Twee tabletjes per dag erbij??

12-08-2016 om 11:54 uur

-12 augustus 2016-
Binnen een aantal jaren is dit misschien wel mogelijk. Na vele jaren lijkt er een weg te zijn naar een medicijn die veel klachten verhelpen van astma patiënten. Fevipiprant heet het middel, twee maal per dag een tabletje dat de symptomen verzacht, de longcapaciteit toe laat nemen, de longen zijn minder opgezwollen en het slijmvlies herstelt beter.

Hoe zou dat zijn, nooit meer benauwd, nooit meer aan mijn medicijnen moeten denken om mee te nemen, nooit meer een grotere tas mee vanwege alle puffers, nooit meer moeten nadenken waar ik naar toe ga en of je dan voor de tijd (extra) puffers moet innemen, dat ik gewoon de trap op en af kan lopen, dat ik alles in huis kan doen, dat ik niet altijd zo (snel) moe ben, dat ik gewoon kan werken in de zorg, nooit meer...
Het zijn nu nog dagdromen, dagdromen die geen werkelijkheid zijn, maar misschien in de toekomst wel... Hoe zou dat zijn...

"Ik wist meteen dat ik het middel kreeg en niet het placebo", zegt één van de proefpersoon uit Groot Brittannië tegen de BBC. "Ik voelde me een compleet ander persoon, ik had meer energie en was een stuk minder kortademig. Voor het eerst in jaren voelde ik me echt heel goed."
Voor deze patiënt kon de proef niet lang genoeg duren. Toen de drie maanden van de proef voorbij waren, kwamen de oude astmaklachten meteen weer terug. Het is nog afwachten wanneer het medicijn daadwerkelijk op de markt komt.

Uit onderzoek is gebleken dat van de 30 proefpersonen 80% effect hadden van het nieuwe medicijn. Verder is er in de proefperiode van 3 maanden geen ernstige bijwerkingen gemeld, en ook geen overledenen.

Jelmer Krom van het Longfonds verteld aan RTL dat het na zo'n doorbraak nog een lang traject is voordat het medicijn bij de patiënt terecht komt.

Is Fevipiprant een vervanging voor alle puffers? Nee waarschijnlijk niet, puffers zijn zeer efficiënt en zullen ter ondersteuning (in een lichtere vorm of mindere mate) aanwezig blijven.

Geneest Fevipiprant astma? Nee, het werkt niet genezend, het ondersteund de longen. Er is ook nog geen medicatie in de maak dat astma daadwerkelijk kan stoppen.

Is dit geneesmiddel straks voor iedere astma patiënt? Nee, mocht dit middel op de markt komen, dan zou het voor ongeveer 50.000 Nederlandse astma patiënten zijn bij wie de huidige medicatie onvoldoende hun werk doen.

Het zou toch geweldig zijn als dit werkelijk slaagt, dan zijn ze weer een stapje dichterbij!
Tot snel!!!

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 16:24 uur

Ik had wel begrepen dat het alleen voor eosinofiel astma is. Goed nieuws dus maar voor een selecte groep patiënten.

Login of registreer om te reageren
08-09-2016 om 19:55 uur

@Daantje, inderdaad, voor een deel goed nieuws, maar ook eigenlijk wel voor iedere ander, er is een stap de goede richting uit, wie weet vinden ze ook snel iets voor de andere groep! Positief blijven!

Login of registreer om te reageren