voortdurende blootstelling aan tabaksrook

25-05-2016 om 16:46 uur

L.S.,
In mijn flat dringt de stank van tabaksrook en wiet door, vooral in het tochtportaal en in de woonkamer. Ik kan de rook ruiken als ik op de de bank in mijn woonkamer zit 's avonds. Ik heb inmiddels sinds ongeveer een jaar permanent last van slijmvorming in neus en keel en de laatste weken zijn mijn mond en keel droog als ik wakker word.
Ik vraag me af hoeveel kwaad dit kan. Het is uiteraard niet prettig om in de stank te zitten, maar ik ben vooral bezorgd over de gevolgen voor mijn gezondheid.

Login of registreer om te reageren
26-05-2016 om 14:48 uur

Hallo Emma,

Naar voor je zo in die rokers lucht van de buren te moeten zitten. Wanneer je de lucht ruikt zitten er ook deeltjes in de lucht van verbrandde stoffen die in een sigaret zitten. Wanneer jij de lucht inademd komen er dus ook deeltjes in jou lichaam.

Dus gezond nee, in hoeverre schadelijk daar kan ik je geen antwoord op geven. Er is hier spraken van het welbekende meeroken.

Of je hiervan een droge mond/keel van kunt krijgen weet ik niet.

Wel kan ik mijn ervaring delen dat ik niet in een rokerige ruimte leef en ik ook last had van een droge keel en mond wanneer ik wakker werd.

Bij mij had dit te maken met een te lage luchtvochtigheid in huis.

Iig succes met de zoektocht naar antwoorden.

Grtz. Dine

Login of registreer om te reageren
26-05-2016 om 18:14 uur

Misschien adem je door je mond als je slaapt dan heb je een droge mond als je wakker wordt. Het komt m.i. niet door de rooklucht. Succes.

Login of registreer om te reageren
16-06-2016 om 00:56 uur

Gebruik je veel medicijnen? Dat kan namelijk ook een droge mond geven.

Login of registreer om te reageren
19-06-2016 om 09:19 uur

Ik heb gistereavond iemand van mijn atienten uit bescherming een flinke duw van me af gegeven die in mijn gezicht stond te blazen met haar rook. En ook no eens in de pen der opening van het rookhok ging staan waar 24 mensen in een ruimte van 4 bij 4 meter keting roken.
Maar behalve dat ik het merk omdat ik er wat benauwd van wordt krijg ik er geen droge mond van. Maar gezond is het allerminst dat mee roken. Ik krijg er ook geen slijmvorming door heb het alleen wat benauwder en altijd als wij op het werk op de nicotine blaaspijp kijken hoeveel we mee inademen is dat toch een behoorlijke hoeeelheid wat we van nicotine in ons lijf krijgen.
Kun je niks zo dichtmaken dat het niet meer je huis binnen komt?

Login of registreer om te reageren
19-06-2016 om 21:03 uur

Ik zou doen wat Caroline zegt: de boel dichthouden. Ramen dicht, een doek voor de kieren van de voordeur / balkondeur, zorgen dat er zo min mogelijk lucht door de brievenbus kan.
Droogte kun je misschien verminderen door bakjes water neer te zetten?

Login of registreer om te reageren