Hallo allemaal, ik heet Cootje en heb copd gold 4 Ik zoek tips om kortademigheid te verbeteren.

21-05-2016 om 09:22 uur

Vier jaar geleden na een fikse longontsteking en jaren geteisterd door een agressieve bacterie die de longen onherstelbaar kapot heeft gemaakt, kreeg ik de uitslag copd gold 4. Ik kon naar huis met gebruik van zuurstof, 24 uur. Ik werkte 37 jaar in de horeca dat was over. Kortom mijn hele sociale leven lag op z'n kont en voor mijn gevoel was mijn leven over. Van alle plannen die mijn partner en ik hadden kwam niets meer terecht. Gelukkig kreeg ik de kans om te 3 maanden revalideren bij 'Revant' in Breda. Daar heb ik zoveel geleerd dat had ik nooit alleen voor elkaar gekregen. Mijn zuurstof gebruik is minder, sommige dagen gebruik geen extra zuurstof, ik doe in huis weer meer en sport twee keer per week bij de fysiotherapeut. Ben al drie jaar stabiel en infectie vrij op een verkoudheid of licht griepje na gaat het prima op een ding na, die kortademigheid die nekt me. Ik heb wel de kracht maar geen lucht om een eindje te lopen. Na 50 meter moet ik op adem komen, al was het maar een minuut of 10 achter elkaar. Als ik een blokje om ga maak ik gebruik van zuurstof. Ik loop zonder rollator en het zuurstofapparaatje staat op een trolly. Het is net een klein koffertje, kan er ook het openbaar vervoer mee in. Wie heeft er een tip voor mij. Fijn weekend allemaal!

Login of registreer om te reageren