Astma of allergie?

01-07-2016 om 11:08 uur

Hallo allemaal, nooit gedacht dat ik me hier ooit zou aanmelden maar vandaag de diagnose astma gekregen. :-(

Ik heb al jaren eczeem op handen en voeten. Sinds een half jaar zit mijn neus dicht en sinds een paar maanden hoest ik enorm veel. Ik ben niet benauwd, wel snel buiten adem.
Voor het hoesten kreeg ik een Salbutamol puffer en sinds een paar weken heb ik ook een Budesonide puffer. Die laatste werkt geweldig, zelfs mijn eczeem verdwijnt. Neusspray doet nagenoeg niets.
Vandaag een longfunctieonderzoek gehad waarbij bepaalde waardes erg dichtbij astma zaten. En volgens de huisarts kon mijn eczeem gerelateerd zijn aan astma. Conclusie, je hebt astma.
Ik heb zelf steeds gedacht dat ik allergisch ben. Allergisch astma of Atopisch syndroom of zoiets?
Binnenkort ga ik naar de KNO arts dus ik ben nu op zoek naar informatie om straks de juiste vragen te stellen. Hopelijk hebben jullie wat tips/adviezen voor me.

Login of registreer om te reageren
01-07-2016 om 14:13 uur

allergie zorgt voor verschillende ziektes: bv kno problemen, allergisch astma, of huidproblemen.
sommige patiënten hebben alleen kno problemen, maar soms heb je het ook alle 3.

om het ingewikkeld te maken:
astma heb je ook in verschillende vormen: je kan benauwd worden door allergie, benauwd worden door inspanning, benauwd worden door geuren... en sommige mensen hebben pech en worden overal benauwd van.

belangrijk bij astma dat naast je longen ook je kno gebied goed behandeld wordt. Eigenlijk is je ademhalingskanaal een grote buis van je neus naar je longen. Gaat het bij je neus fout, gaat het ook in je longen fout.

uit jou verhaal kan ik halen dat je allergisch bent en dit zorgt voor kno problemen, longproblemen en huidproblemen. Goed dat je naar de kno gaat!

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
09-07-2016 om 21:31 uur

Hallo
Ik loop al enige tijd met een probeem, en steeds is er geen oorzaak gevonden.
Graag wil ik mijn probleem delen, hopelijk kunt u me oets adviseren.
Na een heel heftige verkoudheid n april, leek ik half mei opgeknapt te zijn.
Ik hen tijdens de verkoudheid een paar weken niet hardgelopen.
Normaal loop ik zo'n 3 x per week op behoorlijk niveau.
Toen ik in half mei een rondje wilde hardlopen, was ik na 500 meter lopen al helemaal buiten adem. Pijn in de borst tijdens ademhaling en er kwam steeds slijm naar boven wat ik uitspuugde.
Ook traplopen naar mijn woning (4 hoog) was zeer vermoeiend, ik werd kortademig, hardslag nam flink toe en ook slijmproductie nam sterk toe.
Huisarts dacht dat het beetje slijm bij de longen naweeën was van de verkoudheid en schreef een antibioticum voor.
Deze kuur hielp niet, toen bloed laten ond erzoeken en longfoto's laten maken, alles bleek goed. Toen een longfunctie test gedaan, deze was ook heel goed, niets op aan te merken, longinhoud was 6.5 ltr. Astma werd hier door uitgesloten.
Na weer contact met de huisarts gezocht te hebben, raadde hij me aan het nog een weekje aan te kijken alvorens een afspraak te maken.
Het hardlopen gaat nog steeds voor geen meter, traplopen lijkt ietsje beter te gaan, maar ben steeds blij dat ik boven ben.
Van origine loop ik zonder enig probleem trappen, met hardlopen liep ik 10 km in plm. 41 minuten.
Als ik hooikoorts /pollen allergie google, lijken de symptomen die ik heb, overeen te komen.
Is het een idee om een pollentest te doen?

Met vriendelijke groet,
Stranger

Login of registreer om te reageren