Vlekjes op longen

17-06-2016 om 15:54 uur

3 jaar geleden getroffen door longembolie (meerdere kleine embolieen) waarna 6 maanden bloedverdunners.
Ivm asmatische klachten onder controle/behandeling longpoli.

Met regelmaat griepgebonden infecties/ontstekingen gehad. Antibiotica en vorig jaar Augustus stootkuur prednison. Vorig jaar is mij tevens medegedeeld dat men bij de embolieeen over het hoofd had gezien dat er 2 grote cysten in de longen zitten. Waarschijnlijk aangeboren en ingekapseld. Er is geen vergelijking materiaal met eerdere scans (zijn er niet voor de LE). Verder niet zorgwekkend.

Klachten vrij tot een aantal dagen terug. Plots acuut kortademig zonder griep of hoestverschijnselen vooraf. Gezien de ernst en voorgeschiedenis met ambulance richting EH.

Scan toont afwijkingen (veel vlekjes). Geen longembolie. Opname 24 uur monitoren cardiologie. Hart in rust geen afwijkingen. Ontslag met afspraak longpoli over enkele weken. Extra thorax gemaakt en voor de nieuwe afspraak zal weer een thorax gemaakt worden.
Ontstekingswaarden niet te hoog. Geen bloedarmoede. Wel kuur azitromycine 500 mg 1 per dag 10 dagen meegekregen.

Overleg tussen ha en la. Beeld laat oa als mogelijkheid tbc zien (werkzaam binnen dak en thuislozenzorg) maar longarts geeft aan dat het ook andere zaken kunnen zijn wa bv sarcoidose.
Geen reden om een versneld onderzoek in te zetten.

Op de aanvraag foto staat vermeld als bijzondeheden: "xt th st zr afw ST-LE(14-6-16)"

Nu ben ik best in spanning, mede gezien m'n gezondheid. Ik ben zo ontzettend moe en kortademig dat een wandeling naar het toilet al teveel is. Ik slaap steeds meer, zwabberende benen en praten is bijna onmogelijk door zuurstofgebrek. M'n arm optillen om bv een boterham te smeren is al vermoeiend. 4 dagen geleden stond ik nog midden in het leven in een fulltime job met 3 kinderen. Het lijkt met de dag erger te worden.

Ik heb geen verergerde hoest. Wel last naast de moeheid en kortademigheid van tintelende vingers.

Mijn vraag aan u is waarom er azitromycine ingezet is, zou er toch een infectie kunnen schuimeren. En kan dit middel de klachten verergeren?Waarom 2 weken wachten en een nieuwe thorax? Kan daarin iets gebeuren en kan bv de sarcoidose inene zo extreem opkomen?

Alvast hartelijk dank voor het mee denken.

Login of registreer om te reageren
18-06-2016 om 12:21 uur

Hoi Gin, misschien is het nog goed om je leeftijd erbij te vermelden.
De tintelende vingers zouden misschien veroorzaakt kunnen worden door een verkeerde ademhaling (hyperventilatie) dat kan chronisch zijn.
Ook kan de Zithromax vervelende bijwerkingen hebben.
Veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
18-06-2016 om 13:27 uur

Hoi Thirza,
Bedankt voor je reactie, ik ben 43 jaar.
Verkeerde ademhaling inderdaad zou kunnen door de kortademigheid! Ik tracht vanuit m'n yoga ervaring zoveel mogelijk bewust te zijn van een juiste ademhaling maar wellicht meer bewust zijn kan inderdaad geen kwaad. Het overvalt me ook, het rap tempo waarin ik zonder voorbode plots het met minder zuurstof moet doen. De longembolieen een paar jaar geleden waren gevoelsmatig beter te behappen dan deze "afwijking". Stress zal meespelen daar het nu voor mij nog niet bekend is wat ik onder de leden heb.

De eventuele bijwerkingen lees ik normaliter niet en ben doorgaans ook niet snel gevoelig voor zaken. Echter hoop ik en ga ik er vanuit dat de steeds erger wordende vermoeidheid deels door de bijwerkingen komt en dit uiteindelijk ook minder zal worden.

Thanx! X

Login of registreer om te reageren
30-06-2016 om 06:47 uur

Geen tbc, onderzoektraject sarcoidose. Vraag kan afgesloten worden. Bedankt!

Login of registreer om te reageren