Verhoogde hartslag, benauwd

20-05-2016 om 16:07 uur

Beste

Al meerdere jaren loop ik met een Rusthartslag van 160. Even opstaan naar de keuken lopen betekend hartslag 180.

Tot ik 2 jaar geleden geen trap meer kon oplopen. Boodschappen kon halen. Of een blokje met de hond om het huis.

Ik kreeg bèta blokker. Deze haalde de bloeddruk te ver naar beneden toch een jaar gebruikt.

Hierna naar de cardioloog. Een holter onderzoek gehad en procoralan gehad. 2x dgs 5 mg. Mijn hartslag daalt nu. Dat is prettig. Mijn bloeddruk daalt niet....ook erg prettig.

Echter ik blijf enorm benauwd. Ik sport al meer dan een jaar 3x in de week 2 uur begeleid bij een soort hersteltraining.

Echter ik blijf enorm benauwd bij inspanning. Een stukje rustig lopen gaat wel. Maar zodra ik iets steviger doorloop, ga fietsen of iets dergelijks...enorm benauwd.

Ik hoopte dat dit aan mijn conditie lag, vandaar 3x per week 2 uur sporten om dit op te bouwen.

Echter dit helpt niet en ik doe echt hard mijn best. Ik heb geen overgewicht.

ik heb over 3 weken weer een afspraak met de cardioloog. Maar nu ma 2 jaar is elke week te lang!!! Over 3 weken weer een inspanningstest. Zou ik last kunnen hebben van inspanningsastma? Hoe zou ik dit zo kunnen uitleggen aan de cardioloog dat hij ook kijkt naar mijn benauwdheid ipv alleen mijn hartslag?

Nogmaals, voor mijn gevoel is nu elke dag een dag teveel omdat ik er zo lang mee loop. Mijn draagkracht raakt op. Ik heb het vandaag gemeld met de balie bij cardiologie. Maar ik moest toch echt nog 3 weken wachten omdat ik dan mijn afspraak heb.

1. Kan dit inspanningsastma zijn?
2. Hoe kun je astma testen?
3. Hoe kan ik het zo bespreken dat mijn cardioloog niet alleen maar naar het hart kijkt, maar ook de benauwdheid!

4. Blijft je zuurstof gehalte 100 % tijdens inspanningstest als je inspanningsastma hebt? Anders zou ik eens op de sportschool kunnen vragen of ik zo'n meter op de vinger mag tijdens inspanning? Is dat een idee?

Login of registreer om te reageren
20-05-2016 om 16:10 uur

En kan mijn verhoogde hartslag veroorzaakt worden doordat mijn hart zo hart moet werken door astma?

Dus dat het hart niet de hoofdoorzaak is, maar de astma?

Login of registreer om te reageren
21-05-2016 om 19:18 uur

Hallo Anne, slik je nog steeds een bètablokker? Hier kan namelijk ook de oorzaak van je benauwdheid liggen. Ik heb een langere periode Sotalol (bètablokker) geslikt vanwege ritmestoornissen. Totdat ik een paar keer een exacerbatie van mijn astma kreeg met opname tot gevolg. Ook na een ct van het hart waarbij slechts een kleine hoeveelheid Bisoprolol (bètablokker) werd ingespoten, kwam ik 's avonds weer op de longafdeling terecht. Sinds die tijd mag ik absoluut nooit meer een bètablokker. Ik heb een goed alternatief voorgeschreven gekregen.

Login of registreer om te reageren
16-06-2016 om 01:17 uur

Hallo Anne,
Ze kunnen met een spirometrie (blaastest) controleren of je astma hebt. En wat je beschrijft lijkt heel erg op wat ik heb en dat is chronisch inspanningsastma. Volgens mij heet een zuurstofmeter een saturatiemeter, maar dat weet ik niet zeker. Bij mij ging het zuurstofgehalte in mijn bloed iets omlaag bij inspanning, maar kwam weer snel terug op het oude nivo. Gewoon eisen van je cardioloog dat hij verder onderzoek doet of anders een goede verklaring in begrijpelijk Nederlands geeft waarom hij denkt dat je geen inspanningsastma astma hebt. Veel succes!
Groetjes van
Yvonne

Login of registreer om te reageren
19-06-2016 om 09:22 uur

huisarts en vragen om een spirometrie. Een sarturatie meter zegt niks met astma.
Als ik een aaval heb heb ik een sartuartie van 98. Wel een iets hogere hartslag dan van 60 maar ik heb gewoon een lui hart die maar 40 slaat in rust dus 60 is voor mij gewon hoog.

Maar vraag maar bij je huisats om een test. Denk dat e cardioloog zich met je hart bezig wil houden en niet met je longen...

