Longfunctietest

26-07-2016 om 17:47 uur

Beste longarts(en),

Als je een longfunctietest doet, wordt er ook altijd naar je gewicht gekeken. Hoe veel invloed heeft je gewicht op het aantal %.
Stel je weegt 80 en blaast 70%.
Stel 3 maanden later ben je afgevallen, weegt 70 maar blaast met dezelfde kracht.
Heb je dan ook 70% of is het dan meer of minder?
Kortom ; hoeveel invloed heeft je gewicht op de uitslag?

Dank voor de komende reactie...

Login of registreer om te reageren
30-07-2016 om 11:05 uur

Bij een longfunctietest wordt jouw uitslag vergeleken met het gemiddelde van een zgn. 'controlegroep'.
Dat is dan een groep gezonde mensen van jouw postuur die geen copd hebben. Daarvan is het gemiddelde gesteld op 100% en daar word jij mee vergeleken. Pas trouwens wel op met extreem gewichtsverlies, dat is een teken aan de wand.

Login of registreer om te reageren
30-07-2016 om 12:35 uur

Beste JanBaalt ; Jouw uitleg is me uiteraard bekend maar dat was niet mijn vraag.
Daarnaast is het voorbeeld van 80 naar 70 kilo gewoon een fictief voorbeeld om mijn vraag helderder te maken.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-08-2016 om 08:10 uur

Bij gezonde proefpersonen worden de absolute waarden van longfunctie-indices
bepaald door lengte, leeftijd, geslacht en etnische afkomst. De normaalwaarden worden berekend met formules, gebaseerd op grote groepen van gezonde mensen. In die formules worden leeftijd en lengte meegenomen. Fors overgewicht kan invloed hebben op de longfunctie die iemand blaast (niet op de normaalwaarden), maar alleen op het residueel volume (RV = de hoeveelheid lucht die na een maximale uitademing nog in de longen (en de luchtwegen) achterblijft) en de functionele residuele capaciteit (FRC = het longvolume dat achterblijft na een normale uitademing). Gewicht heeft dus geen invloed op de een-seconde-waarde (FEV1) waar uw vraag ongetwijfeld op doelt. Wat betreft 'etnische afkomst': voor Hong Kong Chinezen, Japanse Amerikanen, Polynesiërs en bewoners van Noord-India, Pakistan, Zuid-India en Afrika worden de normaalwaarden aangepast. Meer informatie kunt u lezen op http://www.bvpv-sbip.be/pdf%20bestanden/werkdocumenten/andere/Guideline…

Login of registreer om te reageren
02-08-2016 om 10:45 uur

Beste Henk Otten, ontzettend bedankt voor deze uitleg, het is exact wat ik wilde weten!

Login of registreer om te reageren