Gezonde berglucht in Oostenrijk / xolair

24-06-2016 om 17:03 uur

Beste longarts,

Even een vraag ik ben een 28 jarige astma patiënt. In Nederland is mijn astma redelijk stabiel na revalideren in Breda vorig jaar. Ik reageer voornamelijk op aspecifieke prikkels en enkele allergische prikkels (graspollen) hoewel mijn algemene IGE vrij laag (127?) was).

Vorig jaar zomer heb ik een hele onrustige periode gehad met maandelijkse opnames in het zhs. De uitlokkende factor konden we toen niet goed vinden. De afgelopen weken waren ook weer instabiel, waarna mijn longarts voorstelde om te kijken of ik in aanmerking kwam voor xolair echter algemene ige laag dus niet. Kan het zijn dat als je hem uitspecificeert je wel aan de criteria voldoet?

Inmiddels ben ik namelijk op vakantie in de bergen (Oostenrijk) en wat een fantastische energieke vakantie had moeten zijn... Betekend nu veel klachten, lage pf, veel medicatie en afzien. Kunt u uitleggen waarom de ene astma patiënt wel goed op bergen en hoogte reageert en de ander minder goed?

Ik zie uit naar uw antwoord
Mvg Nicole

Login of registreer om te reageren
24-06-2016 om 23:19 uur

Voor Xolair is je IgE wel hoog genoeg alleen moet je allergisch zijn voor een permanent aanwezig luchtwegallergeen en dat zijn graspollen niet.

Login of registreer om te reageren
25-06-2016 om 16:53 uur

Hoe lang ben je al in Oostenrijk? Het is wel zo dat je longen een tijdje nodig hebben om te wennen aan het klimaat in de bergen.
Ben nu opgenomen in Davos en t heeft n paar weken geduurd voor ik t positieve van het klimaat bemerkte. Was ook wel slecht toen ik daar heen ging... Maar er zijn ook mensen die zowat direct baat hebben.
Sterkte en ik hoop dat er toch wat van jullie plannetjes terecht komt!

Login of registreer om te reageren
27-06-2016 om 07:47 uur
Reactie op Daantje

Voor Xolair is je IgE wel hoog genoeg alleen moet je allergisch zijn voor een permanent aanwezig luchtwegallergeen en dat zijn graspollen niet.

Echt waar daantje? Dan zou ik de longarts überhaupt niet begrijpen gezien t feit dat ik niet allergisch ben voor permanente allergenen

Login of registreer om te reageren
27-06-2016 om 07:49 uur

Milly bedankt voor je lieve reactie.. Ik ben er nu pas een week en ga alweer bijna huiswaarts. Davos lijkt me heftig zeg, je astma moet dan wel heel erg ontregeld zijn? Ik probeer maar gewoon een beetje wat te doen maar t is niet zoals ik in mijn hoofd had :(

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-07-2016 om 18:06 uur

De therapie in de bergen is geënt om zo min mogelijk prikkels en polutie en met name de huisstofmijt! Die overleven daar niet .
Groet

Login of registreer om te reageren
27-07-2016 om 19:01 uur

Misschien niet helemaal relevant, maar mijn dure vakantie in Luftkurort Oostenrijk in een prijzig 'rookvrij' hotel is compleet verpest door rokers. Dag en nacht sigarettenrook op de balkons om ons heen (dus in je slaapkamer), in de kleine outdoor wellness ruimte, van het terras zo de eetzaal in. De eigenaar organiseerde zelfs een rookavond voor zijn motorvriendjes in de lobby. Het zwembad , waar ik mij erg op had verheugd, kon ik niet gebruiken wegens de zeer zware chloorlucht. Boven bij de almen staan ook nog vaak astbakken. Ik boek nooit meer iets met balkons en betaal per 1 of 2 nachten, zodat ik weg kan als het niet bevalt. Volgend jaar wil ik Davos proberen en als je daar inderdaad geen medicijnen meer nodig hebt, dan blijf ik daar.

Login of registreer om te reageren