Login of registreer om te reageren
23-06-2016 om 18:37 uur
Reactie op Muziek61

Hallo Anne, slik je nog steeds een bètablokker? Hier kan namelijk ook de oorzaak van je benauwdheid liggen. Ik heb een langere periode Sotalol (bètablokker) geslikt vanwege ritmestoornissen.

Hoi muziek61

Ja ik slik nog procorolan. Ik heb me later vertellen dat dit anders is dan de betablokkers die ik gebruikte waarbij bloeddruk daalde. De procoralon werkt direct op het sinusritme. Stoppen met procoralon is ook niet echt een optie. Het is erg vermoeiend om altijd met een rust hartslag van 160 te lopen. Het zorgt dat trappen lopen, boodschappen ect erg moeizaam gaat. Ook kreeg ik er migraine van. Deze klachten zijn nu verdwenen maar ik blijf erg benauwd

Login of registreer om te reageren
23-06-2016 om 18:38 uur
Reactie op caroline400

huisarts en vragen om een spirometrie. Een sarturatie

Maar vraag maar bij je huisats om een test. Denk dat e cardioloog zich met je hart bezig wil houden en niet met je longen...

Hoi caroline
Wat is spirometrie? Inmiddels ben ik bij de longarts. Ik heb dinsdag een long functie test. Nu lees ik op internet dat er verschillende zijn, ik heb geen idee welke ik krijg.

Login of registreer om te reageren
23-06-2016 om 18:40 uur
Reactie op Bojazzo

Hallo Anne,
Ze kunnen met een spirometrie (blaastest) controleren of je astma hebt. En wat je beschrijft lijkt heel erg op wat ik heb en dat is chronisch inspanningsastma. Volgens mij heet een zuurstofmeter een saturatiemeter, maar dat weet ik niet zeker. Bij mij ging het zuurstofgehalte in mijn bloed iets omlaag bij inspanning, maar kwam weer snel terug op het oude nivo. Gewoon eisen van je cardioloog dat hij verder onderzoek doet of anders een goede verklaring in begrijpelijk Nederlands geeft waarom hij denkt dat je geen inspanningsastma astma hebt. Veel succes!
Groetjes van
Yvonne

Hoi bojazzo

Ja dat is zeker een goede tip. In begrijpend nederlands! Dat ga ik zeker doen! Oh heb jij chronische inspanningsklachten en herken je je klachten bij wat ik omschrijf? Fijn om iemand te vinden die het herkent. Ik ben ook benauwd als ik lig. Maar met inspanning word het erger

Login of registreer om te reageren
23-06-2016 om 18:44 uur

Beste alle

Bedankt voor het reageren! Erg fijn! Daarom even een update.
Er is vastgesteld dat ik huisstofmijtallergie heb. En dat om die reden al mijn holtes in gezicht chronisch dicht zitten met als gevolg een cirkel waarbij er vocht in de oren komt. Niet weg kan....er een gaatje in trommelvlies onstaat. Weer dicht gaat en het vocht weer ophoopt. Advies. Allergie pilletje en ermee leren leven.

Ik heb ook al aantal weken een temp van 38 a 38.5. Antwoord arts...van allergie kun.je verhoging krijgen...leer ermaa mee leven. Met verhoging voel je je rot....en de verhoging komt door allergie. Hopen dat allergie.pilletje helpt...en anders accepteren.

Longarts.
Longfunctie test doen aankomende dinsdag.

Cardioloog.
Hartslag is goed nu. Geen bijzonderheden.met echo...dus niet meer terug komen. Benauwdheid kan niet van die.medicatie dus moet de longarts uitzoekdn.

Hoe vind ik t gaan.
Ik hoor heel de dag alsof ik onder water zit. Ben veel moe, zweet veel, en erg benauwd ( geen overgewicht)

Login of registreer om te reageren
23-06-2016 om 18:52 uur

Niet te lang aanmodderen met die klachten van je holtes en oren maar eventueel een verwijzing vragen naar een kno arts. Zeker als je koorts/verhoging hebt. Misschien zit er wel iets te broeien wat ook je longen onrustig houdt. Logisch ook dat je zo zweet met die verhoging.

Login of registreer om te reageren
23-06-2016 om 19:10 uur
Reactie op Daantje

Niet te lang aanmodderen met die klachten van je holtes en oren maar eventueel een verwijzing vragen naar een kno arts. Zeker als je koorts/verhoging hebt. Misschien zit er wel iets te broeien wat ook je longen onrustig houdt. Logisch ook dat je zo zweet met die verhoging.

Hoi daantje
Excuus, ik ben vergeten te melden dat dat reactie/ advies van kno arts is.
Ik loop als sinds kleins af aan bij kno en zoveel buisjes gehad dat die nu niet meer kunnen door litteken weefsel.
Dus accepteren volgens arts ( vind ik wel erg lastig als t zeer doet, hoort alsof je onder water zit ect)

Login of registreer om te reageren