Nieuw met Astma

21-09-2016 om 20:02 uur

Hallo,
Ik ben al maanden heel benauwd en zo uiteindelijk na veel omwegen bij een longarts terecht gekomen. Na diverse tests kwam uit dat ik op dit moment zeer astmatisch ben en dat ik daardoor bijna constant ademhalingsproblemen heb.
Ik zit nu op 10 dagen prednison en een onstekingsremmer, een allergiemedicijn (ivm constante hoestprikkel) en montelukast. Moet over 2 weken terug bij de longarts.
Wat ik had gehoopt gebeurt niet, ik denk medicijnen, dan gaat het snel over. Ik merk dat ik heel hyper wordt van prednison, maar benauwdheid houdt aan. Google helpt me niet verder, maar is het zo dat ik het tijd moet geven? Hoeveel tijd? Dit beinvloed mijn hele leven op dit moment, ben niet in staat om te werken. Etc etc.
Misschien beetje warrig verhaal, maar ik zie door de bomen het bos even niet.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Login of registreer om te reageren
21-09-2016 om 20:06 uur

Hoelang je gebruik je je medicijnen nu al dan? Je moet het wel de kans geven om zijn werk te gaan doen. Zowel door het de tijd te geven als door de rust te nemen die je lijf nodig heeft, ondanks dat je van prednison hyper wordt.

Login of registreer om te reageren
21-09-2016 om 20:13 uur

Hi Daantje,
Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik de medicijnen morgen een week. Moet ik meer geduld hebben. Ik ben gewend van ik slik een kuurtje en na een paar dagen zijn alle klachten verdwenen. Guess met astma werkt het niet zo makkelijk?
Ik ben echt nieuw met dit....

Login of registreer om te reageren
22-09-2016 om 12:13 uur

Mijn moeder zei altijd: het komt te paard en het gaat te voet. M.a.w. je kunt in korte tijd ziek worden, maar genezen duurt langer. Jij loopt al maanden met benauwdheid, dan is het toch niet zo vreemd dat het niet binnen een paar dagen over is?
Prednison is een goed middel, maar geen tovermiddel.
De ontstekingsremmer (welke heb je?) heeft gemiddeld 4-6 weken nodig om optimaal te werken. Heb je geen ventolin (salbutamol) gekregen?
Soms is het even zoeken voor een arts naar de juiste medicatie combi. Bij de één werkt dit en bij de ander werkt iets helemaal niet.

Login of registreer om te reageren
22-09-2016 om 13:00 uur

Ik begin me meer en meer te beseffen dat ik echt geduld moet hebben. Je hebt gelijk, dit is al maanden aan de gang en dan kan ik inderdaad niet verwachten dat het 123 over is.
Frustrerend, maar niets aan te doen.
De ontstekingsremmer die ik heb is budesonide/formoterol. Tussendoor gebruik ik inderdaad Ventolin, ongeveer om de 3 uur.
Bedankt voor het meedenken.

Login of registreer om te reageren
22-09-2016 om 13:08 uur

W.b. de prednison nog, paar jaar geleden had ik bronchitis en kreeg k een stootkuur die niets leek te doen, ik was nadat hij op was, nog net zo benauwd. Maar mijn longen klonken toen schoon bij de huisarts en die benauwdheid werd daarna langzaam minder.
Dit voorjaar kreeg ik weer een stootkuur en ik merkte na anderhalve dag al resultaat! Blijkbaar werkt het niet altijd op dezelfde manier, of dat je het direkt merkt. Een gevoel van benauwdheid kan op verschillende wijzen geinterpreteerd en beleefd worden.
Budesonide heb ik ook en dat duurde bij mij wel een tijdje. Ik had volgens de l.a. de verkeerde puffer meegekregen, nl. een aerosol en de poederinhalator werkte bij mij veel beter.

Login of registreer om te reageren
22-09-2016 om 13:16 uur

Bedankt!
Langzaam maar zeker begin ik, na veel lezen, hier wat wijzer over te worden.

Login of registreer om te reageren
22-09-2016 om 14:10 uur

Ik heb altijd geleerd ; 1 dag ziek kost 2 dagen om beter te worden dus tel maar uit als je je 3 maanden ziek voelt ben je er 6 maanden bezig je weer beter te voelen.

Login of registreer om te reageren
22-09-2016 om 18:41 uur

Wauw,
Ik hoop in ieder geval wel dat ik binnen nu en korte tijd weer een beetje functioneel wordt...

Login of registreer om te reageren
22-09-2016 om 18:50 uur

Altijd hoop blijven houden.
Geef het tijd, ook om te verwerken en aanvaarden.

Login of registreer om te reageren
23-09-2016 om 01:11 uur

Ik zou als ik jou was je eerst uitgebreid laten testen op allergieën (niet via de huisarts maar via een orthomoleculair therapeut). Ik ben er achter gekomen dat ik een astmatische reactie krijg als ik kippeneieren eet en als ik gluten eet gaat mijn neus, keel werken (hooikoorts reactie). Bijvoorbeeld een broodje ei eten is geheid drama.

Mijn huisarts en KNO arts hadden geen flauw idee. Let wel orthomoleculair therapie wordt helaas niet of nauwelijks vergoed.

Login of registreer om te reageren