Ventolin werkt minder dan 4 uur

23-08-2016 om 08:11 uur

Hoi allemaal,

Lang getwijfeld of ik hierover een topic zou openen, maar ik zit er toch mee in mijn maag en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Laatst had ik een situatie waarin ik op een feestje benauwd werd, omdat er in dat huis katten waren. Ik ben heel erg allergisch voor katten en probeerde deze te ontlopen door naar buiten te gaan, maar hier werd gerookt, waar ik ook last van kreeg. Ik ben er een paar uur geweest (binnen-buiten afwisselend) en heb meerdere keren Ventolin gebruikt (Salbutamol: ik heb die van Sandoz). Werkt prima, maar nu kwam de benauwdheid telkens een uur na de Ventolin weer opzetten. Ik wachtte even af of het over zou gaan, maar het nam steeds toe, dus om de 1,5/2 uur heb ik Ventolin genomen. Nu vertelde ik dit vorige week aan de praktijkondersteuner, maar die zei dat Ventolin 3-4 uur werkt en als ik het na een uur weer nodig had, dan kon dat geen benauwdheid zijn (mogelijk hyperventilatie bijv.). Zelf ben ik echter vrij zeker dat het wel benauwdheid was. Wat denken jullie: kan het zijn dat de Ventolin kort werkte als je een hele hevige allergie hebt voor katten? (10 jaar geleden bloedonderzoek gehad en toen kwam er bij katten 6+ uit). Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?

Qua allergieën vraag ik me sowieso af hoe vaak dit nuttig is om te testen. Ik heb 10 jaar geleden dus bloedonderzoek gehad (uitslag: katten 6+, gras 4+, honden+huisstofmijt+bomen 2+). Nu is 3 maanden geleden astma vastgesteld en de afgelopen 3,5 maand ben ik elke dag benauwd geweest. De oorzaak is niet duidelijk: werd eerst direct op hooikoorts gegooid, maar aangezien ik er zowel binnen als buiten, in Nederland, Duitsland én Sri Lanka last van heb gehad, is dit idee nu toch aan de kant geschoven. Daarnaast heb ik helemaal geen last gehad van niezen of rode ogen. Omdat ik sinds vorige week Seretide gebruik, gaat de benauwdheid nu goed. Is het nuttig om naar de huisarts te gaan en deze situatie voor te leggen of verdoe ik daarmee haar tijd omdat het nu beter gaat? Ik heb bijvoorbeeld nooit verteld dat de allergieuitslagen al meer dan 10 jaar oud waren (ben altijd heel zenuwachtig bij medische dingen, dus vergeet de helft te vertellen of durf het niet te vertellen :-S Daarbij zie ik heel erg op tegen een mogelijk nieuw bloedonderzoek).

Alvast bedankt!
Groetjes, Mollie91

Login of registreer om te reageren
23-08-2016 om 10:52 uur

Hoi Mollie,

Als ik je verhaal over dat feestje lees dan denk ik dat het probleem is dat je zo lang gebleven bent nadat je het al benauwd had gekregen. Ventolin innemen helpt natuurlijk wel, maar het doet niets om de prikkels uit de omgeving te verminderen (rook en katten in dit geval). Als je in die prikkels blijft zitten is het een kwestie van tijd voordat je weer opnieuw benauwd wordt, ook al heb je medicatie ingenomen.
Prikkels vermijden kan heel lastig zijn, want heel veel mensen hebben huisdieren en heel veel mensen roken. Maar soms kan het verstandiger te zijn om ergens niet heen te gaan of om te vertrekken zodra je benauwd wordt.

Heb je trouwens anthistamine pillen? Ik probeer zelf te voorkomen dat ik bij katten in de buurt kom, maar als het toch een keer gebeurt dan helpt een antihistaminepilletje eigenlijk beter dan de astmamedicatie.

Login of registreer om te reageren
23-08-2016 om 13:32 uur

Van de salbutamol van Sandoz is bekend dat ie niet goed werkt. De Nederlandse vereniging van longartsen adviseert ook om deze niet voor te schrijven. Ik zou vragen om een ander merk.

