Op vakantie met kind met astma

10-08-2016 om 13:23 uur

Hallo allemaal

we zijn net terug van een vakantie in Limburg en onze zoon is daar ziek geworden. Hoesten enz en hij begon benauwd te worden. Nu zijn we er bekend mee dat het dan heel snel kan gaan (dan volgt de astma-aanval) en dus zijn we 2 dagen eerder naar huis gegaan. Gelukkig geen aanval gekregen maar het hoesten is nu (4 dgn later) nog steeds niet helemaal over. Maar mijn vraag is eigenlijk: waar gaan jullie met jullie kinderen met astma op vakantie (Nederland, buitenland)? Gaan jullie überhaupt? En zo ja, in wat voor accommodatie (huisje, hotel, chalet, caravan, tent)? Wij zijn tot nu toe 4 keer (een week) in Nederland geweest waarbij hij dus 3 keer ziek is geworden. Eén keer zijn we een midweek in Nederland geweest en toen ging het goed (was ook heel schoon en netjes huisje).
Volgens mij zit het in de combinatie: minder slapen, anders eten (lees: onregelmatig en minder gezond), chloor en vieze huisjes. Ik heb gelezen over de "astma" huisjes bij bepaalde parken, maar ook daar heb ik eigenlijk weinig vertrouwen in. De luchtvochtigheid in ons huisje vorige week was 72% bij aankomst en nadat wij de verwarming op hoog hadden gezet en de ramen open, kwamen we op 57%. Voor even dan, want na een nachtje slapen was het weer hoog.

Is het buitenland een optie? En dan bedoel ik: Spanje, Portugal, Turkije, Griekenland of zo? En dan in een hotel of een huisje op een bungalowpark?

Sorry voor de vele vragen, maar ik vind het zo moeilijk om een geschikte locatie te vinden.

Graag hoor ik jullie reacties (ook evt ervaringen met "astma-huisjes")

Groet
Petra

Login of registreer om te reageren
10-08-2016 om 14:32 uur

Ik heb over het algemeen minder last in Zuid Europese landen dan in Nederland.

Ik heb een keer een astma huisje gehad bij Landal. Was echt erg schoon en rook niet naar schoonmaakmiddelen. Er lagen allergiehoezen op de bedden, er was geen open haard en geen vloerbedekking. Ik vond het echt een goede ervaring. Jammer wel dat je niet alle parken kan kiezen en alleen telefonisch kan reserveren maar ook wel weer begrijpelijk.

Login of registreer om te reageren
10-08-2016 om 16:59 uur

Ik vrees dat het probleem "vochtig" op dit moment in alle huisjes zit.
Vorige week zelf op vakantie geweest (Limburg), de ramen waren 's ochtends beslagen en met het minste of geringste weer. Stoken en de ramen open was het enigste dat nog een beetje hielp. Maar ik heb vit. C tabletten (kauwtabletten) en die waren gesmolten in mijn pillendoos van al het vocht... Nog nooit gebeurd, waar dan ook niet.. Het zout in een doosje was "pap", kleding die je aantrok was klam.. Had welliswaar geen luchtvochtigheidsmeter, maar op die signalen afgaand, moet het erg vochtig zijn geweest.

Onze buren waren dezelfde week op vakantie geweest naar een park in België, net over de grens. Eveneens in een huisje. Even gepraat over de vakantie en binnen 2 tellen ging het over hetzelfde ondewerp: Alles was nat en vochtig. Hun huisje, totaal ergens anders, was net zo vochtig als dat van ons.

Wij kregen zelfs een briefje bij ons huisje, dat het erg vochtig was, met enkele tips, en dat als je er echt te veel last van had, dat er gekeken werd naar een oplossing.

Voor de rest zou ik zelf het park waar je interesse in hebt, eens opbellen en vragen hoe het zit qua hygiëne etc. Bij veel parken staat er ook wel bij wat er op de vloer ligt qua materiaal. Wij hebben idd ook eens een astma huisje geboekt bij Landal, weet alleen niet meer wel park, maar dat was ook goed bevallen. De laatste jaren doen we het daarentegen niet meer, maar kijken we goed naar wat we boeken (rookvrij, geen vloerbedekking etc.), neem ik mijn eigen allergiehoes, kussen en dekbed mee en zorg ik dat ik allergiepilletjes paraat heb (die heb ik sowieso nodig als ik gestoken wordt door een mug, dus ik kan al niet weg zonder) en dan gaat het gelukkig behoorlijk goed. Maar qua astma ben ik best goed ingesteld op dit moment, dus wat dat betreft heb ik ook geluk.

Met het buitenland heb ik geen relevante ervaring, behalve een jeugdhostel in Duitsland (werkweek van school) en dat was geen succes.

Login of registreer om te reageren