Retentieblaas door atrovent

02-08-2016 om 14:13 uur

Ik ben recent opgenomen geweest in het ziekenhuis. Ik kreg eerst ipratropium verneveling en dag ging goed, maar ik werd er wel heel erg beverig/ trillerig van en ik had last van hartkloppingen. Daarom werd Atrovent verneveling voorgeschreven, maar nadat ik dat een aantal keer gebruikt had, lukte het 15uur niet om te plassen (waar dat eerder gewoon prima ging...). Het enige wat anders was, was dat ik vernevelde met Atrovent.

Uiteindelijk, na uren van onrust en onbegrip, toch eenmalig gekatheteriseerd. Er zat meer dan 1200 ml in mijn blaas. Toch vonden ze het raar en dachten ze dat ik te gespannen was om te urinereren. Zelf ben ik op onderzoek uitgegaan, want ja, het is ook wel raar als je als bijna 20 jarige ineens niet meer kan plassen. Toen kwam ik erachter dat het een zeer zeldzame bijwerking kan zijn van de Atrovent. Nadat het gestopt was en ik weer terug ging op de ipratropium, kwam het gewoon weer op gang...

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?

Login of registreer om te reageren
02-08-2016 om 14:45 uur

Hallo boterbloempje,volgens mij is Atrovent en Ipratropium hezelfde spul, alleen is Atrovent een soort merknaam dacht ik.
Ik krijg ook vaak verneveling in het zkhs en thuis gebruik ik atrovent aerosol, maar ik krijg dan Ipratropium.
Misschien heeft het te maken met bepaalde hulpstoffen?
Hopelijk komt het nu niet meer voor, sterkte ermee
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
02-08-2016 om 15:28 uur

Ik puf heel wat atrovent/ipratropium (heb beide wel eens gehad, het is hetzelfde medicijn maar merknaam/stofnaam). Geen ervaring met het vernevelen maar gelukkig ook niet met deze bijwerking.

Login of registreer om te reageren
02-08-2016 om 19:11 uur

Hier moeite met plassen en vaak een gevoel dat er plas achterblijft dan wel geen controle over mijn blaas is.
Ik moet vaak persen om te urineren.
Maar ik gebruik geen atrovent/ipratropium, maar duspatal voor het prikkelbare darmsyndroom.
Ik kon door krampen namelijk niet meer zonder pijnstillers en had tot 20 keer per dag ontlasting.
Nu met de medicatie op 2-3 keer per dag en vele malen minder pijn.
Maar nu dus als bijwerking soms hoofdpijn en altijd moeite met plassen.

Login of registreer om te reageren
03-08-2016 om 15:54 uur

Ja, dan zal het haast wel aan hulpstoffen liggen. Ik heb wel wat meer moeite met plassen dan voordat ik die verneveling had, maar met de Atrovent lukte het helemaal niet meer.

Login of registreer om te reageren
20-08-2016 om 06:58 uur

Heb je misschien ook Spiriva? Als je dit nl gebruikt én veel vernevelt, kun je ook last van retentie krijgen. Hoeft overigens niet zo te zijn dat het plassen dan helemaal niet lukt, maar het kan ook wél lukken maar erg moeilijklein starten waarbij er urine achterblijft .
Het is dat m'n longarts hier zelf over begon, zodat de oorzaak bij mij snel bekend is. Toen ik er bij de apotheek naar vroeg, hadden ze nog nooit van deze bijwerking gehoord.
Ik hoop voor je dat je snel weer wat opknapt.

Login of registreer om te reageren
26-08-2016 om 11:40 uur

Ik heb ook een tijdje atrovent/ipatropium gebruikt (als pufje, niet verneveling) en kreeg toen ook last van blaasretentie hierdoor. Een keer zelfs dat ik gekatheteriseerd moest worden. Voor mij was het een reden om snel weer met de atrovent te stoppen. Nu gebruik ik weer foster en bricanyl en heb geen blaasproblemen meer.

Login of registreer om te reageren
26-08-2016 om 16:29 uur

@Dorine ik gebruik geen spiriva. (Heb foster en atimos).

@veronie Oh, ik ben dus niet de enige; bij mij keken ze me echt vreemd aan en het kon niet dat ik ineens blaasproblemen had. Puur vanwege leeftijd wilden ze aanvankelijk niets doen. Totdat het uiteindelijk wel moest. Toen ook gekatheriseerd.

Login of registreer om te reageren