Daarbij is het advies van solstice ook goed natuurlijk. Dingen waar je allergisch voor bent moet je zoveel mogelijk vermijden of er iig niet lang aan blootstellen.

Login of registreer om te reageren
23-08-2016 om 14:02 uur

Hoi Mollie91,

Toevallig stond er afgelopen vrijdag een artikel op ad.nl over Salbutamol van Sandoz. Het schijnt zo te zijn dat deze een mindere werking heeft. Vrijdag heb ik dan ook even met de apotheek gebeld. Er word nu een verder onderzoek ingesteld naar Salbutamol en de uitslag hiervan is nog niet bekend.

Misschien kun je dit overleggen met de longarts. En wanneer je een bezoek brengt aan een huis met honden/katten even een pilletje (levrocetizine) in nemen.

Login of registreer om te reageren
23-08-2016 om 15:12 uur

Hee!

Wooow, bedankt voor de snelle reacties. Ik heb inderdaad iets gelezen over niet goed werkende Salbutamol van Sandoz. Toch heb ik verder weinig problemen ermee: 90% van de tijd verdwijnt mijn benauwdheid er wel door, dus ik weet niet of het dan aan de 'falende' Salbutamol ligt dat het nu zo kort werkte? Daarbij heeft het in de beschreven situatie wel gewerkt (benauwdheid was een uurtje weg), maar kwam dus snel terug. De praktijkondersteuner zei dat na een uur nog een keer Salbutamol nemen geen zin heeft, omdat de spiertjes dan al ontspannen en open zijn gezet door de Salbutamol en dat dit 3-4 uur aanhoudt. De klachten die ik over de Salbutamol las, was dat het helemaal geen verlichting gaf, maar dat geeft het bij mij dus wel. Is het dan alsnog verstandig om om een andere fabrikant te vragen? Moet dit dan via de praktijkondersteuner of huisarts? (ik kom alleen bij praktijkondersteuner voor astma en zij schrijft ook de medicatie voor).

@ Solstice: bedankt voor het meedenken! Ik gebruik als anti-histamine Reactine en dat werkt geweldig! Daardoor ook helemaal geen last gehad van ogen of neus. Deze werkt echter niet tegen de benauwdheid, maar dat is volgens mij altijd zo met anti-histamine.
Ik vermijd prikkels zoveel mogelijk, maar dit was een inschattingsfout. Het was een afstudeerborrel van de vrouw van m'n stiefbroer, dus ik kon niet zomaar wegblijven. Daarbij had ik al gevraagd naar de katten en zou het mooi weer worden, dus het feestje zou buiten zijn. Helaas begon het toen ik er aankwam te regenen. Bovendien wist ik niet dat er mensen zouden roken. In mijn vriendenkring rookt niemand, dus ik had er simpelweg niet aan gedacht. Ik kon later niet zomaar weg van het feestje, omdat het ver van huis was en ik met m'n moeder en stiefvader was meegereden en die wilden nog niet naar huis. Ik schaamde me destijds heel erg voor de astma (was net vastgesteld) en kon niet goed uitleggen dat ik er last van had en beter naar huis kon (ik wilde niet lastig zijn). Sowieso raakt mijn moeder een soort van in paniek als ik zeg dat ik benauwd ben, dus dat wilde ik voorkomen. Met de trein terug was niet te doen, want dan moest ik eerst bij het station zien te komen. Dus, praktische problemen allemaal. De praktijkondersteuner had gezegd dat ik vooraf Ventolin moet nemen als ik klachten verwacht (bijv. bij katten dus), dus dat had ik gedaan. Helaas kwam de benauwdheid er al na een halfuur doorheen. Maar goed, wat betreft mijn vraag lijkt het in ieder geval logisch dat het toch benauwdheid was en geen hyperventilatie o.i.d.

Wat weten jullie van allergietests? Is het nuttig om die te herhalen? Ik ben inmiddels op het punt dat ik toch wel erg graag wil weten wat de benauwdheid de afgelopen maanden heeft veroorzaakt, maar dan moet ik wel deze drempel nemen en een afspraak maken, denk ik. Kan een allergietest daar überhaupt mogelijk een antwoord op geven?

