorbeelden e.d. Vaak wil dit nog helpen om de familie te overtuigen dat je echt een ziekte hebt. Ik wens je sterkte met alles.

Login of registreer om te reageren
25-06-2016 om 23:12 uur
Reactie op Shadow

Jammer dat hier geen begrip voor is zij moeten toch weten, hoe benauwd je hier door bent!
Misschien komen er nu vragen, waarom je zo weinig komt en komen jullie hier tot een oplossing?
Ik vraag mij af, wordt er binnen gerookt?
Heel veel sterkte

Zeker ze roken altijd binnen. Pa heeft copd 2 rookt fors Door. Moeder heeft fibrose rookt ook door
ik ga dus nog maar zelden op bezoek. de verslaving gaat voor alles. Ik ben gestopt en ga niet bij anderen in de rook zitten.alleen als t echt niet anders kan.en dan ook met tegenzin.

Login of registreer om te reageren