Vragen over tekort aan zuurstof bij hardlopen en zwemmen

30-05-2016 om 19:55 uur

Dag allemaal,

momenteel zwem ik ruim een jaar, en ik ben vanaf september aan het hardlopen. Ik heb geen diagnose voor wat betreft mijn longen of iets dergelijks. Ik ben eigenlijk erg gezond en fit. Het is alleen zo jammer dat ik niet verder kom dan één baan borstcrawl, en 1 kilometer hardlopen! Ik heb wel de zin en de wil om door te gaan, maar de ademhaling gooit telkens roet in het eten. Ik zwem 1x per week, en loop 3x hard per week.
Nu is het zo dat ik twee broertjes heb die vanaf hun jeugd al astma hebben. De oudste van hen is nu 42 jaar, en heeft vooral last bij stress of als hij sport. Gelukkig is de stress, sinds zijn leven stabieler is, grotendeels afgenomen, maar hij is een fanatiek sporter, en voordat hij 10 kilometer gaat hardlopen, of voordat hij gaat mountainbiken, neemt hij een pufje Ventolin. Hij is daarmee groot gebracht en het werkt voor hem heel goed.
Ik ben toen gaan zoeken en kwam uit bij het begrip inspanningsastma. Kan het zo zijn dat ik dat heb? Ik ben niet op zoek naar een aandoening, maar ik vind hardlopen en zwemmen heerlijk, alleen, er is geen vooruitgang te boeken! Ik ben 49 jaar, 173 cm lang en weeg 80 kilo. Onlangs tien kilo afgevallen trouwens. Verder heb ik altijd moeite gehad met traplopen, snel kortademig daarbij.

Mijn specifieke vragen zijn eigenlijk: zou het zo kunnen zijn dat ik inspanningsastma heb? Morgen heb ik een afspraak hierover met de huisarts; zou zij akkoord gaan met enkel het voorschrijven van ventolin? Of gebeurt dat niet zo makkelijk? En bovendien: wordt het vergoed? Ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn verhaal vinden. Alvast bedankt voor het meedenken. Vriendelijke groet van Helma.

Login of registreer om te reageren
31-05-2016 om 16:45 uur

Kreeg vandaag ventolin van de huisarts om twee weken te proberen tijdens het sporten. Ik ben benieuwd!

Login of registreer om te reageren
22-07-2017 om 18:58 uur

Heel herkenbaar.
Ik heb het ook bij sporten. Ik zat vroeger op wedstrijdzwemmen, maar kon het amper vol houden.
Als ik salbutamol inhaleer kan ik zo een eind verder.
Ik zwem nog iedere week.
Alleen geen wedstrijden.

Login of registreer om te reageren