wat moet ik doen ?

18-05-2016 om 12:03 uur

2 jaar geleden werd bij mijn man longfibrose vastgesteld, wij gaan nu regelmatig op controle en sinds december 2015 heeft hij ook een zuurstofmachine zo eentje op wieltjes gekregen. deze moet hij gebruiken als hij zware inspanningen doet. Hij staat nog niet op de lijst voor een dubbele longtransplantie. Maar dit zal in de volgende jaren heel zeker gebeuren (mijn man zijn broer heeft al een dubbele longtranspantie achter de rug). Nu mijn probleem, in het ziekenhuis waar hij op controle gaat zegt hij dat hij gestopt is met roken, maar dat is niet waar. ondanks de vele ruzies enz blijft hij roken. Wat moet ik doen, moet ik de professoren op de hoogte stellen dat hij nog rookt of ga ik dan zijn kansen op een longtransplantatie wegnemen. Meestal stopt hij een dag of twee voor hij op controle moet met roken en begint hij terug nadat hij op controle geweest is. Ik ben ten einde raad ... wat moet ik doen ???

Login of registreer om te reageren
18-05-2016 om 13:47 uur

Een moeilijk dilemma het is zijn lijf maar om achter zijn rug om de arts te informeren lijkt mij niet een goede gang van zaken. Hij zou beter moeten weten.

Login of registreer om te reageren
18-05-2016 om 14:27 uur

bedankt voor je eerlijk antwoord, dat gevoel heb ik ook ... ik wil ook niet dat ze hem gaan weigeren indien hij een transplantatie nodig heeft. ik vrees ook dat als hij op zijn zieke longen blijft roken, misschien longkanker kan ontstaan ... ik ben echt bezorgd om hem en wil het beste voor hem ...

Login of registreer om te reageren
18-05-2016 om 15:01 uur

Misschien is het voor jou fijn om eens met een professional te praten, bijv een psycholoog. Het is een heel naar en lastig dilemma, waar je in zit. Hoe kun je je man helpen zonder dat jullie constant in conflict komen.
Een psycholoog of maatschappelijk werkster heeft een beroepsgeheim, jullie huisarts ook.

Ik wens je veel sterkte toe, maar hoop dat hij wel gaat inzien dat je nieuwe longen wel moet krijgen omdat je eerlijk aan alle voorwaarden voldoet

Login of registreer om te reageren
18-05-2016 om 16:28 uur

Heel moeilijk dilemma. Ik weet er ook geen oplossing voor, maar ik denk dat je man ook eens moet denken aan de donor die zijn longen gaat afstaan. Als ik die donor zou zijn, zou ik niet blij zijn als er over mijn longen gerookt zou gaan worden. Ik vind het ook niet eerlijk tov de donor. Die geeft zijn longen om iemand een langer leven te geven. Hij maakt dan de longen weer kapot omdat hij blijft roken.
Ik denk dat je man het nu moet gaan opbichten en dan op tijd hulp kan gaan krijgen bij het stoppen met roken. Tegen de tijd dat hij dan getransplanteerd wordt, kan hij op een goede manier gestopt zijn.
Roken terwijl je zuurstof gebruikt is heel gevaarlijk er kan namelijk brand ontstaan.

Login of registreer om te reageren
18-05-2016 om 16:38 uur

Hij heeft natuurlijk eigen verantwoording en het lijkt mij geen goede zaak ,als jij dit tegen de arts gaat zeggen. Ik zou hem dit allemaal laten lezen,
de reactie van de forum leden.
Heel veel sterkte en je man veel wijsheid.

Login of registreer om te reageren
18-05-2016 om 17:40 uur

Hartelijk dank voor de feetback, ik ga het nu zeker niet tegen zijn arts zeggen. Maar denk er aan om hierover met een psychologe te praten. Ik heb hem al keer op keer gezegd dat het niet eerlijk is .... Zeker tegenover de donor maar ook tegenover ander mensen die wel al de moeite doen om een kans op nieuwe longen te krijgen ... Ik heb ook al tegen hem gezegd doe het voor mij, de kinderen en onze kleinkinderen maar tevergeefs ...

Login of registreer om te reageren
18-05-2016 om 18:54 uur

Sommige rokers kunnen het ook gewoon niet. Ik heb er eens met mijn vader over gesproken. Die rookt al z'n hele leven ongeveer. Ik was toen denk ik een puber. Ik vroeg waarom hij niet stopte met roken. Als antwoord kreeg ik: ik stop alleen als een dokter dat tegen mij zegt, was zijn antwoord. Inmiddels is hij 75 jaar. Rookt nog steeds, ik kats benauwd maar een dokter nee daar komt hij niet, want hij is veel te bang dat die gaat zeggen dat hij moet stoppen. En dan moet hij, want dat heeft hij mij beloofd. Maf, hè. Gelukkig rookt hij niet meer in mijn bijzijn.
Ik wens je veel succes en ja een psycholoog kan je denk ik wel helpen met dit conflict. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
19-05-2016 om 07:07 uur

Sommige mensen kunnen gewoon niet stoppen om welke reden dan ook.... maar dan heeft hij m.i. ook geen recht op nieuwe longen, dat is dan de consequentie die eraan kleeft. Ik vind niet dat je het aan de artsen moet vertellen, maar je kunt hem er natuurlijk wel mee "bedreigen" dat hij er eerlijk over moet zijn anders overweeg jij het zelf. Wie weet helpt dat om te stoppen ( proberen te stoppen ). Al zou hij het alleen al maar proberen toont hij in elk geval wilskracht. Zo niet, dan geen longen, vind ik. Waarom nieuwe als die ook weer naar de maan gaan? Geef ze dan aan iemand die er zuinig mee is..??

Login of registreer om te reageren
19-05-2016 om 08:49 uur

Dat heb ik al allemaal geprobeert, maar niks helpt ....

Login of registreer om te reageren