Medicatie nodig voor astma (zonder klachten) bij "roesje" voor maag en/of darmonderzoek?

25-08-2016 om 13:41 uur

Goedemiddag
Mijn vraag is of je medicatie moet nemen voor astma ( waarvan ik overigens al lang geen last meer heb) voorafgaande aan een "roesje" tijdens een maag en/of darmonderzoek?
( Laatst kreeg ik zo'n onderzoek (toen ik in het ziekenhuis lag vanwege ernstige bloedarmoede) en de arts vond het nodig dat ik voor en na dit onderzoek een of ander medicijn ( in vloeibare vorm) via een vernevelaar moest inhaleren. Ik was het daar eigenlijk niet mee eens en wilde dat ook niet. Eerlijk gezegd heb ik het hooguit een keer vooraf geïnhaleerd en verder door mijn neus geademd.

Login of registreer om te reageren
25-08-2016 om 13:47 uur

De verpleegkundige vond het ook vreemd en na afloop hoefde het ook niet.
Er kwam wel iemand langs, die zei, dat ze dat deden om te voorkomen, dat je tijdens het onderzoek een aanval zou kunnen krijgen. Die kans lijkt me heel klein trouwens.
Bedankt alvast voor het antwoord ( graag voor a.s. maandag, want dan krijg ik weer een "roesje").
Met vriendelijke groet
Christiana

Login of registreer om te reageren
25-08-2016 om 19:35 uur

Iedereen is anders en dus reageert ook iedereen anders op een onderzoek(prikkel) en medicatie.
Om te voorkomen dat er een aanval zou kunnen optreden wordt dus vooraf vernevelt ongeacht de ernst van de aandoening.
Ook al lijkt de kans op een aanval voor jou klein dan is het ondanks je informatie nog niet altijd iets waar de arts op kan/mag vertrouwen.
De arts draagt de uiteindelijke verantwoording en zal bij twijfel over iets altijd aansluiten bij de behandeling die het minste klachten op zal leveren.
En in dit geval is dat dus vernevelen voor en na de behandeling.
Feit is namelijk dat als je een aanval krijgt voor/tijdens of na de behandeling dat de MLD arts hier iets mee moet en mogelijk een longarts moet inschakelen.
Vergeet niet dat omdat je nu al enige tijd geen last hebt dit niet betekent dat je bij het onderzoek ook geen last hebt.
Het beste zou zijn om gewoon mee te gaan in het advies van de verpleging/arts zodat ze je optimaal kunnen helpen.

Login of registreer om te reageren
25-08-2016 om 22:28 uur

Bij een maagonderzoek kan ik me voorstellen dat ze bang zijn dat je van het maagzuur een aanval krijgt.

Toen ik een bronchoscopie had met roesje mocht ik mijn eigen medicatie gebruiken maar heb ik niet verneveld.

Login of registreer om te reageren
26-08-2016 om 10:28 uur

Dank voor de reacties.
Ik heb al tientallen jaren geen aanval gehad en zou niet weten waarom, dat nu ineens wel zou kunnen gebeuren.
Ook heb ik vaker een roesje gehad zonder longmedicatie vooraf. Er werd niet eens over gesproken.
Alleen tijdens mijn ziekenhuisopname kortgeleden kwam dat aan de orde, vandaar mijn vraag.

Login of registreer om te reageren
26-08-2016 om 14:45 uur

Ik persoonlijk zou dit met je longarts overleggen en vooraf overleggen met de mdl arts. Die kennen jouw persoonlijke situatie

Sterkte Jippie

Login of registreer om te reageren
26-08-2016 om 20:24 uur

Dank je Jippie.
Alleen is het te laat om met de longarts te overleggen, aangezien al a.s. maandag vroeg het onderzoek zal plaats vinden.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-08-2016 om 07:37 uur

Een en ander hangt af van de ernst van je astma en de reactie die je mogelijk eerder hebt gehad bij een dergelijke ingreep.
Indien dat laatste niet bekend is, past het in het kader van veiligheid om je optimaal in te dekken en de kans op complicaties te minimaliseren tijdens de ingreep.

groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
30-08-2016 om 11:51 uur

Dank voor uw antwoord.
Ik gebruik geen medicijnen meer voor mijn astma sinds mei dit jaar.
Kan me gelukkig niet eens meer herinneren wanneer ik het voor 't laatst benauwd ben geweest. Ben ik heel blij mee.
Gisteren is het korte roesje prima gegaan zonder problemen, wat betreft mijn longen.
Groet
Christiana

Login of registreer om te reageren
31-08-2016 om 11:45 uur

Fijn om te horen dat het onderzoek en de narcose zonder problemen verliep.
Hopelijk hebben ze snel gevonden waarom je last hebt van je maag en kunnen ze je goed behandelen.

Login of registreer om te reageren