Zuurstof waarden

28-08-2016 om 13:31 uur

Graag wil ik het nogmaals proberen om mijn vraag te stellen of hij was te complex of ik heb het niet goed verwoord.
Bij mijn screening voor een longtransplantatie is vast komen te staan dat ik een hoog ijzergehalt heb. Mijn vraag is aangezien ijzer zorgt voor de zuurstof in je bloed kun je dan de werkelijke waarden nog goed beoordelen! Gebruik nu 1 tot 3 liter zuurstof 24/7.
Als de ijzerwaarden normaal zouden zijn zou ik meer of minder zuurstof nodig hebben

Alvast vriendelijk bedankt

Login of registreer om te reageren
28-08-2016 om 14:08 uur

Denk dat je vraag zo lastig te beoordelen is zonder extra informatie. Zuurstof wordt door je lichaam getransporteerd door rode bloedcellen. Die rode bloedcellen hebben daar ijzer voor nodig. Als jouw ijzergehalte te hoog is kan het natuurlijk zijn dat je meer rode bloedcellen hebt die dan dus ook meer zuurstof kunnen transporteren maar het kan ook zijn dat elke rode bloedcel meer ijzer in zich heeft dan normaal en dan is je zelf zuurstoftransport capaciteit niet verhoogd. Even simpel uitgelegd.

Login of registreer om te reageren
28-08-2016 om 14:21 uur

Dan zou het zo moeten zijn dat gezonde mensen die ijzertekort hebben ook min of meer een ( tijdelijk ) zuurstoftransport probleem moeten hebben en ik denk niet dat dat het geval is als je ijzertekort hebt...

Login of registreer om te reageren
28-08-2016 om 14:27 uur

Van een te laag Hb (wat vaak veroorzaakt wordt door een ijzertekort) kan je heel erg benauwd worden dus dat is zeker wel het geval. Je lichaam is alleen ook wel zo goed gemaakt dat er natuurlijk wel een marge in zit.

Login of registreer om te reageren
28-08-2016 om 16:31 uur

Bedankt voor de reactie's
@ daantje inderdaad de rode bloedcellen zijn ook verhoogd maar niet per cel, het is hemochromatose, de erfelijke variant. Dat komt pas na boven beven de 60. Mijn lever was ook al aangetast want het ijzer wordt niet goed afgevoerd dan gaat het zich daar nestelen.
@ Stefanie als je ijzer tekort hebt kun je dat bijslijpen dan heb je geen zuurstof probleem ijzer is geen lichaamseigen stof dit neem je tot je door je voeding.

Login of registreer om te reageren
28-08-2016 om 17:21 uur

daysy - dat weet ik.

Daantje - dat wist ik niet.

Login of registreer om te reageren
28-08-2016 om 17:23 uur

daysy waarom wil je dat eigenlijk weten? Kan het ( positief ) bijdragen aan je behandelingen?

Login of registreer om te reageren
29-08-2016 om 07:17 uur

Daantje heb je het antwoord van Henk Otten gelezen?
Dan had ik toch gelijk dat je daar niet minder zuurstof(transport) door hebt... begon al een beetje aan mezelf te twijfelen ;)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-08-2016 om 08:39 uur

uurstof wordt in de rode bloedcel gebonden aan een ijzermolecuul, dat onderdeel is van het hemoglobinemolecuul. Bij een te laag ijzergehalte ontstaat bloedarmoede. Als gevolg daarvan kan moeheid optreden, geen tekort aan zuurstof in het bloed. Een te hoog ijzergehalte in het bloed leidt niet tot een hoger zuurstofgehalte. Een hoog ijzergehalte is reden voor nader onderzoek en behandeling. Het voorschrift van uw longarts t.a.v. de hoeveelheid extra zuurstof die u moet gebruiken, blijft dus hetzelfde.

Login of registreer om te reageren