Is allergische astma een progressieve ziekte?

28-06-2016 om 18:18 uur

Mijn vraag is of allergische astma een progressieve ziekte is. Daarmee bedoel ik of het met de tijd erger wordt.

Ik ben een 19 jarige jongeman met hooikoorts sinds mijn 12e. Op mijn 14e heb ik ook allergische astma.
Hiervoor gebruik ik een langwerkende luchtwegverwijder, waarmee ik geen klachten heb van astma. Maar als ik het niet gebruik wordt ik snel na een dag benauwd.

Ik vind het vervelend dat ik dit heb en vroeg me af of het erger gaat worden, en hoe ik dit eventueel kan voorkomen.
Ik was van plan om naar de huisarts te gaan, maar helaas is ze op vakantie. Ik maak me hier een beetje ongerust over.

Mvg,

Login of registreer om te reageren
28-06-2016 om 18:26 uur

Nee, astma is geen progressieve ziekte. Wel is het met allergieën zo dat je tot ongeveer je 30e allergieën opbouwt en ze daarna weer minder kunnen worden.

Gebruik je geen ontstekingsremmer?

Login of registreer om te reageren
29-06-2016 om 07:39 uur

Je kan op oudere leeftijd ook allergieën opbouwen, ik ben zelf een mooie voorbeeld.

Nee, astma is geen progressieve ziekte. Het kan wel zo zijn dat de ziekte ernstiger wordt, maar ook minder ernstig.

Als je zorgen hier over hebt zou ik een afspraak maken met je huisarts als ze weer terug is. Als je dagelijks luchtwegverwijder gebruikt is het wijs om ook een ontstekingsremmer te gebruiken.

Login of registreer om te reageren
29-06-2016 om 07:53 uur

Beste Appel12,

Bij allergisch astma ben je benauwd zodra je stoffen inademt waarvoor je allergisch bent. Dit zijn dus bepaalde prikkels. Hoe meer je deze prikkels vermijdt hoe minder last je zult krijgen. Ik weet: dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Als je last van hooikoorts hebt kun je wel een aantal maatregelen nemen:

- Neusvleugels insmeren met vaseline
- Draag buiten een zonnebril
- s’avonds haren wassen
- bij voorkeur s’morgens sporten, dan zijn er het minste pollen in de lucht

Het feit dat je snel benauwd wordt nadat je geen langwerkende luchtwegverwijder hebt gebruikt, kan er op duiden dat je mogelijk tijdelijk een ontstekingsremmer erbij nodig hebt.
Dit moet je toch echt met je huisarts overleggen (of een vervanger als je vindt dat het te lang gaat duren). Succes.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren
29-06-2016 om 23:04 uur

Bedankt voor de reacties, ik voel me nou veel minder ongerust.

Ik gebruik geen ontstekingsremmers, ik heb dit ook nooit gebruikt.
Ik zal een afspraak met mijn huisarts maken zodra ze terug is van haar vakantie:)

Login of registreer om te reageren