Poederhaler vs aerosols

28-06-2016 om 04:43 uur

Ik kon hem niet vinden via zoek functie dus bij deze.

Bij de longfunctie test kreeg ik een aerosol met voorzetkamer, ik vond dit ondanks dat het allemaal wat omslachtiger werkt, prettiger als de dagelijkse poeder inhalaties.

Nu vraag ik mij af, of dat (niet zo omslachtig) de enige keus is voor de huisarts om een poeder voor te schrijven, of heeft een poeder meer voordelen als alleen dat?

Login of registreer om te reageren
28-06-2016 om 08:03 uur

Hi Maulus,

goede vraag
Ik vraag mij ook af of de foster nexthaler nu beter is als de aerosol.
want heb het idee dat de poeder toch minder diep komt en veel meer moeite kost om te inhaleren zeker als je het al benauwd hebt

ben benieuwd naar de reacties

groetjes

Choi

Login of registreer om te reageren
28-06-2016 om 12:30 uur
Reactie op Maulus

Ik kon hem niet vinden via zoek functie dus bij deze.

Bij de longfunctie test kreeg ik een aerosol met voorzetkamer, ik vond dit ondanks dat het allemaal wat omslachtiger werkt, prettiger als de dagelijkse poeder inhalaties.

Nu vraag ik mij af, of dat (niet zo omslachtig) de enige keus is voor de huisarts om een poeder voor te schrijven, of heeft een poeder meer voordelen als alleen dat?

Poederinhalatie is alleen geschikt voor mensen met een nog krachtige en langere inademing.
En een goede techniek is nodig!
Als je te krachtig inhaleert, vliegen de deeltjes uit de bocht en blijven in je keel hangen, en als je niet diep genoeg inhaleert komt het niet diep genoeg in de longen.
Je mag ook niet allergisch zijn voor melk, want vaak is er een soort melksuiker aan toegevoegd.
En ook is het een beetje persoonlijke voorkeur van arts en patiënt.
Ik denk (dat weet ik niet zeker) dat poederinhalators goedkoper zijn dan aerosols.

Login of registreer om te reageren
28-06-2016 om 15:51 uur

Dit schrijft het farmacotherapeutisch kompas over poederinhalators vs aerosols

Voor een optimaal effect van geneesmiddelen bij astma en chronisch obstructieve longziekte is een juiste inhalatietechniek onontbeerlijk. Bij de keuze van een inhalator speelt de voorkeur van de patiënt een belangrijke rol. Bij volwassenen en kinderen vanaf 7 jaar verdienen poederinhalatoren de voorkeur. Zij zijn even effectief als dosisaerosolen en geven minder aanleiding tot een niet juiste uitvoering van de inhalatie. Voor kinderen tot 7 jaar en patiënten met een geringe inspiratiekracht (bv. longemfyseem) blijft echter een dosisaerosol met inhalatiekamer (bv. 'Babyhaler', 'Volumatic') gewenst.

Daarnaast kan ik nog wel iets zeggen over de Nexthaler van Foster. Dat is een ander soort poederinhalator dan bijvoorbeeld een Dikus, turbuhaler, etc. De nexthaler is namelijk ademgestuurd. Daarom heb je bepaalde problemen daarbij niet die je met andere poederinhalators wel hebben. Je hoeft daarvoor ook niet heel krachtig of diep te kunnen inhaleren want als je al begint met inademen, 'schiet' de nexthaler als het ware een inhalatie weg. Volgens mijn longarts kan het zijn dat je met de nexthaler met een lagere dosering toe kan dan met de aerosol omdat er meer medicijn in je longen terecht komt en minder halverwege blijft hangen (in de puffer zelf, de voorzetkamer, je mond/keel, etc).

Login of registreer om te reageren
29-06-2016 om 08:27 uur

Ik heb momenteel 2 poederhalers, Symbicort Turbuhaler en een Ventolin diskus. Ivm aanmaak van veel speeksel heb ik het gevoel dat het meeste blijft hangen (met de Ventolin is dit erg te merken het poeder is wat groffer) daarnaast volgt er na inhalatie vaak een kuch wat mij ook niet bevorderlijk lijkt voor de medicatie.

Login of registreer om te reageren
29-06-2016 om 09:09 uur

Hi Daantje,

Bedankt voor de goede uitleg van de foster nexthaler! Ik had ook al gegoogled maar kon niks er over vinden waarom de nexthaler beter zou zijn dan de aorosol. Ik heb het nogal al benauwd en begreep niet waarom ik de aerosol niet had gekregen. Dus inprinciepe hoef ik dus niet zo heel diep en krachtig in te ademen. Want dat probeer ik nu wel en doet me soms pijn aan de longen. Was ook bang dat er dus niet genoeg in de longen terecht zou komen omdat ik neit zo diep en krachtig kan inademen.

Login of registreer om te reageren
29-06-2016 om 09:54 uur

Zolang je de klik hoort bij de nexthaler bij het inademen is het goed.

Login of registreer om te reageren
29-06-2016 om 20:23 uur

De longarts wilde mij graag op aerosols met voorzetkamer zetten, maar ik blijf daar hoestbuien van houden, dus voor mij de poederinhalators...

Login of registreer om te reageren
05-07-2016 om 07:17 uur

Inmiddels ben ik begonnen met aerosol Symbicort met aerochamber voorzetkamer, geen hoest reflex, wel erg duizelig na inhalatie maar dat is gelukkig van korte duur (max 3min) gisteren ook even last gehad van hartkloppingen, maar niks onoverkomelijks. Wel het idee dat 'k minder benauwd ben, echter nog steeds extreem snel buiten adem na traplopen.

Login of registreer om te reageren