Groetjes, Mollie

Login of registreer om te reageren
23-08-2016 om 15:23 uur

Je kan een allergietest herhalen. Allergieën kunnen in de loop van de jaren veranderen. Alleen als je nu weet dat je allergisch bent voor katten uit een test in het verleden en je weet dat je erop reageert gaat die test je niet meer vertellen dan dat wat je al weet. Je klachten en de mate van allergie correleren ook niet altijd met je klachten. Het kan natuurlijk wel zijn dat je allergisch bent voor iets wat je nu niet weet. Ik had je eerder al geadviseerd om bij te houden wanneer je klachten hebt en wat je dan gedaan hebt, wat voor weer het is, etc. Komt daar niets uit?

Ik zou de praktijkondersteuner de volgende keer dat je een salbutamol nodig hebt wel vragen om een andere voor te schrijven. Je kan haar bijvoorbeeld dit bericht van het Longfonds laten lezen als ze nog niet op de hoogte is. Waarschijnlijk accordeert je huisarts alle recepten van medicijnen die zij aan jou uitschrijft dus dan maakt het niet zoveel uit met wie je contact opneemt.

Login of registreer om te reageren
24-08-2016 om 07:51 uur

Thanks! Je hebt idd gelijk dat een allergietest wat dat betreft weinig nieuws aan het licht zal brengen. De tip om de omstandigheden rond de benauwdheid bij te houden heb ik gebruik van gemaakt: ik heb 3 weken lang alle omstandigheden bijgehouden (hele A4'tjes vol :P ). Daar komt echter geen lijn uit... alleen dat ik vooral overdag benauwd ben, maar waar ik ben en of er veel of geen pollen zijn maakt niet uit. Daarom vroeg ik me af of ik iets over het hoofd zie en mogelijk ergens allergisch voor ben waarvan ik het nog niet weet. Omdat ik voornamelijk overdag last heb, lijkt het toch dat ik ergens aan word blootgesteld waar mijn luchtwegen op reageren. Ik ga er nog eens over nadenken.

Login of registreer om te reageren
30-08-2016 om 14:19 uur

naar mijn mening werken die van Sandoz en PCH echt totaal niet. De Ventolin van GSK werkt het beste.

Login of registreer om te reageren
31-08-2016 om 07:53 uur

Ik werk bij ouderen en zie regelmatig dat mensen niet goed inhaleren. De meesten hebben zo'n puffertje
(Evohaler/aerosol) maar spuiten dat in hun mond en ademen dan daarna vaak even kort in. Ik leg hen dan uit dat het medicijn niet goed binnen komt op deze manier.
Ik denk dat daar winst mee te behalen valt.

Login of registreer om te reageren
01-09-2016 om 09:01 uur

Mogelijk is de werking bij sommige mensen wel goed en bij andere mensen minder. Ik heb vooral het idee dat deze Salbutamol niet goed of te kort werkt als ik 'zwaarder' benauwd ben. Bij lichte benauwdheid werkt het voldoende. Inhaleren doe ik zelf met een aerochamber, dus daar kan niet zoveel mee fout gaan :) .

Was gisteren bij de huisarts om iets anders te bespreken en heb gelijk deze vragen gesteld (vergeten te vragen om andere Salbutamol). Zij geeft ook aan dat een allergietest herhalen weinig nieuws aan het licht zal brengen. Zo'n test is inderdaad meer om te bevestigen dat je ergens allergisch voor bent en dat is bij mij wel duidelijk genoeg :P . Qua korte werkingsduur van de Salbutamol geeft ook zij aan dat hij echt 3-4 uur moet werken. Dat is regelmatig echt niet zo, dus de volgende keer ga ik bij de POH toch bespreken of het aan de Salbutamol kan liggen.

Login of registreer om te reageren
01-09-2016 om 15:01 uur

Met een aerochamber kan ook heel veel fout gaan! Te laat of te vroeg inademen bijvoorbeeld...

Login of registreer om te reageren