Serevent+Alvesco icm kinderwens/zwangerschap

28-07-2016 om 18:51 uur

Beste longarts(en),

Sinds ruim 1 jaar ben ik bekend met long sarcoïdose en hoest daardoor erg veel. Aanvankelijk kreeg ik Seretide maar dat hielp niet en zorgde voor heesheid. En omdat ik ook graag zwanger wil worden heeft mijn longarts me Alvesco i.c.m. Ventolin voorgeschreven. Dit zou veiliger zijn tijdens een mogelijke zwangerschap. Helaas bleek ook deze combinatie niet te werken, ik bleef hoesten. Ik gebruik nu Alvesco en Serevent. Beiden 2x per dag 1-2 inhalaties met voorzetkamer. En dat werkt gelukkig wel. Voor ‘noodgevallen’ heb ik codeïne tabletjes gekregen.
Ik vraag me alleen wel af of ik al deze medicatie veilig kan blijven gebruiken vóór en tijdens een eventuele zwangerschap. Mijn longarts zei alleen iets over stoppen als ik hoogzwanger zou zijn.
Graag uw advies.
Hartelijke groet, Arianne

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-08-2016 om 09:35 uur

Het gebruik van inhalatiemedicatie tijdens zwangerschap is met name onderzocht bij astmapatiëntes. Uit onderzoek is gebleken dat onstekingsremmers (inhalatiesteroïden zoals bijvoorbeeld Alvesco) veilig gegeven kunnen worden. Er is echter een voorkeur voor Budesonide, omdat hiermee de meeste ervaring is opgedaan. De Serevent is een langwerkende luchtwegverwijder (een zogenaamde LABA) die bij dierproeven geruststellende resultaten hebben laten zien, maar er zijn maar weinig gegevens over onderzoek bij mensen. Overigens zijn dan juist de eerste drie maanden het meest risicovol voor de foetus op eventuele afwijkingen. Codeïne is een middel dat je niet langdurig moet gebruiken, hooguit enkele dagen achter elkaar. Advies is om dat niet vlak voor de bevalling te doen omdat het de placenta passeert en bij het kind een ongunstige invloed op de ademhaling kan hebben.

Login of registreer om te reageren