Allergische astma twijfels?

29-06-2016 om 03:57 uur

Hoi,

Ik heb nu al 3 jaar last van ch hyperventilatie,
Tot kort had ik er heel veel last van en lette ik er constant op.

Toen na 2 jaar dokter stuurde me eindelijk na de longarts, bij de longfunctie test reageerde ik met de puffer iets beter.

Ik bleek allergish te zijn voor huisstofmijt en pollen.

De LA stelde allergishe astma en hypervemtilatie vast.

Alleen was mij vraag nu over de allergishe astma. Ik hoest nooit en heb nooit een piep ademhaling alleen heb ik het soms benauwd in hoe verre heeft dit met astma te maken.

Ook bij de astma profocatie test kreeg ik het wel benauwd maar zo benauwd heb ik me nooit eerder gevoeld en vooral niet op die manier.

Login of registreer om te reageren
29-06-2016 om 11:12 uur

Hoi Piet, het is een misverstand dat alle astmapatiënten zouden piepen en hoesten. Ik piep vrijwel nooit.
Je hebt een longfunctie geblazen en als die na inhalatie van een luchtwegverwijder (Ventolin) hoger is, is er dus sprake van astma.
En dan kan er nog een verschil zijn tussen je benauwd voelen en het daadwerkelijk zijn.
M.a.w. vanwege hyperventilatie kun je je benauwd voelen, maar bij regulering van de hoeveel zuurstof en koolzuur in je bloed, is dat gevoel dan weer snel over.

Login of registreer om te reageren
29-06-2016 om 15:39 uur

Hoi Piet

Ook hyperventilatie wordt veel bij astma patiënten gezien.
Ook ik ben iemand die een lage longfunctie kan hebben bij een exacerbatie en niet piep. Dat is heel vervelend omdat de dokters op de huisartsenpost, dan niet zo goed kunnen beoordelen en ik duidelijk moet zeggen dat het toch wel serieus is. Hoesten doe ik helaas wel veel. Vooral na inspanning en na slapen.

Login of registreer om te reageren