Vragen over COPD

14-06-2016 om 08:03 uur Gesloten

Hallo allemaal,

Ik zit nu in vwo 5 en ik maak een verslag over COPD en de gevolgen daarvan. Vandaar dat ik een paar vragen heb. Het zou heel fijn zijn als jullie die willen beantwoorden, dit zal mij erg helpen.

-Wanneer kwam u erachter dat u COPD heeft, en wat was uw reactie daarop?
-Wat was bij u de oorzaak van COPD?
-Heeft u spijt van dingen in het verleden die hebben bijgedragen aan het krijgen COPD?
-Hoe is uw leven veranderd na de diagnose van COPD?
-Heeft u er veel last van in het dagelijkse leven?
-Hoe gaat u en uw omgeving er mee om?
-Wat zou u de jongere generatie willen adviseren als het gaat om het voorkomen van COPD?

Alvast heel erg bedankt voor het invullen van de vragen!

De reacties zijn gesloten.
14-06-2016 om 08:37 uur

Hallo Nynke, succes met je verslag, en ik zal mijn best doen om alles te beantwoorden!
1)ik was 37 jaar toen de longarts copd vaststelde, dat is 16 jaar geleden nu, ik schrok ook omdat ik in mijn familie meemaakte wat het inhoudt.
2)roken en een verwaarloosde astma, ook is er een familiare erfelijkheid.
3) spijt van roken, was ik er maar nooit aan begonnen en ook schuldig voelen.
4)de eerste jaren vielen nog mee, ik kon nog veel doen en was wel benauwd maar er was mee te leven, later werd het steeds slechter en kon ik minder, nu merk ik bij elke beweging dat ik benauwd ben en daar word je ook erg moe van, dus kun je minder doen.
5)ja heel veel last, de hele dag door, alleen bij zitten valt het mee.
6)in het begin van de verslechtering was het moeilijk te accepteren,maar er is geen keuze dus je leert er min of meer mee leven, voor de omgeving is het ook lastig want opeens kun je veel dingen niet meer of minder langvolhouden.
7)vooral nooit roken, en dan ook niks roken!en bij benauwdheidsklachten naar de huisarts gaan.

Groetjes, Jolien

30-07-2016 om 11:59 uur

Niet beginnen met roken, het is de ellende niet waard. Ik rookte vroeger af en toe een shaggie tot ik wegens een blinde darm operatie een weekje niet rookte; ik was toen 18. Ik moest met mijn genezende wond proberen te lopen in het ziekenhuis en de zusters wezen mij op de 'rookkamer' aan het eind van de gang.
Daar ben ik weer begonnen met roken, in het begin was het vrij goor maar ik wende al gauw.
Door de jaren heen heb ik Engelse sigaretten gerookt (en ook diverse pogingen tot stoppen) tot ik op m'n 56ste een benauwdheidsaanval kreeg na het beklimmen van de trap thuis en het fatsoeneren van het bed.
De dokter constateerde een echt zware bronchitis, waarvan later een COPD achter bleef. Dat was in 2004.
Ik was al overgeschakeld naar pijp toen de sigaretten 5 gulden per pakje werden en beperkte mijn roken zoveel mogelijk. Van daaruit is het heel geleidelijk aan steeds slechter met me gegaan.
Ik heb nu 24/7 dat ik aan de zuurstof zit met een neusbrilletje; thuis met een zgn. concentrator (haalt zuivere zuurstof uit de lucht) en onderweg loop ik met draagbare zuurstoftanks.
Ik heb m'n tennis moeten opgeven, m'n motorfiets verkocht en reizen gaat niet meer.
Nu ik gepensioneerd ben en verder best wel vitaal, kan ik eigenlijk niets meer.
Vroeger was roken best geaccepteerd, in het ziekenhuis een rookkamer, in de trein een rookcoupƩ, op feestjes stonden er altijd sigaretten op tafel, op tv en in films werd gerookt, etc.
Het nare van COPD is dat je het niet voelt aankomen; zodra je het merkt ben je al te laat.
Dus beter niet beginnen met roken, mark my words.............

30-07-2016 om 12:47 uur

Beste JanBaalt, dat is niet mis wat je beschrijft.
Ik denk dat de voorlichting verder moet gaan. Veel mensen denken bij roken alleen aan longkanker. Eigenlijk zouden mensen als jij lezingen e.d. moeten geven op scholen enzovoort. Dan pas worden de verhalen werkelijkheid. Wel denk ik dat je een bepaalde aanleg moet hebben om ziek te worden. Er zijn honderdenduizenden ouderen, bejaarden e.d. die hun hele leven al roken en niets mankeren. Ik denk dus tegelijkertijd dat je het jezelf niet moet verwijten of boos op jezelf moet zijn.
En inderdaad vroeger rookte de leraar een peukje mee op het schoolplein, op kantoor werd gerookt, in de kantine, in de trein, in het vliegtuig en overal. Ik persoonlijk zou het niet in mijn hoofd halen om mensen als jij te veroordelen hoe jong of oud ook!
Ik zie vaak gezonde mensen buiten joggen langs de autoweg of midden in de binnenstad - volgens mij rook je tijdens zo'n rondje gezond joggen 10 sigaretten aan uitlaatgassen! Dus tsja..... veel sterkte en ik hoop dat je de leuke kanten van het leven kunt blijven zien. Misschien mooie schilderijen maken, een boek schrijven, een website beginnen... tekenen enz.

31-07-2016 om 07:26 uur

Hallo Nynke, wat een leuk initiatief!

1) Ik was 50 jaar toen ik ontdekte dat ik last had van hyperventilatie, die diagnose werd gesteld. Pas jaren later in 1958 werd COPD geconstateerd aan de hand van een longfunctie-onderzoek. Daarvoor was er elk jaar een foto gemaakt, niets op te zien. Ik zat in het stadium gold drie. Ik was dus blij, dat er eindelijk een oorzaak was gevonden voor de benauwdheid en een reden voor mijn verkeerde ademhaling.

2) Ik heb jaren in een kringloop vrijwillig kleding uitgezocht in een dichte ruimte zonder ventilatie. Er zijn balen stof door mijn handen gegaan en heel veel stoffigheid ingeademd. Daarnaast was ik een matige roker.

3) Ik had graag me wat bewuster willen zijn! Van het roken, omdat ik naderhand ineens zeeƫn van tijd kreeg en nooit meer afhankelijk was ergens van.

4) Niet heel erg wezenlijk. Benauwdheid met trappen lopen is hetzelfde gebleven. De vermoeidheid is er, soms kost iets behoorlijk wat inspanning, maar ik sport en dat brengt veel goeds te weeg en ik werk op een basisschool, ook dat zorgt voor afleiding. Daar kan ik niet meer doldwaas rond hupsen, maar het gaat nog goed.

5) Er is geen peil op te trekken waarom ik soms slechtere dagen heb dan anders. Ik hoest niet of nauwelijks. Dansen lukt bijna niet meer. En in benauwde ruimtes moet ik naar buiten.

6) Zoals ik er zelf mee omga. Ze hebben het wel in de gaten als iets me teveel is. Dan moet ik gaan zitten, maar zo zit ik zelf niet in elkaar. Ben en blijf een bezige bij!

7) Ga nooit roken. Het is zonde van de verloren tijd elke keer weer, dat je zo'n staaf opsteekt. Investeer die tijd maar in de mensen om je heen en doe gezellige dingen! En als je ooit benauwd mocht zijn, vraag dan onmiddellijk om een longfunctieonderzoek en blijf niet hangen op de 'goede' uitslag van de foto's! :-*

31-07-2016 om 09:29 uur

Dit een huiswerkvraag die in juni kennelijk over het hoofd is gezien. Inmiddels is het verslag denk ik ook al lang af, dus op dit topic gaat een slotje.