Rinitis

17-07-2016 om 11:40 uur

Ik wist niet zo goed waar deze vraag te posten.

Vorige week naar de KNO geweest, CT scan van mn neus gehad. Daaruit bleek dat de holtes schoon waren maar de neusschelpen enorm opgezwollen. Heb nu een andere neusspray (Dymista) die niet veel doet en moet eind augustus terugkomen. Werkt dit niet dan had hij het over Celon therapie.
Otrivin spray werkt trouwens wel maar gebruik ik, om bekende reden, liever niet

Vragen:
Is Celon de enige optie als de neusspray niet werkt?

Hoe kom ik er achter of dit allergisch rinitis is of niet? Huisarts heeft al diagnose astma gesteld ook al zaten mijn waardes bij de longfuntietest daar nog wel buiten. Heb alleen een allergietest via bloed gehad dus vraag me af of een priktest zinvol is.

Mijn eczeem is zo goed als verdwenen sinds ik de budesonide puffer gebruik. Volgens de KNO kan dit niet aan de puffer liggen want het komt niet in het bloed. Maar toch is het zo. Iemand ervaring mee?

Is het verstandig om alsnog naar een longarts te gaan?

Login of registreer om te reageren
17-07-2016 om 17:52 uur

Hoi, heb je nooit allergie pilletjes (antihistaminica) geprobeerd?

Login of registreer om te reageren
18-07-2016 om 09:00 uur

Zelf heb ik n.a.v. (zware) klachten een allergie-bloedtest gehad, daar kwam enkel een graspollenallergie uit. Omdat de klachten aanhielden en er geen andere oorzaak te vinden was heb ik zelf aangedrongen op een huidtest, en tadaa: naast graspollenallergie ook een huisstofmijtallergie en een fikse boompollenallergie. Beiden waren dus NIET zichtbaar in mijn bloed. Mijn advies: ga naar een goede allergoloog, die weet dat zowel de uitslagen van een bloedtest als een huidtest niet veel zeggen zonder daarbij ook naar alle klachten te kijken.

Overigens gebruik ik nu ook Dymista, en dat helpt wél, maar enkel wanneer ik ook andere maatregelen neem om de allergenen zoveel mogelijk uit de weg te gaan... En de nadruk ligt hierbij op het woord 'helpt', als in 'alle beetjes helpen'!

Succes met je zoektocht, hou vol!

Login of registreer om te reageren
19-07-2016 om 07:32 uur

Bedankt voor de reakties, ik ga een nieuwe afspraak met de huisarts maken.

Zij vertelde dat ik nog een histamine provocatietest kan laten doen om een allergie vast te stellen. Dat is dan dus bij de longarts begreep ik.
Misschien wil ze dat eerst doen voordat ik een uitgebreide allergietest laat doen. Maar ik zoek in ieder geval nog even door voordat ik ze in mijn neus laat branden :)

Login of registreer om te reageren