roken op ziekenhuisterrein

29-08-2016 om 18:23 uur

Beste vrijwilligers van de longfondsadvieslijn,

Een aantal weken geleden heb ik een aantal dagen opgenomen gelegen in het ziekenhuis. Het viel mij op dat er overal op het ziekenhuisterrein gerookt wordt en ik dus als longpatient eigenlijk geen plekje had om ook even te genieten van de zon. Daarnaast staan er ook altijd wel mensen bij de ingang te roken wat heel hinderlijk kan zijn als je geprikkelde luchtwegen hebt. Op welke wijze zou ik dit als tip bij het zhs aan kunnen geven dat ze hier iets mee moeten doen? Ik heb nl in Breda gerevalideerd en daar is het terrein rookvrij maar ook bij het zhs in Heerenveen viel dit me bijvoorbeeld op! Tips?

mvg

Login of registreer om te reageren
29-08-2016 om 18:28 uur

Helaas herkenbaar. In het ziekenhuis waar ik werk, weet ik dat ze ervoor kiezen om alleen personeel aan te spreken. Ik vind dat een beetje krom. Rokende patiënten of bezoekers kunnen ook voor overlast zorgen. Overigens zijn daar wel duidelijk rookplekken aangegeven.

Login of registreer om te reageren
30-08-2016 om 07:38 uur

Ik heb dit toevallig gepost in topic ergernissen. Ik moest vorige week naar het ziekenhuis en mensen die tegelijk met mij opliepen, liepen te paffen, ik liep dus in de rook en moest ergens anders gaan lopen.
Er staan borden, ook op de stoep geschilderd, dit is een rookvrij ziekenhuis, en toch loop je als longpatiënt in een walm.
Gewoon verbieden, ook niet in een "bushokje" aan de overkant van de hoofdingang.
Een alcoholverslaafde mag toch ook niet in een apart kamertje zijn dagelijkse traytje bier gaan drinken?

Login of registreer om te reageren
30-08-2016 om 08:12 uur

Beste Flower,

Op diverse plekken zijn ziekenhuizen gelukkig bezig om het roken rond de ingang/uitgang te beperken en te verwijderen. Het is erg vervelend en ongezond dat dit nog niet overal zo is.
Eind september start een Taskforce van zorgverleners die zich willen inzetten voor minder roken in Nederland. Het idee is dat elk ziekenhuis daarbij eigen acties opzet.
Daar kun je het ziekenhuis op wijzen. Maar natuurlijk mag je ook je eigen ervaring als longpatiënt delen. Elk ziekenhuis heeft een klachtenafdeling waar je ook terecht kunt met suggesties.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren
05-09-2016 om 09:32 uur

Bij ons moet je een stuk lopen vanaf parkeergarage. Loop ook altijd in die walmen. Ook voor de ingang waar niet gerookt mag worden wordt gerookt.
Echt irritant. Krijg vaak opmerkingen als ik zo'n hoestbui als gevolg krijg. Van mij mogen ze het terrein rookvrij houden. Weet dat dit ook onmogelijk is maar loop er elke keer weer tegenaan.

Login of registreer om te reageren