Longfoto en CT-scan

28-06-2016 om 18:33 uur

Hallo allemaal,
hier ben ik ook nog eens.
Ik ben afgelopen week bij de longarts geweest, en er zijn nogal wat dingen achteruit gegaan,
ik ben de afgelopen tijd meerdere keren flauwgevallen naar aanleiding van een astma-aanval.
Ik heb nu longfoto's moeten laten maken.
Nu is mijn vraag aan jullie, wat een longarts kan zien op een longfoto.
Ik heb allerlei nare verhalen gehoord over enge dingen die ze kunnen ontdekken, maar ik neem aan dat mijn longarts daarvoor geen foto's heeft laten maken.
Ook moet ik nog een CT-scan laten maken, ik vind dit erg spannend en ik ben ook heel benieuwd wat ze daar op kunnen zien. Ik moet namelijk ook een CT-scan van mijn hoofd laten maken, en ik vroeg me af of iemand weet wat daar het verband van kan zijn met astma.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
28-06-2016 om 19:46 uur

Hoi Danique,
Als ik het goed begrijp komt er een foto van je logen en een ct van je hoofd? Of ook een ct van je longen?

Op allebei is heel veel te zien. Onder andere allerlei narigheid wat je niet wilt weten, maar ook alle variaties die hartstikke normaal zijn.
En meestal wordt beeldvorming vooral gebruikt om iets uit te sluiten. Voor de zekerheid dus. Als ik zie hoeveel longfoto's er van mijn patiƫnten worden gemaakt en hoe weinig het voorkomt dat daar daadwerkelijk iets ernstigs op gevonden wordt...

Artsen werken vaak zo dat ze bij een klacht eerst de meest gevaarlijke en vervelende dingen uit willen sluiten. Als dat er niet is kunnen ze op hun gemak verder kijken naar de minder gevaarlijke problemen.

Voorbeeld: Als er iemand na een flink ongeluk op de spoedeisende hulp komt, kijken ze eerst of diegene nog kan ademhalen. Of er geen grote inwendige bloedingen kunnen zijn. Of er een wervel kapot kan zijn. Naar zijn pink die gebroken is wordt pas op het allerlaatst gekeken.

Heb ik je zo wat gerust kunnen stellen?
Als je het te spannend vindt moet je gewoon contact op nemen met je arts via de poli.

Succes!

Login of registreer om te reageren
29-06-2016 om 11:06 uur

Hoi Danique, ik vind het ook altijd weer spannend als ik voor een longfoto geweest ben. Iets engs wordt meestal pas ontdekt na een scan (PET of CT met contrast)
Als je bij een longarts loopt is het vrij normaal dat je 1 of 2 maal per jaar even een foto laat maken.
Zelfs toen ik met mijn allergisch astma bij de huisarts liep, moest ik om de paar jaar even een foto laten maken.
Flauwvallen kan verschillende oorzaken hebben. Hoe dat in verband kan staan met astma, weet ik niet.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren