Even aankijken

22-09-2016 om 08:30 uur

Ik begin zoals mijn naam al zegt, langzaamaan nogal wanhopig te worden. Even een korte samenvatting van mijn problemen. Klachten wijzen in alles op astma, maar dit blijkt niet uit de spirografie.

Ik heb mijn hele leven al in de winter na elke verkoudheid enkele weken last van mijn (overgevoelige) longen. Van mijn huisarts krijg ik dan steeds te horen, dat we het maar een paar weken aan moeten kijken en ik even rustig aan moet doen. Als fanatieke sporter helpt me dit absoluut niet en is het op deze manier alleen maar wachten op de volgende verkoudheid, waardoor ik zo'n beetje de gehele winter uitgeschakeld ben.

Nu ben ik dit jaar eindelijk doorverwezen naar de praktijkverpleegkundige; een geweldige meid die me echt lijkt te willen helpen. Na een verkoudheidje gevolgd door een heftige astma-aanval deze zomer, komen we er echter niet achter waardoor deze (midden in de zomer) veroorzaakt wordt en waarom de klachten zo lang aanhouden. Ik gebruik nu elke dag pulmicort (2x2), ipratropiumbromide (3x1) en Spiriva (2x2); er verbetert helemaal niets en afbouwen lukt ook niet. Allerlei soorten medicatie hebben we inmiddels wel geprobeerd en het kost me handen vol geld.

Ook een allergietest (hooikoorts zou veel kunnen verklaren) wijst nergens op. Ze heeft me nu met de huisarts besproken, en die zegt weer "laten we het maar een paar weken aankijken"...
Ik zou zo graag eens serieus genomen willen worden en heb geen idee welke stappen nu te nemen. Ik ben bang dat bij een andere huisarts het hele traject weer van voor af aan begint.

Heeft hier iemand tips?

Login of registreer om te reageren
22-09-2016 om 08:50 uur

Ik weet niet of dit in het juiste sub-forum staat trouwens. Verplaatsen mag.

Nog wat extra info:
Het betrof een bloedafname en test op inhalatie-allergiƫn. Deze is niet verder uitgesplitst, omdat er geen reactie was.

Ik heb vooral veel last van slijm opkuchen en 'dichtgedrukte' luchtwegen/benauwdheid. Bij inspanning (sporten: hardlopen, fietsen, zwemmen) heb ik er veel last van, maar maakt het niet erger. Ventolin/salbutamol helpt goed, maar erg tijdelijk en zorgt voor hartkloppingen.

Login of registreer om te reageren
22-09-2016 om 10:57 uur

Wat een akelige situatie zo!
Ben benieuwd of je alle inhalatiemedicatie van je huisarts hebt gekregen.... Vind bv de dosering van de spiriva vreemd, omdat t 24 uur werkt hoef je maar 1x dgs 2 pufjes te nemen.
Waarom geen doorverwijzing naar een longarts. Daar zou ik om vragen! Je sukkelt al erg lang en je zegt dat de medicatie je niet echt helpt. Dan moet er gewoon verder gekeken worden....
Succes!!

Login of registreer om te reageren
23-09-2016 om 07:28 uur

Is door de long-/praktijkverpleegkundige voorgeschreven. Ik heb inderdaad Spriva (erbij) gekregen omdat het langer zou werken dan die ipratropoium en dan zou ik die tweede proberen af te bouwen.
Maar heb het idee dat de Spiriva sowieso amper/niet werkt; wat weer raar is, want het zou op dezelfde receptoren aangrijpen.

Huisarts zei vorig jaar dat er geen indicatie was om me door te sturen, en dat hij dat niet zomaar mag doen. Ik bel vanmiddag nog eens met de assistente of dat hij dat nog steeds vind, of dat er inmiddels andere bezwaren zijn. Ik weet dat huisartsen ontmoedigd worden om mensen door te verwijzen, maar vind inderdaad ook wel dat ik lang genoeg vanalles geprobeerd en afgewacht heb.

Wat is er verder aan te doen, als hij het toch niet nodig vindt om me door te verwijzen?

Login of registreer om te reageren
23-09-2016 om 07:51 uur

2x daags 2 spiriva is inderdaad (te) veel. Die hartkloppingen kunnen eventueel ook daardoor komen. Ik zou gewoon een doorverwijzing eisen want uiteindelijk zijn ze het wel verplicht. Is er al naar je hart gekeken? Als ik het goed begrijp heb je wel een longfunctietest gehad? je spreekt over een heftige astma aanval. Nogmaals ik zou doorverwijzing eisen en anders eens een andere HA overwegen.

