Nachtelijk hyperventileren

26-05-2016 om 14:57 uur

Bij mij is een ademdisregulatie (chronische hyperventilatie) vastgesteld. Volgens de revalidatie-arts kun je 's nachts niet hyperventileren, maar ik heb het gevoel dat ik toch regelmatig 's nachts hyperventilerend (frequent ademhalend, niet heel diep) wakker wordt. Is het dan toch mogelijk?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
27-05-2016 om 08:44 uur

Wie heeft de diagnose ademdisregulatie gesteld? U spreekt over een revalidatie-arts; wat heeft die met ademdisregulatie te maken? Bent u bekend met astma bronchiale? Welke klachten hebt u 's nachts die u doen denken aan hyperventileren? Kortom meer vragen van mijn kant dan antwoorden. Ik wil u adviseren naar een longarts te gaan (oftewel: u te laten verwijzen door uw huisarts) voor een slaapregistratie. Vervolgens kan iets gezegd worden over uw slaapkwaliteit.

Login of registreer om te reageren
27-05-2016 om 13:33 uur

De diagnose is door de longarts gesteld, daarna ben ik doorverwezen voor revalidatie. Training heeft een averechts effect gehad, ik ben nu nog erger moe. Als ik 's nachts wakker word, adem ik erg frequent, dat doet mij denken aan hyperventileren.

Login of registreer om te reageren
27-05-2016 om 13:46 uur

Er is overigens een slaapregistratie gedaan, maar een gedeeltelijke om apneu uit te sluiten. Het gaat me op dit moment vooral om de theoretische vraag of het wel of niet mogelijk is dat je in je slaap hyperventileert.

Login of registreer om te reageren
27-05-2016 om 14:08 uur

Nu ben ik geen arts maar ik denk dat het kan.... stel je droomt raar of eng dan ga je in je slaap ook anders en onrustig gedrag vertonen en als je dan gillend wakker wordt, ben je niet bepaald rustig. Heeft die revalidatie arts ook uitgelegd waarom het niet zou kunnen? Als hij/zij zegt dat het niet kan, moet hij/zij dat ook onderbouwen met een goede reden...

Login of registreer om te reageren
01-06-2016 om 11:43 uur

Misschien heb je iets aan mijn ervaring. Ik ontwikkelde een paar jaar terug astma, flink. Na een kuur prednison raakte ik er nogal vanaf en ben op de spoedeisende hulp terecht gekomen waar ik de hele dag geslapen heb. Er is toen arterieel bloed geprikt waaruit bleek dat ik hyperventileerde. Hyperventileren in je slaap kan dus wel, is mijn ervaring. De oorzaak was volgens de longarts uitputting, en het is weer langzaam overgegaan in de weken erna. Ik weet dat desondanks veel artsen, therapeuten van mening zijn dat het eigenlijk niet kan.

Login of registreer om te reageren
01-06-2016 om 17:12 uur

Juni - jij bent in je slaap geprikt??? Niet wakker van de pijn? Vreemd...

Login of registreer om te reageren
01-06-2016 om 17:31 uur

@Stefanie

Ik begreep dat je 's nachts minder zuurstof nodig hebt en dat je daardoor niet zou kunnen hyperventileren.

Login of registreer om te reageren