Longemboli en anticonceptie

23-06-2016 om 19:17 uur

In Augustus 2015 was ik met mijn man op auto vakantie in Spanje. Op de terugreis maakte wij nog een laatste stop om te tanken in Frankrijk in het plaatsje Arras. Bij het afrekenen werd ik overvallen door een plotseling opkomend flauwval gevoel. Ik ben neer gevallen en de ambulance is er bijgeroepen. In het ziekenhuis kwamen ze er achter dat ik in mijn rechterlong een paar kleine bloedpropjes had zitten en in mijn linkerlong zat een massieve bloedprop. Conclusie was dat ik een longembolie had. Nu blijk dat dit is veroorzaakt door een zweepslag die ik heb gehad net voor de vakantie. Na 2 dagen kwamen ze er achter dat er in mijn linkerknieholte nog een trombose zat. Conclusie stoppen met de anticonceptie. Nu krijg ik iedere maand een paar dagen veel bloed verlies, waarschijnlijk door de bloedverdunners. Nu mag ik van de longarts zolang ik bloedverdunners slik weer de anticonceptie pil gaan gebruiken. Ik ben naar mijn huisarts gegaan en heb dit met hem besproken maar hij wil niet dat ik de pil gaat slikken zo lang ik nog onder behandeling ben. Volgens de huisarts is dit levensgevaarlijk en de longarts zegt van niet. Andere middelen om het bloeden tegen te gaan zoals een spiraaltje is volgens de huisarts geen optie omdat dit meestal het bloeden juist verergert. Nu zou ik graag willen weten wie heeft er nu gelijk.

Login of registreer om te reageren
24-06-2016 om 07:49 uur

Ik ben ondanks de bloedverdunners gewoon aan de pil (na een half jaar weer begonnen of zo)
Anders had ik om de 14 dagen een menstruatie van ruim een week
Nu bijna geen bloedverlies meer, hooguit 3/4 dagen
Ik zit nu 4 jaar aan de bloedverdunners trombose in de buik en beide benen gehad)

Login of registreer om te reageren
25-06-2016 om 18:52 uur

Is een Mirena-spiraaltje geen optie?
Dat is een spiraaltje wat een heel klein beetje hormoon afgeeft. Daardoor wordt het bloedverlies bij veel vrouwen een stuk minder, of verdwijnt zelfs helemaal. De hoeveelheid hormoon die vrijkomt is zo weinig dat het ook veilig is na een trombose.

Na mijn longembolie mocht ik niet meer aan 'de pil'. Het Mirena-spiraaltje was voor mij een goed (en veilig) alternatief

Login of registreer om te reageren
25-06-2016 om 20:00 uur

Hallo Koe,
Ik heb het hier ook over gehad met de huisarts. Volgens hem zou het spiraaltje niet helpen bij het verminderen van het bloedverlies. Het bloedverlies wordt volgens hem juist veroorzaakt door de bloedverdunners en zou ook niet minder worden door het plaatsen van een spiraaltje. Maar bedankt voor het delen van je ervaring. Binnenkort ga ik via de longarts een afspraak maken bij gynaecologie en kijken wat zij mij kunnen adviseren. Wil namelijk geen risico lopen maar zoals het nu gaat is het niet te combineren met mijn werkzaamheden.
Mvgr. Franny

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
27-06-2016 om 07:37 uur

Beste Francoise

Indien je bloedverdunners gebruikt voor een longembolie ben je in feite beschermd tegen stolselvorming, dus de bloedpropjes. Het gebruik van "de pil" is een risico verhogende factor voor het krijgen van die propjes en wordt daarmee afgeraden om de kans daarop in de toekomst niet te verhogen (dus als je weer gestopt bent met bloedverdunners).
Andere risicofactoren waren de zweepslag en de autorit.
Ik deel de mening dat vanwege het feit dat het bloedverlies momenteel een nare bijkomstigheid is en de antistolling zijn werk aan het doen is, je met het nemen van "de pil" dat bloedverlies zou kunnen pogen te minderen.
Daar ik toch twijfelde betreffende "het spiraaltje" heb ik de vraag voorgelegd aan een professor in de vasculaire geneeskunde, die gedurende de behandeling met antistolling beide alternatieven een gerechtvaardigde keuze vond (dus zowel mirena spiraal of "de pil").

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
03-07-2016 om 13:03 uur

Ik heb in 2009 ook een longembolie gehad en moest toen ook stoppen met de pil dus dat komt me bekend voor.

Login of registreer om te reageren