Login of registreer om te reageren
23-09-2016 om 08:27 uur

Longfunctietest is gewoon dat blazen door zo'n apparaat toch? Die is altijd ruim voldoende.
Maar heb het een keer zonder medicijnen in de ochtend gedaan en dan was het wel duidelijk lager (zowel volume als snelheid).

Ik heb daarnaast vorig jaar een sporttest gedaan, dat was ook allemaal in orde. Ik zal nooit topsporter worden, maar zeker geen bezwaarlijke zaken.

Hartkloppingen is alleen bij gebruik Ventolin en had ik altijd al (trillerig, opgejaagd, etc.).

Login of registreer om te reageren
23-09-2016 om 09:03 uur

Die allergietest, was dat met bloed of prikjes op de huid? Een test via de huisarts zegt nl. niet alles. Je kunt heel goed allergisch of overgevoelig reageren, terwijl dit niet zo 1 2 3 aantoonbaar is. Ikzelf bleek allergisch te zijn voor dingen waar ik helemaal niet op reageer met benauwdheid e.d. En zaken die ik verwacht had, kwamen niet uit de test naar voren.
Misschien moet jij opnieuw op de rails gezet worden, soms is het een kwestie van medicatie/combi wijzigen, of het type inhalator.
De l.f. test is een momentopname, zeker met astma(aanvallen) kan het zo zijn dat ie smorgens goed is, en dat je het smiddags superbenauwd hebt vanwege een aanval.
Heb je nog steeds verkoudheidsklachten (niezen, loopneus) dan zou een neusspray misschien iets voor je kunnen doen, want dergelijke bijholteklachten kunnen de lagere luchtwegen behoorlijk prikkelen.
Verder zou je bijv 2 of 3 weken kunnen proberen of allergietabletten (Xyzal of Aerius) iets kunnen verbeteren.
Ik kreeg die al voor er was aangetoond dat ik toch echt een allergie had. Ik merkte na 2 x innemen al duidelijk verschil.
Het kost je veel geld schreef je, wordt dit niet vergoed dan door jouw zorgverzekeraar? Of had je een hoog eigen risico?

Login of registreer om te reageren
23-09-2016 om 17:57 uur

Wat is de dosering van de atrovent/ipratropium? Normale dosering is 4x2 omdat het zo'n zes uur werkt.

Ik mocht de spiriva en atrovent niet samen gebruiken omdat het dan niet helpt omdat het op dezelfde receptoren werkt en die maar door een van beide medicijnen bezet kunnen zijn.

Login of registreer om te reageren
23-09-2016 om 18:03 uur

Juist omdat t soms moeilijk is om de goede medicatie te vinden die jou helpen, is t fijn als er een longarts mee zou kijken!
Wat zei de assistente toen je belde?

Login of registreer om te reageren
25-09-2016 om 00:48 uur

Als je er met de huisarts/ longarts niet uitkomt, kan je ook altijd naar je hart laten kijken. Ik liep zelf altijd bij een kinderarts en nu sinds 2 jaar bij een longarts. Inmiddels 2x opgenomen geweest met veel klachten en nu blijk ik een zeldzame aangeboren hartafwijking te hebben (ze weten nog niet hoe en wat, maar dat gaat uitgezocht worden). Heb ook jarenlang zeer fanatiek gesport, kreeg last van hartkloppingen, slappe benen, slechte sportprestaties, continu benauwd/ ziek, vermoeid, gejaagdheid, neervallen enz. Gaf meerdere malen klachten aan, maar werd altijd onder astma geschaard, terwijl het ws door mijn hart veroorzaakt wordt. Het is ook lastig om het te onderscheiden van elkaar. Misschien helpt het je?

Login of registreer om te reageren
26-09-2016 om 12:26 uur

Bedankt voor alle reacties! Ik ga het allemaal meenemen, maar nog even niet zelf zitten dokteren, want blijkbaar zijn er nogal veel verklaringen mogelijk.

Ik krijg de assistente niet te pakken (was het gehele spreekuur in gesprek), maar hopelijk reageert ze nog op m'n e-mail.

Daantje, gebruik deze 3 keer per dag 1 pufje van 20 mcg. Van 07:00, 13:00 tot 19:00 red ik het dan net, maar merk wel echt dat ik deze dan nodig heb. Alleen de Spiriva lijkt weinig uit te halen.

Kosten zijn inderdaad vooral eigen risico. Op zich geen probleem, maar dan moet het wel werken ;)

Login of registreer om te reageren