Opgezette buik en maagzuur bij exacerbatie

10-08-2016 om 11:20 uur

Hallo,

Wat mij opvalt is dat ik bij een astma exacerbatie ervoor al een steeds dikkere opgeblazen buik krijg. Ik zie er letterlijk zo dik uit als tijdens een zwangerschap van 6 maanden of zo... Ik heb ook veel last van maagzuur. Daar gebruik ik al 80 mg. esomeprasol per dag voor,zonder te weten wat er met mijn maag aan de hand is. Maar het maagzuur is ook nu een trigger voor een verergering van mijn astma.
Ik reageer ook sterk op allerlei luchtjes, inspanning, allergie ed. Slaapapneu heb ik ook nog.
Ik gebruik nu zoveel medicijnen en nog gaat het niet goed: Serovent, Alvesco, Ipratropium, Spiriva, montelukast, levocitirizine, maagzuurremmers...
Heeft iemand tips, adviezen?

Login of registreer om te reageren
10-08-2016 om 12:03 uur

Gebruik je bij zo'n exacerbatie prednison? Daarvan krijg ik last van mijn maag.

Login of registreer om te reageren
10-08-2016 om 12:20 uur

Hoi Daantje,

Nee, die krijg ik nu ik de exacerbatie heb. Een kuur van een week nu.

Login of registreer om te reageren
10-08-2016 om 13:22 uur

Ik denk even mee hoor.... Heb je allergieën, voedselallergieën bedoel ik? Je kunt een opgeblazen gevoel krijgen als je darmen (gevoelig) op bepaalde voedingsstoffen reageren. En van voedselallergieën kan je astma ook opspelen.
Hier moest ik aan denken omdat je eerst buikklachten aangeeft en daarna n exacerbatie van je astma.
Zou het gewoon eens met je arts bespreken dat je last van je buik hebt. Succes en beterschap!

Login of registreer om te reageren
10-08-2016 om 16:37 uur

Maar het "hoort" dus niet bij astma? Die opgezette buik?
Ik ben al regelmatig bij een huisarts geweest voor die buik, maar daar kwam ook nooit iets uit. Mijn astma is ook pas heel laat ontdekt. Daarom zoek ik nu naar wat bij wat hoort..

Login of registreer om te reageren
11-08-2016 om 10:00 uur

Dank je Horta, voor deze link.
Het is misschien een kip of ei-verhaal, of beide, begrijp ik.
22 augustus heb ik een belafspraak met de longarts. Dan zal ik zeker bespreken of een bezoek aan de MDLarts een goede optie is.

Login of registreer om te reageren
17-08-2016 om 12:32 uur
Reactie op Milly

Ik denk even mee hoor.... Heb je allergieën, voedselallergieën bedoel ik? Je kunt een opgeblazen gevoel krijgen als je darmen (gevoelig) op bepaalde voedingsstoffen reageren. En van voedselallergieën kan je astma ook opspelen.
Hier moest ik aan denken omdat je eerst buikklachten aangeeft en daarna n exacerbatie van je astma.
Zou het gewoon eens met je arts bespreken dat je last van je buik hebt. Succes en beterschap!

Login of registreer om te reageren
17-08-2016 om 12:48 uur

Hoi allemaal. Misschien beetje late reactie, maar onderwerp spreekt me aan.
Ik heb autoimmuun schildklierziekte met restklachten, bronchiëctasieën, Sjögren, Tietze, gewrichts en spierpijnen, glaucoom.
Na eten zwel ik ook zo op, 6 maanden idd. Mijn ribben voel ik dan ook, moeite met rechtop zitten. Gelijktijdig moet ik hoesten, veel slijm, raakt mijn neus verstopt met heleboel slijm en voel ik me doodmoe. Ga dan achterover in stoel liggen. Zakt wel weer weg, maar duurt uren.
Maagzuur heb ik ook vaak, maar op andere tijden. Als ik maagzuuraanval heb, eet ik niet.
Nu denk ik dat het komt door voedselallergie. Tarwe en/of gluten.
Bij schildklierziekten kan je ook coeliakie krijgen.
Hoe denken jullie hierover?

Login of registreer om te reageren
17-08-2016 om 20:11 uur

Beste Paars en Seetje,

Het kan de moeite waard zijn om te speuren naar welke voeding buikklachten zou kunnen veroorzaken. Zelf heb ik jaren lang bijna iedere dag buikpijn gehad vooral in de avond.
Het zou een spastische darm zijn zoals dat toen nog heette of misschien had ik het gewoon te druk, dacht men.

Een paar jaar geleden was mijn hele lijf in de war. Bronchitis, longontstekingen, maagpijn en nog steeds de bekende buikpijn.
Uiteindelijk bij een diëtiste terecht gekomen die veel ervaring had met mensen die intolerant of allergische op voeding reageren. Zij heeft me begeleid met een eliminatie dieet. Je start met een paar voedingsmiddelen en houdt een dagboek bij hoe je lijf er op reageert. Per keer 1 voedingsmiddel erbij en je reactie er op weer opschrijven. Zo kom je uit op eten wat je verdraagt. Verder krijg je veel advies over producten die je in plaats van het "normale" eten kunt gebruiken zodat je uitkomt op een volwaardig dieet.
Mij heeft het goed geholpen, ik heb nog wel eens buikpijn maar niet iedere dag meer.

Overleg met je arts of dit het proberen waard is.
Ik hoop dat er voor jullie klachten ook een oplossing gevonden kan worden.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
26-08-2016 om 10:57 uur

Beste Paarsje,

Ik herken jouw verhaal. Ook ik heb last van een opgezette buik, ernstig astma en er komt voeding vanuit mijn slokdarm in mijn luchtpijp en in mijn longen.

Bij mij hebben ze via een gastroscopie geconstateerd dat het klepje naar mijn maag open staat en dat er gal terugkomt in mijn slokdarm. Er is een 48 uurs test gedaan om te kijken of er maagzuur terug komt uit mijn maag. Dit is niet zo. Verder heb ik een bronchoscopie gehad en daarbij is geconstateerd dat de rechterlong geïrriteerd is. Hierdoor weten ze dat er voedsel in mijn longen komt. Sinds eind juni slikte ik 2x pantoprazol 40 mg. Hierna heb ik een opgezette buik gekregen en ook mijn stoelgang is er door verslechterd waardoor ik nu het gevoel heb dat er zelfs meer voeding naar boven komt. De huisarts heeft geadviseerd om als proef twee weken nog maar 1x pantoprazol te nemen. Hier ben ik net mee gestart en het lijkt nu beter te gaan alhoewel mijn buik nog steeds opgezet is.

Ik ben benieuwd of je 22 augustus nog iets wijzer ben geworden.

Groetjes Conny

Login of registreer om te reageren